Gå til innhold

Trøbbel med å få medesin fra lege

Anbefalte innlegg

JRS1365380808

Jeg har en bror som har fått eplepsi og han sliter med å få det som han vil kalle rett medesin. Saken er at han for stesolid rektal løsning for å ta når han får anfall. (hans anfall er av sorten som tar hele hjernen på en gang og er over igjen like raskt.) Føre han får anfall får han vanligvis røkninger. Han kan også ha disse ukontrolerte røkningene uten å få anfall et lengere anfall. Det han ville hatt fra legen og som legen nekter å gi er stesolid i en annen form slik at han kan ta disse når han hr røkninger så han kan roe systemet og ikke bekymre seg hele tiden for disse ukontrolerte rykningene. I tilegg så er prisen på disse medesinene sky høye og man antar tablett form vil være en del biligere. Er hans ønske om å få medesin så han slipper disse rykningene urimelig eller burde man her se seg om etter andre leger?

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

En ganske vanskelig og vanlig problemstillig. Synes det høres ut som broren din og legen ikke kommuniserer helt godt. For det første vil jeg si at Stesolid aldri skal være eneste type behandling av epilepsi. Målet er å behandle så godt med epilepsi-medisiner at Stesolid skal bli overflødig. Stesolid er sterkt vanedannende. Faren er at noen begynner å ta det "forebyggende og for sikkerhets skyld". Dette kan faktisk øke problemene hens; både med epilepsi og angst. Kanskje kan det være en god ide at du er med ham til legen? Det er veldig viktig for legen å være helt trygg på at broren din ikke er en som vil bli avhengig av eller på noen måte misbruke B-preparater. Dessverre er det mange som selger Stesolid videre og tjener grovt på det.

JRS1365380808

En ganske vanskelig og vanlig problemstillig. Synes det høres ut som broren din og legen ikke kommuniserer helt godt. For det første vil jeg si at Stesolid aldri skal være eneste type behandling av epilepsi. Målet er å behandle så godt med epilepsi-medisiner at Stesolid skal bli overflødig. Stesolid er sterkt vanedannende. Faren er at noen begynner å ta det "forebyggende og for sikkerhets skyld". Dette kan faktisk øke problemene hens; både med epilepsi og angst. Kanskje kan det være en god ide at du er med ham til legen? Det er veldig viktig for legen å være helt trygg på at broren din ikke er en som vil bli avhengig av eller på noen måte misbruke B-preparater. Dessverre er det mange som selger Stesolid videre og tjener grovt på det.

umm hvem utenom legeen er min kontaktperson?

JRS1365380808

og jeg ser ikke at du har svart på mitt spørsmål i det hele tatt. MItt spørsmål var enkelt. Burde man søke råd hos en annen lege?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...