Gjest usikker Skrevet 28. januar 2001 Del Skrevet 28. januar 2001 Hei, Jeg er en mann på 32 år uten hjerteproblemer i familen. Etter en legre periode med brystsmerter ringte jeg legevakten i begynnelsen av oktober. De tok Ekg og sendte meg til SIR for undersøkelse pga. noe uvanlig sinusrytme. Jeg ble deretter lagt inn på hjerteavdelingen til observasjon og prver. De første prøvene viste enzym utslipp fra hjerte og ble fortalt at jeg hadde hatt et mindre infarkt. (tre prøver viste CK-MB på ca 30.). Etter dette ble det tatt ytterligere prøver bl.a Tnt som viste Smertene har ikke gitt seg og jeg tok igjen kontakt med legen i januar. Han ville ta flere prøver. Disse viste bl.a at CK-MB var fremdeles på 30 (!!). CK_MB skal ifølge leger normaliseres i løpet av et par dager etter et infarkt. Hvordan kan jeg da ha en verdi som er 3x normalen konstant. Kan det dreie seg om andre ting (begynnende blodpropp,svull etc.).??? Smertene er ikke voldsomme,men ganske ubegagelige, og noe varierende mhp lokalisering. Noe tendeser til vondt i venstre arm. Setter pris på ditt råd og evt.hva jeg bør gjøre videre. På forhånd takk 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/17214-brystsmerter-og-h%C3%B8y-ckmb-men-ikke-infarkt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 1. februar 2001 Del Skrevet 1. februar 2001 Svar til Usikker. De prøvesvar du har fått er litt uvanlige. CK-MB er et isoenzym av CK (kreatin-kinase) og vanligvis ansett som hjertemuskelspesifikt. Vanlig CK er tilstede i alle muskler. TNT er absolutt hjertespesifikt og finnes ikke i andre muskler.Det er forvirrende for deg at du på grunnlag av en CK-MB-verdi får beskjed om at du har hatt infarkt, og etter det du forteller er det nok tilnærmet utelukket. At du sykler til 330 watt tilsier også at dine kransårer i hjertet sannsynligvis er intakte. Frisetting av CK-MB uten samtidig TNT-økning kan tenkes, men det må evt. være i små mengder hvis det er forårsaket av hjertemuskelskade. Det er usikkert hvorvidt en virusinfeksjon i hjertemuskulatur vil kunne gi slike utslag. Jeg regner med at det ikke er noe i veien med laboratoriets metode for CK-MB. Hvis din tilstand fortsatt er plagsom synes jeg du skal ta fornyet kontakt med SIR og be om en samtale/undersøkelse, med henblikk på å få vurdert hvilke andre diagnoser som kan være aktuelle. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/17214-brystsmerter-og-h%C3%B8y-ckmb-men-ikke-infarkt/#findComment-79828 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.