Gjest den ekte noor Skrevet 25. januar 2005 Skrevet 25. januar 2005 Hvordan forklare dette på en "pen" måte i en oppgave? Har forklart det slik: "en arbeidsplass for de som ikke kan fungere på en ordinær arbeidsplass." Men det er ikke pent/snilt nok... Noen ideer? 0 Siter
Champagne Skrevet 25. januar 2005 Skrevet 25. januar 2005 En arbeidsplass for de som har psykiske eller fysiske utfordringer i hverdagen..? 0 Siter
Maggi Skrevet 25. januar 2005 Skrevet 25. januar 2005 "en arbeidsplass for de som ikke kan fungere på en ordinær arbeidsplass." Jeg tror jeg ville lagt fokus på et annet sted. I stedet for å fokusere på at de ikke fungerer et sted, ville jeg fremhevet at de fungerte på et annet sted, nettopp denne vernede arbeidsplassen. Kanskje: "En vernet arbeidsplass er en arbeidsplass for psykiske og/eller fysisk utviklingshemmede med arbeidsoppgaver og rammer tilpasset deres spesielle behov." 0 Siter
Gjest Calóni Skrevet 25. januar 2005 Skrevet 25. januar 2005 En arbeidsplass for folk med spesielle behov? En arbeidsplass som har lagt forholdene spesielt til rette for at alle kan jobbe der ut i fra sine egne forutsetninger/evner/funksjoner? 0 Siter
Elbereth Skrevet 25. januar 2005 Skrevet 25. januar 2005 Spesielt tilrettelagt arbeidssted / arbeid. For eksempel. 0 Siter
Lisabeth Skrevet 25. januar 2005 Skrevet 25. januar 2005 Bruker man ikke begrepet yrkeshemmet ?? Eller tar jeg feil nå ? 0 Siter
Line Skrevet 25. januar 2005 Skrevet 25. januar 2005 En vernet arbeidsplass er et tilbud til personer som har et handicap eller annet problem som gjør at de ikke kan arbeide selvstendig uten tilsyn og tilrettelegging, slik at de har en mulighet til å komme ut i et tilnærmet "normalt" arbeidsliv. Der jobber både funksjonsfriske og -hemmede sammen. Jeg vet ikke helt om de får normal lønn på en vernet arbeidsplass, men tror egentlig at de får utbetalt penger fra arbeidskontoret i starten. Søstra mi jobbet på en vernet arbeidsplass i et par år, da og fikk hun utbetaling fra arbeidskontoret. Nå har hun en integrert jobb i butikk, og får penger utbetalt fra Trygdekontoret. 0 Siter
Gemini Skrevet 25. januar 2005 Skrevet 25. januar 2005 En vernet arbeidsplass er et tilbud til personer som har et handicap eller annet problem som gjør at de ikke kan arbeide selvstendig uten tilsyn og tilrettelegging, slik at de har en mulighet til å komme ut i et tilnærmet "normalt" arbeidsliv. Der jobber både funksjonsfriske og -hemmede sammen. Jeg vet ikke helt om de får normal lønn på en vernet arbeidsplass, men tror egentlig at de får utbetalt penger fra arbeidskontoret i starten. Søstra mi jobbet på en vernet arbeidsplass i et par år, da og fikk hun utbetaling fra arbeidskontoret. Nå har hun en integrert jobb i butikk, og får penger utbetalt fra Trygdekontoret. Jeg tror det er ulike regler avhengig av om man har varig nedsatt arbeidsevne (og ingen utsikter til særlig bedring), eksempelvis for de fleste psykisk utviklingshemmede. De får kun en symbolsk lønn i tillegg til sin uføretrygd. De som midlertidig er innom en vernet arbeidsplass, og kanskje er på attføring eller lign. (ikke varig uføretrygd) har nok antakelig høyere godtgjørelse. 0 Siter
Gemini Skrevet 25. januar 2005 Skrevet 25. januar 2005 Bruker man ikke begrepet yrkeshemmet ?? Eller tar jeg feil nå ? Tror du har rett. 0 Siter
Line Skrevet 25. januar 2005 Skrevet 25. januar 2005 Jeg tror det er ulike regler avhengig av om man har varig nedsatt arbeidsevne (og ingen utsikter til særlig bedring), eksempelvis for de fleste psykisk utviklingshemmede. De får kun en symbolsk lønn i tillegg til sin uføretrygd. De som midlertidig er innom en vernet arbeidsplass, og kanskje er på attføring eller lign. (ikke varig uføretrygd) har nok antakelig høyere godtgjørelse. Skal ikke se bort i fra det. Jeg kjenner bare til de handicappedes tilbud der selv. Attføring har jeg ingen som helst kjennskap til, og visste heller ikke at folk som går på attføring jobbet på en vernet bedrift. 0 Siter
Gemini Skrevet 25. januar 2005 Skrevet 25. januar 2005 Skal ikke se bort i fra det. Jeg kjenner bare til de handicappedes tilbud der selv. Attføring har jeg ingen som helst kjennskap til, og visste heller ikke at folk som går på attføring jobbet på en vernet bedrift. Mulig jeg tar feil... :-) 0 Siter
Gjest midlertidig Skrevet 26. januar 2005 Skrevet 26. januar 2005 Skal ikke se bort i fra det. Jeg kjenner bare til de handicappedes tilbud der selv. Attføring har jeg ingen som helst kjennskap til, og visste heller ikke at folk som går på attføring jobbet på en vernet bedrift. Tror at "vanlige" folk med midlertidig nedsatt arbeidsevne kan arbeide på en vernet bedrift, jo. Jeg kjenner en som etter et langt liv i vanlig arbeid, skadet hånden slik at han ikke kunne fortsette i den jobben han hadde. Pga. av alder og lite utdannelse var det nærmest umulig for ham å få en annen "vanlig" jobb, og han arbeidet 1-2 år på en vernet bedrift fram til pensjonsalder. Er sikkert en fordel for miljøet med noen som slik som han egentlig er ganske ressurssterke, på en slik arbeidsplass. 0 Siter
Gjest den ekte noor Skrevet 26. januar 2005 Skrevet 26. januar 2005 Skal ikke se bort i fra det. Jeg kjenner bare til de handicappedes tilbud der selv. Attføring har jeg ingen som helst kjennskap til, og visste heller ikke at folk som går på attføring jobbet på en vernet bedrift. Folk på attføring kan godt jobbe i en vernet bedrift i en periode ja, ofte med tilbud om kvalifisering (fagbrev, kompetansebevis) til div. greier slik at de lettere kan få seg en ordinær jobb senere. Meste av det de får er attføringspenger, så får de et lite beløp fra arbeidsplassen... Slik var det iallefall der jeg var i praksis:) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.