Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan lager man grovt brød som ikke smuldrer opp bare man ser på det?? Kan man tilsette noe for å få det fastere..?

Skrevet

Hm, mitt smuldrer aldri opp..

Jeg bruker mindre gjær enn oppskriften sier (en pakke tørrgjær på 2kg mel i stedet for på 1kg mel), og mer olje. Og så bruker jeg grønnsaksbuljong i, men det gjør neppe noen forskjell for smuldringen.

Elt godt, og la brødet heve i to omganger, gjerne lenger enn det står i oppskriften. Press ut luften etter første heving.

Skrevet

Har du prøvd å lage dette brødet? Såg litt nærmere på oppskriften, og lurer på et par ting... Hva er hvetekli...? Er ikke så veldig inne i alle disse ingrediensene.. Kan man bytte ut hvetekli med noe annet? Og kan jeg bytte ut sammalt fint mel med grovt mel? Går vel an det, men det er jo når jeg bruker mye grovt mel det blir smuldrete... Sløyfer iallefall solsikkekjernene!

Ble vanskelig dette, men kan i alle tilfelle bytte ut smøret med kesam i den vanlige oppskriften min om jeg ikke lager dette.

Skrevet

Har du prøvd å lage dette brødet? Såg litt nærmere på oppskriften, og lurer på et par ting... Hva er hvetekli...? Er ikke så veldig inne i alle disse ingrediensene.. Kan man bytte ut hvetekli med noe annet? Og kan jeg bytte ut sammalt fint mel med grovt mel? Går vel an det, men det er jo når jeg bruker mye grovt mel det blir smuldrete... Sløyfer iallefall solsikkekjernene!

Ble vanskelig dette, men kan i alle tilfelle bytte ut smøret med kesam i den vanlige oppskriften min om jeg ikke lager dette.

Har ikke prøvd det sjøl nei. Baker vanligvis i brødbakemaskin når jeg "lager brød sjøl", dvs da er det jo maskinen som gjør jobben da men...

Men Ingers Rugbrød (vanlig oppskrift, uten Kesam) får jo så mye skryt fra mange hold. Og kesam'en vil nok gjøre sitt til at det ikke blir smuldrete selv om du ikke følger oppskriften til punkt og prikke.

Men hvorfor vil du kutte ut kli? Jeg ville brukt kruskakli, eller gjerne Fibersund, om du får tak i det. Er litt trøblete å få tak i, men Centra/Ultra og andre skikkelig velassorterte matvarebutikker bruker ha det. :-)

Sikkert ikke dumt å prøve litt med kesam i din egen brødoppskrift heller.

Skrevet

Har ikke prøvd det sjøl nei. Baker vanligvis i brødbakemaskin når jeg "lager brød sjøl", dvs da er det jo maskinen som gjør jobben da men...

Men Ingers Rugbrød (vanlig oppskrift, uten Kesam) får jo så mye skryt fra mange hold. Og kesam'en vil nok gjøre sitt til at det ikke blir smuldrete selv om du ikke følger oppskriften til punkt og prikke.

Men hvorfor vil du kutte ut kli? Jeg ville brukt kruskakli, eller gjerne Fibersund, om du får tak i det. Er litt trøblete å få tak i, men Centra/Ultra og andre skikkelig velassorterte matvarebutikker bruker ha det. :-)

Sikkert ikke dumt å prøve litt med kesam i din egen brødoppskrift heller.

Nei, jeg vet vel egentlig ikke hva kli er, og har heller ikke sett det på butikken. Men skal prøve om jeg finner det!

Skrevet

Nei, jeg vet vel egentlig ikke hva kli er, og har heller ikke sett det på butikken. Men skal prøve om jeg finner det!

Hvis jeg husker riktig så er kli "skallet" på kornet. Siktet hvetemel mangler bl.a. kim.

Kruskakli har de "over alt", så det får du helt sikkert tak i. Grunnen til at jeg foretrekker Fibersund er at det er mer smak i, fordi det er tilsatt dadler. Men altså, begge deler kan fint brukes i baking.

Solsikkefrø er også godt synes jeg! :-) Linfrø er også fint å putte oppi brøddeigen, særlig om man har litt treg fordøyelse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...