she34 Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Hei.Har i et par mnd vært plaget med kvalme og sug øverst i magen. Var til slutt mer eller mindre konstant. Ingen andre symptomer.Respondert bra på Nexium 20 mg i ukeskur, men symptomene kom tilbake etter kort tid. Var så til gastroskopi som viste stripe som var betent nederst i spiserøret. Skal nå bruke Nexim 40 mg x1 i 4 uker. Det var ikke tegn til spiserørsbrokk. Slimhinne i magesekk var fin. Ingen sår. Også tovfingertarm så bra ut.Når jeg leser om betennelse i spiserør, står det lite om kvalme/ ubehag øverst i magen som symptom. De symptomene som er mest beskrevet er sure oppstøt/brenninger - noe jeg har hatt minimalt av. Mitt spørsmål er derfor om man kan ha kvalme og dette suget øverst i magen som eneste symptom ved betennelse i spiserøret?Er det mest sannsynlig at betennelsen og plagene forsvinner etter en slik 4 ukers nexiumkur?Hilsen kvinne 34 - som ikke rakk å spørre legen om alt.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/171749-betennelse-i-spiser%C3%B8ret/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Kvalme er etter min erfaring et vanlig symptom ved esophagitt eller betenelse i spiserøret. Faktisk kan kvalme ledsage nesten alle "andre" mage-symptomer/skader. Testet de på om du har for mye av helikobakter-bakteriene? Noen ganges skyldes "syreproblemer" disse bakteriene, og da kan det bli aktuelt med antibiotika-kur ( trippelkur) ved siden av syreblokker. En fellesnevner for syre/mage-problemer er stress eller psykiske lidelser. Dersom detteligger til grunn hos deg, så må vel dette behandles litt også? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/171749-betennelse-i-spiser%C3%B8ret/#findComment-1133167 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.