Gå til innhold

Kviser/anttibiotika?

Anbefalte innlegg

Gjest kvisulf

Jeg er en gutt på 20 år som er forferdelig plaget med store vonde kviser i ansiktet og på halsen. Jeg har hatt det veldig lenge og selvbildet mitt er ikke akkurat på topp.

Har hørt at man kan gå til legen og få en antibiotikakur. Stemmer det?

Hvor skal jeg henvende meg og hva kan jeg gjøre for å bli kvitt problemet mitt?

Bør jeg gå til legen, og kan jeg få en slik kur?

Det ble kanskje mange spørsmål på en gang, men håper noen kan hjelpe meg.

Noen råd hadde vert fint

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/17192-kviseranttibiotika/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elin Udnes

God dag, jeg har et spørsmål angående min sønn. For mange år siden, (10 år) fikk min sønn en infeksjon i kroppen som viste seg å være gule stafylykokker, han fikk en antibiotikakur og en krem til å smøre på utslettet, byllene. Han ble bedre men i ettertid dukker det stadig opp nye byller, kviser, med verk. I høst fikk han en "mega"-byll på ryggen som måtte behandles på legevakten. Den ble kuttet opp og det ble lagt inn dren. Det ble tatt prøver og det viste seg denne gangen å være streptokokker. Han fikk igjen en sterk antibiotikakur, og den store byllen forsvant etterhvert, men det dukker hele tiden opp nye kviser. Han kontaktet en lege som satte han på Tetracykin-kur (1/2 år). Han skal ta 2 tabletter morgen og to tabletter kveld i et halvt år, men han skal unngå sol. Han har tatt disse tablettene i 3 måneder. Han skal imidlertid nå reise i en måned til Thailand, 5. mars, og følgelig kommer han til å få mye sol på kroppen. Skal han kuttet ut å spise Tetracykin-tablettene nå? Hvor lang tid i forveien bør han eventuelt slutte? Hva skjer hvis han ikke slutter, men utsetter seg for sollyset.Tidligere har det vist seg at han har blitt kvitt disse plagene når han har fått være i solen og fått litt farge på kroppen.

På forhånd takk for svar, hilsen fra bekymret mor.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/17192-kviseranttibiotika/#findComment-78408
Del på andre sider

Gjest kvisulf

Oppsøk en hudlege(dermatolog).

Han vil sansynligvis foreskrive deg en resept på tetracycliner.

Som er en antibiotikakur. Hvis den ikke funker kan det bli aktuelt med roacuttan.

Lykke til!

Takk for svar, men vet du hva en slik kur koster? Er det veldig dyrt?

Må jeg betale alt selv?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/17192-kviseranttibiotika/#findComment-78435
Del på andre sider

Takk for svar, men vet du hva en slik kur koster? Er det veldig dyrt?

Må jeg betale alt selv?

Tetracycliner er det rimeligste alternativet. Men det avhenger av hvor omfattende kuren du settes på blir. Har vært gjennom en selv. Synes å huske at det kostet meg en drøy tusenlapp. Men tetracycliner funka ikke på meg, derfor går jeg nå på roacuttan. Det er rådyrt, koster fra 15000-20000 kr avhengi av kroppsvekten din. Jo tyngre, jo mer medisin. Du får imidlertid refundert 2/3 av beløpet som overstiger 1200kr fra trygdekontoret. Men dette må det søkes om. (ordnes av hudlegen). Hvilket betyr at totalkostnaden for de fleste beløper seg på ca. 5-6000 kr.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/17192-kviseranttibiotika/#findComment-78458
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Gjest Gullfiskhjernen

Anttibiotika hjelper kun der og da, men har ingen varig virkning.

Anttibiotika blir ofte skrevet ut i hytt og vær (sorry, men det stemmer jo leger), og tenker ikke over at hvis en kommer ut foe en ulykke der en en gang virkeligt trenger en anttibitoka kur så kan kroppen ha blitt imun mot det! Hva gjør enn da? Mitt råd er : Oppsøk en Homopat. De praktiserer naturmedesin å tar hele deg (kroppen,psyken osv..) får å finne årsaken til kvisene. Hvis enn foreksempel ikke har et godt forhold til sine foreldre, kan dette utløse kviser.

Homopat er ikke en heksedoktor. Han tar bare ibruk medesin fra naturen som ikke er farlig for kroppen, å som stort sett alltid har hatt gode resultater!

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/17192-kviseranttibiotika/#findComment-81888
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Ragan

Hei du! Jeg er en gutt på 19 år, som har vært plaget av masse(!) kviser siden barneskolen. Skylden, tror jeg, at jeg var ekstremt mye inne i barneåra. Var en liten bokorm.

Pga kvisne har jeg problemer med å takle for mye oppmerksomhet osv, ofte mest lyst på å gjemme meg. Men nå er jeg snart kvisefri, litt uren hud - men normalt nivå. Jeg mener selv jeg har ganske lang erfaring med uren hud, og her er mine tips:

-Drikk mye vann/saft/væske(ikke brus)

-Vask deg med vann (bare vann) 2-3 ganger om dagen, fjerner fetter som tetter. Dusj uten såpe/ansiktsvask.

-Det kan være diverse matretter du reagerer på (jeg merker det med mye fett på hueden, og kløe på kvisene), jeg reagerer fryktelig på potetgull og annet fett godt. Hold unna!

-Melkeprodukter bør begrenses.

-Unngå for mye fet mat.

-Oppsøk hudlege/homoøpat (jeg oppsøkte hudlege, tror det hjalp)

-Ikke minst: Mye frisk luft! Trenger ikke å være sol, men bare vær ute og la huden din puste. Gå en time om dagen ellerno, det funker fint.

-Ikke rør kvisene, samme hvor mye du har lyst til å ta'n. Rører du dem, blir det verre - så bare la vær. Ignorer dem, glem at du har dem. Kjipt å få arr også.

-Alkohol og røyk framprovoserer kviser.

-Forsiktig med sol. Vanlig soling er greit, men ikke overdriv for å ta kvisene. Dette vil bare gjøre det verre.

Jeg har brukt MANGE kurer, aloe vera (hadde en plante i stua, funket faktisk), afrikansk leire (hehe, ett av de mer artige metodene, leire i ansiktet. gøy :) funket litt)

, australsk tea oil (ellerno, funket litt), og Basiron (har jeg brukt i perioder på ett år eller rundt der, og så prøvd noe nytt også tilbake igjen. funket ganske bra med meg, da jeg har "normal" hud, reagerer ikke så lett.)

Clearasil brukte jeg først, men det funker bare for de som ikke har uren hud. Styr unna Clearasil, bare svindel.

Tålmodighet er viktig. Egentlig tror jeg at jeg skulle gått til homøopat istedet for hudlege. Sette opp riktig kosthold osv.

Dette er alle viktige råd, som jeg har opplevd og testet ut de siste 10årene. Hvis dere lurer på noe mer, eller bare vil snakke:

[email protected]

Husk at vennene og fremmede ikke bryr seg om en har kviser, so what om det er problemer på damefronten, jeg er bare glad for alle vennene jeg hadde i denne tiden.

Foreldre, gi barna deres interesserr ute, tving dem hvis dere må- de vil takke dere når de blir eldre!

All støtte og lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/17192-kviseranttibiotika/#findComment-96835
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...