Gjest Stina Skrevet 28. januar 2001 Del Skrevet 28. januar 2001 Dattera mi på 2 måneder har fått atopisk eksem. Etter at jeg leste en del om det, ble jeg helt på tuppa. Det virket så "alvorlig og voldsomt"! Derfor må jeg bare spørre: Når man har fått atopisk eksem, er det da for evig? At det kommer og går, men at man aldri blir helt kvitt det? Har forstått det slik at hvis man har fått a.eksem, så er det en stor sjanse for å få både astma og allergi. Er det sant? Faren er allergisk for pollen og pelsdyr - øker det sjansen for at dattera mi skal bli allergisk også? Mot mat også? Er det noen forhåndsregler man bør følge for å minimalisere muligheten for utbrudd av a.eksem og astma/allergi? Bør jeg, siden jeg ammer, kutte ut visse mattyper? Melk? Egg? Når/hvis dattera mi får et nytt a.eksemutslett, hva gjør jeg da? Ny runde med smøring med Mildison + fet krem i ei uke? Takknemlig for svar på mine mange spørsmål!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/17201-atopisk-eksem/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 29. januar 2001 Del Skrevet 29. januar 2001 Kjære Stina Atopisk eksem er en meget vanlig hudsykdom hos sped- og småbarn - den dukker nesten alltid opp i løpet av de første leveårene og bedrer seg også nesten alltid etter noen år. Det er derfor store sjanser for at datteren din blir helt bra i huden rundt 3 - 4 årsalder og eksemet kan bedre seg sterkt allerede rundt 1-års alder. Atopisk eksem er altså i de aller fløeste tilfeller ikke for evig og alltid! Hvis du klarer å holde eksemet i sjakk ved å bare bruke Mildison og fuktighetskrem er eksemet meget rolig - det er muligheter for at du ved et nytt utbrudd kanskje må bruke en noe sterkere kortisonkrem. Det er ikke farlig hvis du bruker det forskriftsmessig (se egen artikkel om atopisk eksem her i spalten). Du kan forsøke å kutte ut egg og fisk i kosten din og se om eksemet blir noe bedre. Nøtter og peanøtter bør du absolutt unngå. Du bør også unngå citrusfrukter og sterke krydder da det kan forverre eksemet til datteren din mens du ammer. Om du skal kutte ut melk og melkeprodukter er avhengig av om hun reagerer på det. Det går godt an å allergiteste et barn på 2 måneder - hvis eksemet er plagsomt bør du få gjort det. Husk at allergiene bare er endel av eksemet - du fjerner ikke eksemet ved å sette deg selv på diett. Men, er datteren din allergisk kan det være til stor hjelp å unngå matvarer hun reagerer på. Vi regner at rundt 50% av de som har atopisk eksem og allergi utvikler astma. Det betyr også at 50% ikke utvikler astma. Her gjelder det å ikke ta sorgene på forskudd, men selvfølgelig gjøre det som er mulig for å unngå en slik utvikling. Det aller viktigste er ikke å røyke, dernest bør dere ikke ha dyr inne, men det har dere vel ikke siden pappaen er allergisk for dyr. Det er viktig å behandle huden godt og unngå kløe. Regelmessig bruk av fuktighetskrem er viktig og riktig. Atopisk eksem hud er veldig tørr og har derfor lett for å klø. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/17201-atopisk-eksem/#findComment-78715 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.