Gå til innhold

Hadde du overlevd i 1650?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jah..det er ikke så greit å være meg, ser du;) Selv ikke i 2005

*bekymret*

;-)

Med vennlig hilsen

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

5

• Sør

3

• damedame

3

• cecily

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Min teori: Vi hadde nok hatt et stort tre i skogen, som vi ville snike oss bort til i all hemmelighet. Der kunne vi risse inn vårt spørsmål/innlegg, og forhåpentligvis risset noen andre inn svar. Når ett tre ble "fullt" ville vi bare gå løs på det ved siden av..Enkelt og greit:)

Og noen ganger hadde O Store Webmaster kommet og høgget ned et tre...

Skrevet

Min bestemor overlevde faktisk å bli født alt for tidlig. Hun hadde _god_ soveplass i en sko-eske størrelse 36.

Nå levde selvfølgelig ikke min bestemor i 1650, men hun fikk ingen legehjelp. Ble født hjemme, og "dødsdømt" av jordmoren, de fikk beskjed om å ikke knytte seg til henne og at hun var for tidlig født til å i det hele tatt iverksette noen tiltak som legehjelp o.l.

Eneste skaden hun hadde var at hun var svaktsynt. Levde til hun ble 69 år.

Gjest baremei
Skrevet

Og noen ganger hadde O Store Webmaster kommet og høgget ned et tre...

Hahaha:D Du kan få sagt det!

Skrevet

Dette er en sjeldent morsom tråd - enda så alvorlig den er....hehe, de fleste kom vel hit på grunn av en plage eller 5 :)

;o)

Gjest Shira12
Skrevet

Nei, jeg hadde definitivt strøket med ganske fort. Med mitt elendige immunforsvar hadde jeg ikke hatt de beste odds. Dessuten er jeg håpløs på håndarbeid, ergo hadde jeg hverken fått meg klær eller mannfolk(noe jeg ikke har nå heller, forsåvidt).

Du er inne på noe der med håndarbeid, hadde nok gått dårlig med meg også da ;-)

Skrevet

Jeg hadde sannsynligvis dødd under min første fødsel, ikke raskt og brutalt, men sakte og smertefullt. Ungen hadde nok også gått med.

Men innen den tid hadde jeg sikkert laget masse klær, tepper, smykker og slikt og solgt på det lokale markedet, for jeg elsker å lage ting. Er veldig fascinert av gamle dagers moter, men er glad jeg lever nå, ja... :)

Gjest izzabell
Skrevet

Hadde navlestrengen rundt halsen og måtte ha keisersnitt. Mamma fikk blindtarmbetennelse etter fødselen. Vi hadde ikke overlevd nei...

Skrevet

Så vidt jeg vet så er det vel ingen fra 1650 som overlevde ..:-)

Skrevet

Eg er i same situasjon som deg. Vi ville nok aldri klart oss gjennom fødselen eingong i 1650.

Også i tallause andre samanhengar kan vi nok vere glade for at vi er fødde i det tjuande århundre. (I siste tredel av det for min del.)

Skrevet

Min bestemor overlevde faktisk å bli født alt for tidlig. Hun hadde _god_ soveplass i en sko-eske størrelse 36.

Nå levde selvfølgelig ikke min bestemor i 1650, men hun fikk ingen legehjelp. Ble født hjemme, og "dødsdømt" av jordmoren, de fikk beskjed om å ikke knytte seg til henne og at hun var for tidlig født til å i det hele tatt iverksette noen tiltak som legehjelp o.l.

Eneste skaden hun hadde var at hun var svaktsynt. Levde til hun ble 69 år.

Oldemoren min ble født 2 mnd for tidlig i 1896. Hun sov i en skoeske med bomull, bak ovnen. Hun levde til hun var 103 år!

Vet ikke om jeg hadde overlevd i 1650. Har aldri vært alvorlig syk selv (tror jeg), men nå vet jeg ikke hva som var alvorlig i 1650 da- halsbetennelse? Ørebetennelse?

Jeg ville sannsynligvis vært tannløs og tunghørt i alle fall.

Tror kanskje ungene mine ville levd opp også, hvis vi ikke var for uhygieniske da. Har hatt to raske, greie fødsler og eneste alvorlige sykdom var RS-viruset for minstemor - og da var det verste allerede over da vi kom oss til legen..

Det hadde vært morsomt å "prøve seg" noen dager på 1650-tallet som et eksperiment. Er selv veldig fascinert av både klær og musikk fra den tida - men det var vel stort sett på "solsiden" sånne ting eksisterte, var vel neppe på den fattige landsbygda..

Skrevet

Poden min hadde muligens ikke overlevd om han var født 10 år tidligere engang... Og tantisen min kunne muligens overlevd om hun var født 10 år senere. Og nå snakker vi om tidsrommet 1989-1998.

Skrevet

Om jeg hadde overlevd som barn hadde jeg aldri blitt mer enn 30 år i hvertfall, og da hadde min yngste sønn gått med i dragsuget...

Vi var nære nok døden som det var under fødselen i 2001 - så 1650? Nope!

Skrevet

Overlevd er kanskje en overdrivelse, hehe.

Store sjangser for at min familie hadde vokst opp. Vi har vært skånet for de store dramatiske hendelsene når det gjelder sykdom. Han mellomste har astma, så jeg er litt usikker, men han har ikke vært veldig hardt angrepen.

Skrevet

Nei, jeg hadde definitivt strøket med ganske fort. Med mitt elendige immunforsvar hadde jeg ikke hatt de beste odds. Dessuten er jeg håpløs på håndarbeid, ergo hadde jeg hverken fått meg klær eller mannfolk(noe jeg ikke har nå heller, forsåvidt).

Men hadde du ikke hatt klær, så er jeg overbevist om at du hadde fått deg mannfolk:-)

Skrevet

Ja, har aldri brukt medisiner av noe slag, men har jo vært ute og reise, så vaksinene har kanskje berget meg?

Husker ikke engang sist jeg tok smertestillende. Tror det må ha vært det året tidlig i tyveårene hvor jeg var på ferie og fikk noen enorme gnagsår under fotsålene. Igrunn en morsom historie. Jeg har heller aldri besvimt, men den gangen hadde jeg vært vært på byen og danset hele natten, spist alt for lite og gått veldig mye (i tillegg til dansingen). Resultatet var dårlig form og gigantiske gnagsår. På herberget jeg bodde fikk jeg smertestillende av noen ukjente, men det var ikke nok. Tok så taxi til et søndagsåpent apotek. Lang kø. Mens jeg ventet kom det en amerikans turist bort til meg - med en pakke big-size kondomer i hånda. Spurte meg om jeg visste om det fantes større størrelser. Dét ante jeg ikke noe om, men jeg var så dårlig at jeg måtte anstrenge meg for å si det. I tillegg syntes jeg det var pinlig. Plutselig svartnet det for meg og jeg våknet igjen i det jeg hendene traff gulvet. Prøvde å sjangle meg på beina igjen og klarte det såvidt, før jeg ble geleidet ut på pauserommet. Jadda.

Gjest Uglemor
Skrevet

Jeg hadde en spesielt hardnakket halsbetennelse i tiårs alderen, fikk to antibiotikakurer som til slutt tok knekken på den. Det er det eneste jeg kommer på som kunne tatt livet av meg i verste fall. I 1650 hadde de sikkert årelatt meg og gitt meg arsenikk, så man skal ikke se bort fra at jeg hadde dødd.

Gjest Ugga Bugga
Skrevet

Hadde navlestrengen rundt halsen og måtte ha keisersnitt. Mamma fikk blindtarmbetennelse etter fødselen. Vi hadde ikke overlevd nei...

Ja, det er sant, jeg ble jo også tatt med keisersnitt, og hadde neppe kommet til verden levende i 1650.

Gjest '!-o-!'
Skrevet

Jeg har type I diabetes og hadde nok ikke overlevd særlig lenge med det, nei.

Gjest '!-o-!'
Skrevet

Ja, har aldri brukt medisiner av noe slag, men har jo vært ute og reise, så vaksinene har kanskje berget meg?

Husker ikke engang sist jeg tok smertestillende. Tror det må ha vært det året tidlig i tyveårene hvor jeg var på ferie og fikk noen enorme gnagsår under fotsålene. Igrunn en morsom historie. Jeg har heller aldri besvimt, men den gangen hadde jeg vært vært på byen og danset hele natten, spist alt for lite og gått veldig mye (i tillegg til dansingen). Resultatet var dårlig form og gigantiske gnagsår. På herberget jeg bodde fikk jeg smertestillende av noen ukjente, men det var ikke nok. Tok så taxi til et søndagsåpent apotek. Lang kø. Mens jeg ventet kom det en amerikans turist bort til meg - med en pakke big-size kondomer i hånda. Spurte meg om jeg visste om det fantes større størrelser. Dét ante jeg ikke noe om, men jeg var så dårlig at jeg måtte anstrenge meg for å si det. I tillegg syntes jeg det var pinlig. Plutselig svartnet det for meg og jeg våknet igjen i det jeg hendene traff gulvet. Prøvde å sjangle meg på beina igjen og klarte det såvidt, før jeg ble geleidet ut på pauserommet. Jadda.

Hadde du levd i 1650 hadde du neppe reist særlig mye. Men du hadde nok blitt brent som et eller annet faenskap siden du tydeligvis foretrekker damer. ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...