Gå til innhold

Hadde du overlevd i 1650?

Anbefalte innlegg

Gjest fra sine
Skrevet

Sitter her og tenker på moderne medisin, og fant ut at jeg ville ikke vært i live hvis jeg ble født for noen hundre år siden.

Ble nemlig født altfor tidlig, og klarte meg med nød og neppe.

Moren min ville ikke levd, hun fikk operert bort sprukken blindtarm akkurat i tide. Søsteren min har minus 7 på begge øynene, og ville gått rundt nesten blind.

Venninnen min overlevde hjernehinnebetennelse med penicillinbehandling.

Rare greier..så heldige vi er..

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

5

• Sør

3

• damedame

3

• cecily

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Og om man tenker på at dette ikke er noe alle i verden selv idag - i 2005 - kan ta for gitt. Det er mange som dør eller får alvorlige plager/skader/sykdommer helt unødvendig pga den vanvittige skjevfordelingen i verden.

Skrevet

Jeg hadde ikke klart meg.

Folk pleier å si til meg at hadde jeg blitt etterlatt i skogen og spist av ulv hvis jeg ble født når det ble gjort.

Gjest LucySky
Skrevet

Det meste jeg har vært plaget av i livet, er allergier og slikt, så kanskje jeg hadde vært friskere om jeg hadde vært født da!

Men kanskje de hadde brent meg ...

I alle fall hadde jeg klart meg godt med både å få bål til å brenne, sy klær, strikke og slikt.

:)

Det kunne vel vært et problem for pizzagenerasjonen, tenker jeg.

Skrevet

Jeg tenkte mye på det etter den første fødselen min. Hadde jeg levd i en annen tid eller i et fattig land i dag, hadde jeg trolig ikke overlevd fødselen, og sannsynligvis hadde trolig barnet også dødd.

Er så takknemlig for at jeg bor i et land med leger og sykehus tilgjengelig for alle!

Gjest Shira12
Skrevet

Akkurat dette har jeg også tenkt av og til.

En annen tanke er at når jeg var spedbarn, hadde vi ikke da bodd i nærheten av ett stort sykehus, hadde nok ikke jeg levd idag, jeg sluttet og puste.

Mormoren min og mamma hadde nok ikke overlevd, med både kreft, blindtarm, tarmslyng og hjernehinnebetennelse.

Kanskje vi alle ar en del og være takknemlige for?

Skrevet

Jeg hadde helt garantert ikke blitt så gammel i 1650.

Skrevet

Da hadde jeg ligget som en amøbe med dau kjertel på tunet med blødene analfissur på andre året...hehe, huff

Skrevet

Da hadde jeg ligget som en amøbe med dau kjertel på tunet med blødene analfissur på andre året...hehe, huff

Hei,

Det høres ut som noe fra Monty Python! ;-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg hadde nok levd, ja. Har aldri hatt noen sykdommer som har krevd pencillin e.l.

Som døv, hadde jeg nok blitt sett på som litt åndssvak da, men ;o)

Gjest baremei
Skrevet

Akkurat dette har jeg også tenkt av og til.

En annen tanke er at når jeg var spedbarn, hadde vi ikke da bodd i nærheten av ett stort sykehus, hadde nok ikke jeg levd idag, jeg sluttet og puste.

Mormoren min og mamma hadde nok ikke overlevd, med både kreft, blindtarm, tarmslyng og hjernehinnebetennelse.

Kanskje vi alle ar en del og være takknemlige for?

Nei, jeg hadde definitivt strøket med ganske fort. Med mitt elendige immunforsvar hadde jeg ikke hatt de beste odds. Dessuten er jeg håpløs på håndarbeid, ergo hadde jeg hverken fått meg klær eller mannfolk(noe jeg ikke har nå heller, forsåvidt).

fei1365380229
Skrevet

Tror vel kanskje ikke jeg hadde overlevd nei, men tror det hadde blitt en langsom og smertefull ferd mot døden.

Spørs om noen ville tatt seg av meg, kanskje jeg rett og slett bare hadde blitt slaktet først som sist, kunne jo ikke gjort noen nytte for meg allikevel, og mannen min hadde vel bare sittet på en bar og drukket hjemmebrygg. Var det ikke bare det de gjorde i 1650 da?

Skrevet

Nei, jeg hadde definitivt strøket med ganske fort. Med mitt elendige immunforsvar hadde jeg ikke hatt de beste odds. Dessuten er jeg håpløs på håndarbeid, ergo hadde jeg hverken fått meg klær eller mannfolk(noe jeg ikke har nå heller, forsåvidt).

Du skriver: "ergo hadde jeg hverken fått meg klær eller mannfolk(noe jeg ikke har nå heller, forsåvidt)."

Du har ingen klær, og du får ingen mannfolk? ;-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Tror vel kanskje ikke jeg hadde overlevd nei, men tror det hadde blitt en langsom og smertefull ferd mot døden.

Spørs om noen ville tatt seg av meg, kanskje jeg rett og slett bare hadde blitt slaktet først som sist, kunne jo ikke gjort noen nytte for meg allikevel, og mannen min hadde vel bare sittet på en bar og drukket hjemmebrygg. Var det ikke bare det de gjorde i 1650 da?

Hadde vi vært "DOLere" likevel tro? :-)

Skrevet

Dol, en egen hekseorden.

Vi hadde alle vært dolere i tankene.

Gjest Ugga Bugga
Skrevet

Jeg hadde kanskje ikke dødd av sykdom. Men jeg hadde hatt massevis av lausunger i mangel av prevensjon.

Kanskje jeg hadde blitt brent som heks til slutt.

Skrevet

Dol, en egen hekseorden.

Vi hadde alle vært dolere i tankene.

ja, i ånden! :-)

AMEN

Skrevet

Jeg hadde nok levd, ja. Har aldri hatt noen sykdommer som har krevd pencillin e.l.

Som døv, hadde jeg nok blitt sett på som litt åndssvak da, men ;o)

Dette er en sjeldent morsom tråd - enda så alvorlig den er....hehe, de fleste kom vel hit på grunn av en plage eller 5 :)

Gjest baremei
Skrevet

Min teori: Vi hadde nok hatt et stort tre i skogen, som vi ville snike oss bort til i all hemmelighet. Der kunne vi risse inn vårt spørsmål/innlegg, og forhåpentligvis risset noen andre inn svar. Når ett tre ble "fullt" ville vi bare gå løs på det ved siden av..Enkelt og greit:)

Gjest baremei
Skrevet

Du skriver: "ergo hadde jeg hverken fått meg klær eller mannfolk(noe jeg ikke har nå heller, forsåvidt)."

Du har ingen klær, og du får ingen mannfolk? ;-)

Med vennlig hilsen

Jah..det er ikke så greit å være meg, ser du;) Selv ikke i 2005

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...