Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg hadde følgende symptomer for 1 mnd. siden, men de har nå kommet tilbake med full styrke de siste 4-5 dagene: i perioder (særlig om natten må jeg tisse omtrent hvert femte minutt. Jeg føler en slags sviende trang; ingen smerter ved vannlatingen, og jeg tisser "forventet" mengde, ingen lekkasjer. Er også vedlig oppblåst i magen, og når jeg slipper litt luft, avtar tissetrangen litt, men bare for noen minutter. Ellers er jeg kvinne, 51, midt i overgangsalderen (tar ikke østrogen) og det er nå 7 uker siste siste mens. Hva kan dette komme av? Og hva kan gjøres Takknemlig for svar! :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/17195-m%C3%A5-tisse-hele-tiden/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sigurd Kulseng-Hanssen, Lege

Vi vet svært lite om hvorfor pasienter er plaget av hyppig og ubehagelig vannlatning. Siden det tydeligvis gikk over sist, kan du håpe det går over nå også. Du spør: hva kan gjøres? Vedvarer dette og er plagsomt, ville jeg gått til lege. Jeg ville registrert tidspunkt for hver vannlatning i et døgn og tatt med meg en morgenurinprøve på sterilt glass. Er det ikke noe å finne i urinen ville jeg kanskje tittet inn i blæren med cystoskop. Har du øvrige overgangsaldersymptomer, ville jeg foreslått østrogentilskudd.

Vi vet svært lite om hvorfor pasienter er plaget av hyppig og ubehagelig vannlatning. Siden det tydeligvis gikk over sist, kan du håpe det går over nå også. Du spør: hva kan gjøres? Vedvarer dette og er plagsomt, ville jeg gått til lege. Jeg ville registrert tidspunkt for hver vannlatning i et døgn og tatt med meg en morgenurinprøve på sterilt glass. Er det ikke noe å finne i urinen ville jeg kanskje tittet inn i blæren med cystoskop. Har du øvrige overgangsaldersymptomer, ville jeg foreslått østrogentilskudd.

Takk for raskt svar!:-)

To spørsmål til ditt svar: Hvorfor foreslår du evt. å titte inn i blæren med cystoskop? Hva leter man etter da? Og du foreslår østrogen hvis jeg har andre overgangsplager - tror du dette symptomet kan henge sammen med overgangsalderen? Det var like før mensen forrige gang symptomene dukket opp også. Jeg har for øvrig hatt mageinfeksjon med feber for et par uker siden og måtte ta knekken på den med atibiotika (sulfa). Kan dette ha noe å si?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...