Gå til innhold

Innbytterpuls?

Anbefalte innlegg

For noen år siden fikk jeg konstatert grenblokk, uten at jeg dengang følte noe spesielt ubehag. Det siste året har jeg imidlertid fått problemer med vondt i brystet hvis jeg starter ut for fort i oppoverbakke/trapper. Ikke alle dager er like, og likeså får jeg ikke vondt hvis jeg tar det med ro i oppstarten. Jeg behøver heller ikke gå spesielt fort for å få vondt. Redselen min går på at det kan være noe alvorlig hjertevondt, men mannen min mener det kan være "innbytterpuls"? Har ikke oppsøkt lege for dette, men jeg må tilstå at dette preger min hverdag i stadig større grad. Kan dette ha noen sammenheng med grenblokk? Og innbytterpuls - hva er det? og hva bør jeg gjøre? Når jeg først blir varm, kan jeg gå både langt og fort uten at jeg merker noe spesielt.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/17160-innbytterpuls/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til BSN.

Av ditt brev slutter jeg meg til at du er kvinne og godt voksen, kanskje over 50 år.

Det er forskjellige former for grenblokk. Noen former for høyre grenblokk er medfødt og ansees av mange som normalvarianter. Grenblokk som oppstår i voksen alder er per definisjon patologiske (av sykelig karakter), og venstre grenblokk er alltid forårsaket av en sykelig tilstand, oftest forandringer i hjertes kransårer eller klaffefeil.

De smertene du har merket det siste året gir meg umiddelbart mistanke om at du har påleiringer i hjertes kransårer. Dette bør du omgående få din lege til å vurdere. Du bør få gjort en sykkeltest med isotopundersøkelse (fordi grenblokket umuliggjør diagnostikk ved hjelp av EKG), få sjekket blodprøver (bl.a. med kontroll av fettstoffene i blodet), samt en generell undersøkelse av hele deg. Ikke utsett dette noe særlig.

Innbytterpuls er et ukjent begrep for meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/17160-innbytterpuls/#findComment-79827
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...