Gå til innhold

I disse fastelavnstider som kommer..

Anbefalte innlegg

Gjest blyantboksen
Skrevet

Vel, vel, da lærte dere begge feil på skolen..

Jeg heller nok til at dere ikke har lest ordentlig etter hva som egentlig sto skrevet.

For dere har sikkert lest aviser og blader opp gjennom årene, og der står det iallefall riktig skrivemåte.

Et Mensamedlem burde jo kunne elementær rettskrivning..

Jeg er 45 år, fikk 6 i norsk på skolen, og har alltid vært opptatt av språk. Og jeg lærte å skrive penal med én n.

Så her tror jeg nok det er noe som tidligere må ha vært tillatt, og som så har endret seg.

• Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Line

9

• Holmes

4

• Sør

3

• Maggi

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg er 45 år, fikk 6 i norsk på skolen, og har alltid vært opptatt av språk. Og jeg lærte å skrive penal med én n.

Så her tror jeg nok det er noe som tidligere må ha vært tillatt, og som så har endret seg.

Tror jeg neppe. Det finnes jo lærere som heller ikke skriver alt riktig, så da har man lært feil.

Søk i alle slags ordbøker gir aldri treff på "penal".

Jeg gidder ikke, men vil man ha svar går det jo an å sende en e-post til Norsk språkråd og spørre.

Skrevet

*signerer*

Når var det denne håpløse orddelingen kom til oss? Jeg mistenker at ordboka på mobiltelefonene har litt av skylda, der man må dele ordene for å få dem riktig, og sette dem sammen etterpå.

Bekymringsverdig, og TOTALT håpløst å lese!

Jeg tror det er stavekontrollen i Word som har skylda.

Forresten anbefaler jeg astronomer mot orddeling, her er mye morsom lesning:

http://folk.uio.no/tfredvik/amo/

Skrevet

Ok - den er grei! ; ) Hadde sikkert skrevet det feil jeg og.. hehe.. men skal ikke skrive det på noen tavle. Er det på søndag?

*boller* Mmmmmmmm

Skrevet

Ok - den er grei! ; ) Hadde sikkert skrevet det feil jeg og.. hehe.. men skal ikke skrive det på noen tavle. Er det på søndag?

*boller* Mmmmmmmm

6. februar

Skrevet

*Ler høyt* - Det tok noen sekunder før jeg innså betydningen av en sløyd lærer!

Helt enig med deg. Utrolig mange personer deler opp ordene på den måten.

Mitt "hjertebarn" er apostrofene (har skrevet om det på DOL før). Irriterer meg grenseløst over å se ordet kafé skrevet kafè eller cafè eller t.o.m. kafe'! Vi bor et par kilometer fra en Montér-forretning. På skiltet ved avkjørselen står det Montèr. Grusomt!

men hvordan skal vi vite hva som er rett - og hvilke tasteter på tastaturet som gir oss hva? hva´

Skrevet

men hvordan skal vi vite hva som er rett - og hvilke tasteter på tastaturet som gir oss hva? hva´

Hei,

Idé skrives ved å holde ´-tasten (til venstre for "BackSpace") nede samtidig som du trykker på "Alt Gr". Så trykker du på "e".

Genève skrives ved å holde ´-tasten (til venstre for "BackSpace") nede samtidig som du trykker på "Shift". Så trykker du på "e".

That's skrives ved å bruke apostrof ( ' ) tasten, som er mellom "BackSpace" og "Enter" tastene.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...