Gå til innhold

NHD og andre: gjelder søvn.


Gjest Ninaen

Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette er rett forum å stille dette spm på, men det var det første som falt meg inn.

Saken er den at jeg har hatt elendig søvn siden en stund før jul. Likevel har jeg gått i full jobb, skjøttet mann, hus og barn som vanlig. Har liksom tenkt at før eller siden så vil jeg bli så trøtt og sliten at jeg sover normalt igjen.

Nå er jeg imidlertid så sliten at jeg ser ikke ende på noenting lengre.

Hvor lenge skal jeg prøve i samme bane før jeg evt skal gjøre noe med det? Er det rett å ta ut sykemelding? Har ikke gjort det fordi jobben trenger meg pga mange sykemeldinger, jeg unner ikke sjefen å måtte ha meg også sykemeldt.

Jeg har informert sjefen om at jeg er redusert, og derfor mer nærtagende enn vanlig, men han tar ikke hensyn til dette, ikke så jeg kan merke i allefall..

Jeg er så fortvilet!!! Kan du gi meg et råd? Jeg bruker AD.

PS. Jeg vet hva som gjør at jeg ikke sover skikkelig, men jeg kan ikke gjøre noe med det. En jeg kjente godt er død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sykemelding er jo ikke noe du "tar ut", men noe som legen din vurderer om er nødvendig for deg.

Det du bør gjøre, både for din og resten av din families skyld, er å bestille en time hos din lege og legge hele problemstillingen frem for h*n så objektivt som du klarer.

Det er ikke i noens interesse (ei heller din arbeidsgiver) at du presser deg for langt før du søker hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykemelding er jo ikke noe du "tar ut", men noe som legen din vurderer om er nødvendig for deg.

Det du bør gjøre, både for din og resten av din families skyld, er å bestille en time hos din lege og legge hele problemstillingen frem for h*n så objektivt som du klarer.

Det er ikke i noens interesse (ei heller din arbeidsgiver) at du presser deg for langt før du søker hjelp.

Takk for svar. Ventetiden for time hos min fastlege er 2 uker..

Sitter her og griner nå, jeg er dønn utslitt - føles som om jeg har vært gjennom helvetet og tilbake.. Jeg vet ikke min arme råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor lenge du har brukt Ad. Men en del AD,kan gi søvnproblemer. bruker cipralex, og slet lenge med søvnen, særlig innsovningen,kikk i felleskatalogen på nette, og din AD, kan gi denne bivirkningen. Da kan det kanskje være en ide og skifte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NonStopp

Vet ikke hvor lenge du har brukt Ad. Men en del AD,kan gi søvnproblemer. bruker cipralex, og slet lenge med søvnen, særlig innsovningen,kikk i felleskatalogen på nette, og din AD, kan gi denne bivirkningen. Da kan det kanskje være en ide og skifte?

Har brukt denne AD flere perioder før, uten at dette har gått utover søvnen. Selve innsovningen er ikke så vanskelig, men jeg vå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bitis Gabonica

Vondt å høre at du har mistet en som stod deg nær. Står i samme situasjonen selv nå, og føler veldig med deg!

Vet det kanskje høres lettvint ut av meg å si det, men nå er det DU som er viktig. Å få sove er helt nødvendig for at man skal kunne fungere overhode! I din situasjon synes jeg legen din burdte kunne avse en akutt-time - noe du lettest får ved å ringe tidlig på morgenen og si du MÅ ha hjelp.

Når vi står i en sånn situasjon, tror jeg det er veldig viktig at vi klarer å ta vare på oss selv, og ikke bare biter tenna sammen for å innfri alle andres krav. Det er helt naturlig at man trenger tid til å hente seg inn; det merker jeg veldig godt på meg selv. Men samtidig er det neppe noen god ide å "parkere" heller. Prøv å gjøre noe du liker, eller skjem bort deg selv. Jeg tror også det er godt å kunne stå sammen i sorgen, så man ikke blir gående der for seg selv med alle grubleriene som kommer.

Jeg endte selv på legevakta idag fordi jeg nesten ikke har sovet på en uke.Fikk faktisk hjelp, så om fastlegen din ikke kan gi deg time så er legevakta et alternativ!

Dette ble visst mye snakk (ut fra hvordan jeg reflekterer i forhold til min egen situasjon), men jeg håper virkelig du kan få hjelp! Noen netter med søvn kan gjøre underverker, så kanskje det ikke er nødvendig med så lang sykemeldig. Noen turer i skauen pleier også å være en god universalmedisin.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vondt å høre at du har mistet en som stod deg nær. Står i samme situasjonen selv nå, og føler veldig med deg!

Vet det kanskje høres lettvint ut av meg å si det, men nå er det DU som er viktig. Å få sove er helt nødvendig for at man skal kunne fungere overhode! I din situasjon synes jeg legen din burdte kunne avse en akutt-time - noe du lettest får ved å ringe tidlig på morgenen og si du MÅ ha hjelp.

Når vi står i en sånn situasjon, tror jeg det er veldig viktig at vi klarer å ta vare på oss selv, og ikke bare biter tenna sammen for å innfri alle andres krav. Det er helt naturlig at man trenger tid til å hente seg inn; det merker jeg veldig godt på meg selv. Men samtidig er det neppe noen god ide å "parkere" heller. Prøv å gjøre noe du liker, eller skjem bort deg selv. Jeg tror også det er godt å kunne stå sammen i sorgen, så man ikke blir gående der for seg selv med alle grubleriene som kommer.

Jeg endte selv på legevakta idag fordi jeg nesten ikke har sovet på en uke.Fikk faktisk hjelp, så om fastlegen din ikke kan gi deg time så er legevakta et alternativ!

Dette ble visst mye snakk (ut fra hvordan jeg reflekterer i forhold til min egen situasjon), men jeg håper virkelig du kan få hjelp! Noen netter med søvn kan gjøre underverker, så kanskje det ikke er nødvendig med så lang sykemeldig. Noen turer i skauen pleier også å være en god universalmedisin.

Lykke til!

Tusen takk for svar!!

Jeg går relativt ofte i skog og mark for å få ut sinne og frustrasjon. Jeg kan ikke gråte eller bli SINT, jeg, så mine reaksjoner går alltid innover. Mer sånn typisk mannfolk reaksjon..

Kanskje jeg tar meg en tur på legevakta over helgen, men disse akuttimene er det helt sikkert andre som trenger mer enn meg!

Igjen, tusen takk for at du tok deg tid til å svare =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Ventetiden for time hos min fastlege er 2 uker..

Sitter her og griner nå, jeg er dønn utslitt - føles som om jeg har vært gjennom helvetet og tilbake.. Jeg vet ikke min arme råd.

Fastlegen din skal også fungere som legevakt.

Hvis det derfor haster (hvilket det absolutt kan virke som), så skal du kunne få en time ASAP.

Jeg foreslår at du ringer fastlegen din igjen og forklarer for den du snakker med at du ikke kan vente så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bitis Gabonica

Tusen takk for svar!!

Jeg går relativt ofte i skog og mark for å få ut sinne og frustrasjon. Jeg kan ikke gråte eller bli SINT, jeg, så mine reaksjoner går alltid innover. Mer sånn typisk mannfolk reaksjon..

Kanskje jeg tar meg en tur på legevakta over helgen, men disse akuttimene er det helt sikkert andre som trenger mer enn meg!

Igjen, tusen takk for at du tok deg tid til å svare =)

Hei!

Her gjelder det å være egoistisk! Om en annen person med bihulebetennelse eller influensa må vente en dag er det ikke så farlig! Du trenger å sove.

Kjenner meg igjen i det med "mannfolkreaksjoner" egentlig. Er også slik at jeg har lett for å rette følelser innover.

Men jeg håper du får hjelp, enten du søker det den ene eller den andre veien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...