Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 2 barn. Med mitt andre barn fikk jeg bekkenløsning tidlig i svangerskapet å gikk sykemeldt nesten hele tiden. I ettertid har jeg vært plaget med dette. For 1 år siden hadde jeg en spontanabort i 11 uke, hadde da gått sykemeldt i 5 uker pga at jeg fikk problemer med bekkenet. Jeg har nå gått sykemeldt ett år pga disse plagene. Jeg har vært inne til diagnose der di diagnoserte meg med kronis ryggproblemer (er ikke enig i diagnosen, fordi at legen fortalte at i 50% av tilfellene klarte di å diagnosere rett, mens di andre 50% var feil diagnose...). Fra begynnelsen av januar gikk jeg over på rehabiliteringspenger, i går fant jeg ut at jeg er gravig igjen (ikke helt planlagt), en abort er utelukket. Jeg har ikke sagt opp jobben, står enda registrert hos min arbeidsgiver fra før jeg ble sykemeldt for ett år siden. Har ingen planer om å gå tilbake dit. Etter samtale med trygdekontoret er det meninget at jeg skal gå over på yrketsretta attføring. Hvordan blir det med rehabiliteringspengene? Hvordan blir det meg attføringen? Har jeg krav på noe fødselspenger? Hvilke økonominske rettigheter har jeg?

Skrevet

Når det gjelder rehabiliteringspenger har du fortsatt krav på disse så lenge du kan utføre det du skal for å bli .. rehabilitert :-) Dvs møte til behandling/motta behandling på tross av graviditet/barn.

Mht attføring får du 6 uker "permisjon", deretter må du følge attføringsopplegget dere har laget for å fortsette å få penger. Dersom dette er i en bedrift må du altså tilbake på jobb, dersom det er i skole må du tilbake på skole.

Dersom ditt attføringsopplegg blir skolegang i en utdannelse der du har krav på stipend/lån fra statens lånekasse vil du få fødselsstipend (alt stipend/lån for 10 mnd etter fødsel som stipend) .

Ellers vil du bare ha krav på engangsstønaden fra trygdekontoret og ev. sosialhjelp.

Det bruker som regel løse seg å ta "ubetalt" permisjon fra trygdeordninger, men det forutsetter jo at du har andre muligheter for inntekt, enten sosialkontoret, lånekassen eller å bli forsørget av andre.

Skrevet

Når det gjelder rehabiliteringspenger har du fortsatt krav på disse så lenge du kan utføre det du skal for å bli .. rehabilitert :-) Dvs møte til behandling/motta behandling på tross av graviditet/barn.

Mht attføring får du 6 uker "permisjon", deretter må du følge attføringsopplegget dere har laget for å fortsette å få penger. Dersom dette er i en bedrift må du altså tilbake på jobb, dersom det er i skole må du tilbake på skole.

Dersom ditt attføringsopplegg blir skolegang i en utdannelse der du har krav på stipend/lån fra statens lånekasse vil du få fødselsstipend (alt stipend/lån for 10 mnd etter fødsel som stipend) .

Ellers vil du bare ha krav på engangsstønaden fra trygdekontoret og ev. sosialhjelp.

Det bruker som regel løse seg å ta "ubetalt" permisjon fra trygdeordninger, men det forutsetter jo at du har andre muligheter for inntekt, enten sosialkontoret, lånekassen eller å bli forsørget av andre.

Takk for svaret! Trodde ikke jeg hadde krav på noe lenger...

Gjest en-to-tre-4
Skrevet

"Dersom ditt attføringsopplegg blir skolegang i en utdannelse der du har krav på stipend/lån fra statens lånekasse vil du få fødselsstipend (alt stipend/lån for 10 mnd etter fødsel som stipend) ."

Bare lurer på en ting her: Vet du om man kan søke og få fødselstipend selv om man fortsetter utdannelsen når barnet er født, eller må man ta permisjon fra studiene for å få det? Jeg er på attføring, skal begynne på skole i mars, har termin i august og må prøve å fortsette studiene i september.

Skrevet

"Dersom ditt attføringsopplegg blir skolegang i en utdannelse der du har krav på stipend/lån fra statens lånekasse vil du få fødselsstipend (alt stipend/lån for 10 mnd etter fødsel som stipend) ."

Bare lurer på en ting her: Vet du om man kan søke og få fødselstipend selv om man fortsetter utdannelsen når barnet er født, eller må man ta permisjon fra studiene for å få det? Jeg er på attføring, skal begynne på skole i mars, har termin i august og må prøve å fortsette studiene i september.

Såvidt jeg har skjønt kan du gjøre som du vil, MEN jeg kan ikke garantere dette. Jeg mener å huske at jeg sjekket det opp en gang og kom frem til at man kunne studere dersom man ville.

Ring eller skriv mail til lånekassen for sikkerhets skyld!

jmf http://www.lanekassen.no/templates/Page____3015.aspx : "Tar du permisjon (hel eller delvis) fra utdanningen, kan du fortsatt få fødselsstipendet. Men husk: Skal du ta permisjon tidligere enn tre uker før fødselen, må dette være på grunn av sykdom eller av faglige årsaker, hvis ikke kan du miste retten til stipendet." skulle man jo tro at man greit kunne studere med fødselsstipend.

Gjest en-to-tre-4
Skrevet

Såvidt jeg har skjønt kan du gjøre som du vil, MEN jeg kan ikke garantere dette. Jeg mener å huske at jeg sjekket det opp en gang og kom frem til at man kunne studere dersom man ville.

Ring eller skriv mail til lånekassen for sikkerhets skyld!

jmf http://www.lanekassen.no/templates/Page____3015.aspx : "Tar du permisjon (hel eller delvis) fra utdanningen, kan du fortsatt få fødselsstipendet. Men husk: Skal du ta permisjon tidligere enn tre uker før fødselen, må dette være på grunn av sykdom eller av faglige årsaker, hvis ikke kan du miste retten til stipendet." skulle man jo tro at man greit kunne studere med fødselsstipend.

Takk for svar!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...