Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.Jeg er en gutt som har vært plaget av små røde prikker så lenge jeg kan huske. De begynnte å komme spesielt på lår og armer og er nå stort sett over hele kroppen. Er det noe jeg kan gjøre for å bli kvitt disse? De er til stor plage for meg, ikke i form av kløe eller smerter, men jeg synes det er ekkelt å vise meg for andre. I tillegg har jeg en svært dårlig skjeggvekst, noe som også plager meg volsomt. Dette kan sikkert virke som bagateller, men er det noe som kan hjelpe meg ville det vært til enormt stor hjelp for meg.Håper du kan hjelpe meg eller vet om noen som kan. Setter pris på all hjelp.Mvh ...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/171768-r%C3%B8de-prikker-og-skjeggvekst/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per Helsing, hudspesialist

Hei,

det er ikke godt å si så mye uten å ha sett dette.

Røde prikker på lår og armer kan være noe som kalles keratosis pilaris på fint. Dette er små røde hornplugger som bygger seg opp omkring hårfollikkelen. Huden vil i disse områdene kjennes litt ru å ta på. Dette er en arvelig tilstand, og ofte vil flere i familien ha det samme. Det blir bedre med årene. Behandling er ikke lett, men fuktighetskremer som Locobase LPL løser opp hornpluggen og kan kombineres med skrubbing med hampevott når huden er fuktig i dusjen.

Det finnes også karforandringer i huden du godt kan kalle røde prikker. Disse ligger i hudens nivå og kan ikke kjennes når en tar på huden. Noen av disse tilstandene vil kunne behandles med laser.

Midler som øker hårveksten har vi nok dessverre ikke.

Hudlegen vil kunne skille disse tilstandene og gi det ytterligere råd.

Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...