Gjest i wonder if... Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Hei, Jeg har ett spørsmål angående hjertet mitt. Jeg lurer på om hjertet mitt slår veldig hardt. Jeg har de siste 2 dagene kunnet se pulsen min dunke på begge sider av halsen, og synes dette er veldig ubehagelig. Sto og så meg selv i speilet, og la egentlig merke til dette ved en tilfeldighet. Kan vel ikke si at jeg kjenner hjertet slå hardt gjennom brystet, slik man forbinder med for eksempel å ha løpt veldig fort og kjenner hjertet banke hardt. Men har en fornemmelse av at det banker hardt. Er vel egentlig bare dette på halsen som jeg finner ubehagelig å legge merke til og henger meg opp i at dette ikke kan være normalt. Har prøvd å ta pulsen da, og den er helt regelmessig tror jeg. Kanskje ikke akkurat hvilepuls, men jeg må legge til at jeg sliter med en del angst og uro. Det er ikke i veldig angstpregede situasjoner jeg har lagt merke til dette her, og derfor plager det meg en del. Men jeg går nok i en tilstand som er veldig angstpreget hele tida. Er vel kanskje årsaken til dette det, men tenkte å få en spesialistmening på dette. Har tidligere foretatt 24 timers EKG og ultralyd, uten funn av noe galt. Men da hadde jeg heller ikke hatt dette fenomenet jeg forteller her. Men føler ikke at jeg kan drive å ta undersøkelser hele tiden heller. Er en mann på 26 år, med god fysisk helse, alle blodprøver innenfor normalverdier og ingen hjertesykdom i nærmeste familie. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/172139-hjertebank/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Svar til "I wonder if..". Høyst sannsynlig er dette et normalt bilde, men du har bare ikke observert at dine halspulsårer gir synlige pulsasjoner mot huden på halsen. Ofte skal det en spesiell lysvinkel i speilet til for at man skal kunne se det. Ikke sjelden vil man lett kunne se slike pulsasjoner når hjertet tar seg noen ekstraslag, men du anfører at du har regelmessig puls når fenomènet opptrer, og da er det neppoe årsaken (slike ekstraslag er uskyldige). Gå ut fra at dette er normalt. Utvidelse av halspulsårene er sjeldne, og nærmest ikke forekommende i din alder. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/172139-hjertebank/#findComment-1136563 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.