Gå til innhold

Kan man bli sagt opp grunnet mye fravær?

Anbefalte innlegg

Gjest studinnen fra øst
Skrevet

Hei,

jeg lurer på om noen kan fortelle meg hva som skal til for å bli sagt opp på en arbeidsplass?

kan man bli sagt opp pga mange sykemeldinger?

Håper noen kan gi svar. Skriver oppgave om dette.

Skrevet

Man kan vel bli oppsagt pga. ugyldig fravær, men er man sykemeldt er jo det gyldig fravær.

Gjest *ikkjesåsint*
Skrevet

det er ikkje lov å sei noken opp pga. sykemeldinger!

Skrevet

det er ikkje lov å sei noken opp pga. sykemeldinger!

Joda, etter ett års sammenehengende sykemelding, så.

Gjest *ikkjesåsint*
Skrevet

Joda, etter ett års sammenehengende sykemelding, så.

javel, trodde ikkje det var lov..eg har sjølv vært sykemeldt, men fått vite at eg ikkje kan bli sagt opp..

Gjest Kjekk og grei mann
Skrevet

javel, trodde ikkje det var lov..eg har sjølv vært sykemeldt, men fått vite at eg ikkje kan bli sagt opp..

det var nettopp en sak om dette i Drammen Byrett der kommunen som arbeidsgiver tapte en sak der de hadde sagt opp ei som hadde vært sykmeldt langt over ett år

Skrevet

Oppsigelsesvernet er redusert (borte?) dersom sykemeldingen varer mer enn 6 mnd/1 år sammenhengende (avhengig av hvor lenge man har vært ansatt). Se Arb.miljøloven §64: http://www.lovdata.no/all/hl-19770204-004.html#64

Gjest Detvardetda
Skrevet

De har ikke lov til det, men jeg ble skviset ut pga en sykemelding de mente var "ugyldig". Det dreide seg om dødsfall i familien og en sylemelding som i utgangspunktet var på under 1 uke

Skrevet

Etter loven nei, med mindre sykemeldingen varer over 1 år eller du ikke viser vilje til å snakke med lege/arbeidsgiver for å se om du kan jobbe litt (for langvarig sykemelding og dersom dere er med i IA).

Men i praksis kan du fort få sparken, men da med en helt annen begrunnelse.

Jo færre det er i bedriften og jo lavere utdannelse jobben krever jo større sjanse for å få sparken.

Skrevet

Venninnen min måtte gå på dagen fra en full jobb i staten.

Etter årevis med sykemeldinger og forsentkomming. Hun var aldri syk, men hadde en snill lege.

Gjest polyneser
Skrevet

De har ikke lov til det, men jeg ble skviset ut pga en sykemelding de mente var "ugyldig". Det dreide seg om dødsfall i familien og en sylemelding som i utgangspunktet var på under 1 uke

Da var det sikkert andre ting i tillegg som virket inn på den avgjørelsen??

Gjest sånnerdetmeddensaken
Skrevet

Da var det sikkert andre ting i tillegg som virket inn på den avgjørelsen??

Nei, de var veldig fornøyd med meg og jebben jeg gjorde. Men de kune ikke ha ansatte som "sykmeldte seg for ingenting". Det var min første sykmelding på 4 år...

Men takk for tilliten må jeg ve si til deg... Ha en fin dag

Gjest polyneser
Skrevet

Nei, de var veldig fornøyd med meg og jebben jeg gjorde. Men de kune ikke ha ansatte som "sykmeldte seg for ingenting". Det var min første sykmelding på 4 år...

Men takk for tilliten må jeg ve si til deg... Ha en fin dag

Ser ut som om jeg traff en nerve på det innlegget:-) Hehe...say no more!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...