Gå til innhold

Behandling/forebygging av mild depresjon?


soleil

Anbefalte innlegg

Hei på dere på dol. :)(Lenge siden sist)

Må spørre om litt hjelp jeg, nå..

Jeg har diagnosen bipolar1. Har hatt en episode av hver, men er ellers symptomfri/frisk i perioder på flere år. Bruker ikke medisiner og får ikke oppfølging av noen og det fungerer bra i det daglige.

For tida skjer det mye på privaten som gjør at jeg føler meg nedfor/sliten, men antagelig ikke verre enn en "frisk" person ville følt det.

Siden jeg har diagnosen så tenkte jeg at jeg skulle prøve å passe på å ikke bli syk. Har Litium på lager...

Bør jeg prøve å bruke disse i denne perioden eller kommer virkningen så seint at det ikke er noe vits i?

Fastlegen min kan jeg sikkert få råd av, men han er sånn som er enig med pasienten nesten åkke som, og føler ikke han har peiling på medisiner ift psykiatri. Har ikke hatt kontakt med psykiater på et par år... Men kan til nød ringe han og høre. Vil føles litt som et nederlag kanskje, men det tåler jeg.. hehe :)

Hadde vært greit med et håndfast gammeldags RÅD.

Tror ting vil se betraktelig lysere ut om et par ukers tid, men går nesten konstant med en guffen følelse...

Trille pille, eller?

(Jeg heller mot at jeg IKKE vil, men bedre enn å bli syk.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Av og til er det rett å bruke piller, og jeg tror det er riktig i ditt tilfelle.

Mener du hele tiden eller i denne perioden?

Hvorfor tror du det? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NonStopp

Mener du hele tiden eller i denne perioden?

Hvorfor tror du det? :-)

I denne perioden for å gjøre det lettest mulig for deg i hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Sannsynligvis er det ikke nødvendig med litium.

På den annen side: Hva har du å tape på en måneds behandling dersom dette kunne forebygge en evt alvorligere episode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg bare skulle si "hei", og ønske lykke til :-)

Enig med deg at det av og til kan være greit med et konkret råd dersom man spør om noe. Det kan bli litt vel mye "selvbetjening" selv om det er velment fra legens side.

Tipper din gamle psykiater ville satt pris på om du henvendte deg for et råd - og du vet jo egentlig at det ikke er noen form for nederlag - tvert om. Det vitner vel bare om at du er i stand til å håndtere den økte risikoen du har for å bli syk på en god måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sannsynligvis er det ikke nødvendig med litium.

På den annen side: Hva har du å tape på en måneds behandling dersom dette kunne forebygge en evt alvorligere episode?

Takk for svar. :)

Kom på at jeg egentlig ikke kan kalle "tilstanden" mild depresjon. Er mer situasjonsbetinget/avhengig av ytre faktorer, tror jeg.

Jeg skal til legen i morgen. Skal snakke med han. Han er fin å snakke med, men ikke noen rådgiver. Tror nok at jeg kan få bedre medisinske råd av psykiateren. Skal se om jeg tar en telefon dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg bare skulle si "hei", og ønske lykke til :-)

Enig med deg at det av og til kan være greit med et konkret råd dersom man spør om noe. Det kan bli litt vel mye "selvbetjening" selv om det er velment fra legens side.

Tipper din gamle psykiater ville satt pris på om du henvendte deg for et råd - og du vet jo egentlig at det ikke er noen form for nederlag - tvert om. Det vitner vel bare om at du er i stand til å håndtere den økte risikoen du har for å bli syk på en god måte?

Takk for svar.

Du veit jo åssen dette er du. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...