Gå til innhold

Sprekk på tomlene

Anbefalte innlegg

Gjest scott22

Jeg har i flere år vært plaget av sprekker øverst på siden av tomlene der neglene 'kommer opp'. Altså øverst der jeg klipper av neglene. Sprekkene er veldig dype, ca 3 mm lange og det er 'tannpine'-vondt. Det svir.Jeg prøver å smøre med krem, men det hjelper ikke. Jeg tar på plaster og da blir huden myk, 'død' og etter dette er det greit noen dager. Så kommer det tilbake når huden blir tørr.Jeg var hos en hudlege for mange år siden og jeg mener å huske at han, om ikke noe hjalp, snakket om å fryse ned huden. Kjøle- eller kuldespray? Ligger det noe der?Håper på hjelp til denne, i stor sammenheng, lille plagen. Men dog. Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/171885-sprekk-p%C3%A5-tomlene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lykke til

Er det ikke pga kulde du sprekker da tro ? Det gjør iallefall jeg ....

Jeg blir forferdelig tørr og sprekker på fingertuppene.

Jeg fant en krem som heter "Hælsalve" (altså er den ment for hard hud på hælene) i en helsekost-butikk, den er skikkelig feit. Jeg smører meg godt inn på kvelden når jeg legger meg (da får kremen jobbet seg skikkelig inn i maaaange timer uten at jeg er i nærheten av vann). Det hjelper mine fingre, selv om jeg ikke blir 100% som jeg er om sommeren, så blir jeg mye mye bedre iallefall.

Per Helsing, hudspesialist

Hei,

jeg kan nok ikke si deg med sikkerhet hvorfor du får disse sprekkene. Pesoner med psoriasis får letter sprekker på fingertupper, og enkelte kroniske eksemer med fortykket hud tenderer til å sprekke.

Ved hudavdelingene behandler vi sprekker med lapis. Det er vanlig blant ammende kvinner som får sprekker på brystene ved amming, å bruke lapisstift. Vi bruker som regel 2% lapis oppløsning som pensles med en Q tips i sprekken. Lapis feller ut protein og dermed "lukkes" sprekken og svir ikke lenger.

Lapis svir når du tar det på, og blir mørk ved soleksposisjon. Ikke søl med den, den settes stygge flekker!

Håper dette kan være til hjelp!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...