Gå til innhold

Typer behandling


Gjest Bytte psykolog

Anbefalte innlegg

Gjest Bytte psykolog

Gikk til psykolog en gang i uka i over 2 år, men måtte slutte på grunn av flytting. Er nå tilbake og kunne sikkert kontaktet min tidligere psykolog for videre samtale. Problemet er at jeg ikke følte det kom noe ut av disse samtalene. Jeg snakket og snakket om hva jeg hadde tenkt og opplevd siden sist, men ble ikke utfordret eller inspirert på noen måte til å finne ut av ting. Mye tomprat altså.

Hvorvidt jeg hadde hatt disse samtalene med en psykolog eller en god venn, ser jeg ingen forskjell på, for vi fant ikke ut hva som var problemet, hvordan det hadde oppstått eller hvordan jeg skulle hanskes med det.

Problemet er en generell motløshet og tristhet. Hverdagen er tung og den minste handling er vanskelig å få gjennomført. Det føles som om hele verden jobber mot meg og jeg har store humørsvingninger. Jeg studerer, trener og har et tilsynelatende normalt liv, men mye føles som kun et spill for kulissene.

Det hadde sikkert hjulpet om jeg hadde klart å identifisere hvor dette kommer fra, for nå vet jeg ikke hvilken ende jeg skal begynne i. Jeg holder nå ut, fordi jeg liker å tro at på et eller annet tidspunkt kommer livet til å bli godt å leve, og dagene hvor ting føles meningsfylt og fint er flere enn de som er vanskelige. Men jeg aner ikke hva jeg skal gjøre for å bli kvitt dette tungsinnet. Og nå har jeg hengt meg opp i at jeg heller ikke kommer til å finne ut av det, før jeg klarer å identifisere hvor dette kommer fra.

Kunne derfor tenke meg å forsøke andre typer behandling for å se om det kunne gi meg noe mer, men er litt usikker på hva alternativene er. Hva med slike tester man ser på TV der de kikker på bilder og sier hva de ser i de? Eller hypnose? Eller en måte å teste seg selv på for å bli tvunget til å tenke på det man har brukt mange år på å fortrenge...? Er det noen som erfaring innen noe annet enn historiefortelling?