Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!Jeg har ofte problemer med hovne mandler og vondt i halsen. Har streptokokker minst 1 gang i året. Nå har mandlene mine blitt så store at jeg ikke har mer enn under en halv cm åpning i halsen. Jeg har tidligere blitt lagt inn til observasjon på legevakten pga. at legen var redd halsen skulle tettes helt.Er dette mulig? Er litt urolig for dette. Fastlegen min sier at jeg må ha streptokokker oftere for at mandlene skal fjernes, selv om mandlene ofte er hovne og halsen veldig vond. Jeg går ikke alltid til legen når jeg har problemer med mandlene og halsen, da dette er ganske ofte. Hva skal egentlig til for å få tatt mandlene? Begynner å bli veldig lei!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/171698-hovne-mandler/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Mandlene inneholder lymfevev og har som funksjon å beskytte oss mot halsinfeksjoner. Hvis mandlene er arrete og kronisk forstørrede er de mere til bry enn til nytte og kan derfor fjernes. Kriteriene for dette er vanligvis > 3 bakterielle halsbetennelser per år eller plager i form av pustebesvær, svelgebesvær, smerter og brekninger. Det har gått i bølger hvor villige legene er til å operere. I perioder har vi vært svært liberale, men vi er nå i en mellomfase. Du kan også forsøke sink sugetabletter med vitamin C og solhatt som styrker halsens immunsystem.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/171698-hovne-mandler/#findComment-1131671
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...