Gå til innhold

Arbeids/oppholdstillatelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=264261

De har fått avslag på asylsøknad men gis nå (som en gruppe) arbeids- og oppholdstillatelse som også gir rett til familiegjenforening. Etter tre år kan det søkes om bosettingstillatelse, og etter sju år er det mulig å få norsk statsborgerskap.

Er det rart antallet som godkjennes asyl reduseres, når man heller gjør det slik?

Mon tro i hvilken statistikk (om noen) disse havner?

Og hvorfor er det helt OK å gi grupper tillatelse, men helt forkastelig å gi grupper avslag (for da skal det individuell behandling til).

Er det bare fordi så få klager på førstnevnte, men ikke på sistnevnte (da også hele den politisk "korrekte" bermen skriker i samme hylekor)?

Skrevet

Jeg kjenner litt til denne gruppen, og de som har hatt denne form for vedtak som ofte kalles MUF. (Midlertidig vedtak uten rett til familiegjenforening) er i hovedsak irakiske kurdere. Noen av de har sittet i mottak så lenge som 6 år, noen har hatt arbeidstillatelse som ble inndratt. De har levd med midlertidige vedtak om å få bli med noen måneders gyldighet, mens de fleste irakere (ikke kurdere) som kom samtidig har fått oppholdstillatelse.

Jeg er veldig glad på deres vegne, at de nå kan få litt ro i livet sitt og slippe å vente på nye vedtak for 3 eller 6 måneder.

Skrevet

Jeg kjenner litt til denne gruppen, og de som har hatt denne form for vedtak som ofte kalles MUF. (Midlertidig vedtak uten rett til familiegjenforening) er i hovedsak irakiske kurdere. Noen av de har sittet i mottak så lenge som 6 år, noen har hatt arbeidstillatelse som ble inndratt. De har levd med midlertidige vedtak om å få bli med noen måneders gyldighet, mens de fleste irakere (ikke kurdere) som kom samtidig har fått oppholdstillatelse.

Jeg er veldig glad på deres vegne, at de nå kan få litt ro i livet sitt og slippe å vente på nye vedtak for 3 eller 6 måneder.

Det som gjør meg kritisk er at de har fått avslag på asylsøknaden, men får likevel muligheten til å bli værende i Norge i "all tid".

Da er det noe som "skurrer" - ikke minst når de så blir behandlet som en gruppe.

Hvorfor fikk de avslag på asylsøknaden?

Skrevet

Det som gjør meg kritisk er at de har fått avslag på asylsøknaden, men får likevel muligheten til å bli værende i Norge i "all tid".

Da er det noe som "skurrer" - ikke minst når de så blir behandlet som en gruppe.

Hvorfor fikk de avslag på asylsøknaden?

Jeg vet ikke, men noen som kjenner dette mer inngående enn meg sier at de irakerne som ikke er kurdere lettere har fått godkjent asylsøknaden, og at de irakiske kurderne som regele har endt opp med slike vedtak som i dette tilfellet

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...