Gå til innhold

Å komme seg videre etter svik

Anbefalte innlegg

skorpionfisken
Skrevet

Nå i mars er det to år siden min mann sa at nå ville han ut av ekteskapet, han elsket meg ikke leger. Det viste seg i ettertid at han hadde hatt henne som han nå er samboer med som kjæreste i månedsvis før han sa fra til meg.

Jeg haltet videre, sjokkert og lei, men kom relativt fort over det. Mye av æren for det skal nok han som ble min kjæreste høsten etterpå ha, han er nå min samboer og vi har det veldig bra sammen.

Han har en fortid med to seriøse forhold, hvor begge kvinnene forlot ham. Den ene til fordel for en annen hun giftet seg med, den andre til fordel for flere tilfeldige elskere.

Vi har altså begge fortid hvor vi føler oss sveket av den/de vi stolte aller mest på her i verden. Jeg visste at min mann aldri ville finne på å være utro, for han var trofastheten selv, og likte det ikke når kompiser endte i situasjoner der de var utro. Men han gjorde det likevel.

Nå sliter jeg veldig med å komme dit at jeg tør å stole 100% på ham jeg bor sammen med. Og jeg vet at han også venter på at jeg skal finne en annen og fordufte.

Jeg vil ikke det, men likevel kommer det sjalusitanker snikende, tanker jeg aldri hadde i ekteskapet, for jeg visste jo at jeg kunne stole på min mann.

Jeg er blitt mer kynisk, holder mer på hva som er mitt. Tenker strategisk når det gjelder økonomien, sånn at jeg klarer meg den dagen jeg igjen står alene.

Men jeg vil jo ikke være sånn, jeg vil være en hengiven samboer som gir alt, uhemmet fordi jeg stoler på ham. Jeg vet at han også vil det med meg.

Men det ligger hele tiden noe under. Holdinga hos oss begge to er litt sånn, "vi har det fint nå og håper at det varer livet ut, og varer det ikke så var det fint så lenge det varte".

Hvordan stole på noen igjen etter å ha opplevd svik fra andre? Vi skal jo egentlig ikke unngjelde for fortiden, men det er svært vanskelig å la være å tenke sånn som vi gjør.

Videoannonse
Annonse
mil1365380270
Skrevet

Alle har baggasje. Fordelen dere to har, er at dere har noe av den samme. Siden dere har den samme svaktheten/innsynet, kan det kanskje være en styrke for dere? Dere blir ikke lei av hverandre fordi dere tar den andre for gitt.

Angela1365380318
Skrevet

Dere har begge to deres grunner til å ikke kunne stole på livspartneren sin. Så lenge dere begge top er ærlige om det "jeg klarer ikke å stole helt på deg fordi jeg alltid har blitt brent før" så synest ikke jeg at det er så gale, men blir jo fomret av sin fortid og opplevelser sant?

Det hadde vel vært mye verre om du og partneren din ikke hadde klart å stole på hværandre på grunn av den personen den motsatte er.

Å begynne å stole på en annen 100% vil være helt idiotisk for begge av dere på grunlag av deres erfaringer. Dere får heller ta tiden til hjelp, små steg og ikke noe hastverk. La tiden gå og du blir kjent med han og ser at han ikke er som din eksamann, og har ser at det er mye ved deg som ikke er felles med hans ekser inklusert utroskap.

Å sikre seg økonomisk i tilfelle brudd er aldri dumt for en kvinne, uansett hvor godt forholdet eller ektesaket er. Det har jeg sett mange inlegg her med den konklusjonen. Så lenge det ikke handler om dere og mangel på tilitt og kjærlighet blant dere to, så tror jeg alt vil ordne seg etter hvært.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...