Gå til innhold

NHD eller noen som veit.


reana

Anbefalte innlegg

du skriver i et tidligere innlegg:

"I den første utredningen hos fastlegen vil det rutinemessig bli tatt T4 og TSH."

hvilke prøver er dette?

jeg har nettopp måttet ta blodprøve på VOP. dama tappa meg for 8 glass med blod! jeg måtte spørre så forsiktig om hun kunne spare litt til meg..

men hvilke tester tar man? (dette var i forbindelse med en depresjon jeg sansynligvis har fått og så er jeg vel kanskje litt spiseforstyrret i tillegg...)

setter veldig pris på svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Fri-T4 og TSH er tester for stoffskiftet (metabolismen) din. Hvis den er feil, så kan det være en årsak til at man blir deprimert, men da får man vanligvis mange andre symptomer også (overvekt, meget trett, osv.)

T4 er hvor mye tyroksin du har i blodet. TSH står for TyroksinStyringsHormon, og er et hormon som hjernen frigjør når den ønsker et høyere T4 nivå. Normal verdi for TSH er ca. mellom 0,5 og 5,0. (Varierer litt fra land til land.) Hvis den er over 5,0, så betyr det at hjernen din mener at det er for lite tyroksin i blodet (og at stoffskiftet ditt derfor er for lavt.)

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En som vet hva hun snakker om og som ikke er "deprimert" lenger.

Det er stoffskifteprøver.

Lavt stoffskifte er en veldig vanlig årsak til depresjon, i tillegg til en del andre symptomer som kan være ganske vage lenge.

"Med på kjøpet" følger gjerne også lavt B12 og ferritin (jernlager) samt høyt blodtrykk og høy kolesterol (men da har man ofte vært syk en stund).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Fri-T4 og TSH er tester for stoffskiftet (metabolismen) din. Hvis den er feil, så kan det være en årsak til at man blir deprimert, men da får man vanligvis mange andre symptomer også (overvekt, meget trett, osv.)

T4 er hvor mye tyroksin du har i blodet. TSH står for TyroksinStyringsHormon, og er et hormon som hjernen frigjør når den ønsker et høyere T4 nivå. Normal verdi for TSH er ca. mellom 0,5 og 5,0. (Varierer litt fra land til land.) Hvis den er over 5,0, så betyr det at hjernen din mener at det er for lite tyroksin i blodet (og at stoffskiftet ditt derfor er for lavt.)

*klem*

Det vanlige er normalområdet er endret stort sett over hele Norge, og øvre grense nå er vanligvis 3,6.

De fleste friske har sjelden over 2, og de som får tyroxin ligger gjerne på max 1. Sånn generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanlige er normalområdet er endret stort sett over hele Norge, og øvre grense nå er vanligvis 3,6.

De fleste friske har sjelden over 2, og de som får tyroxin ligger gjerne på max 1. Sånn generelt.

Godt. De er forskjellig fra de verdiene jeg husker, men det var i utlandet.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En som vet hva hun snakker om og som ikke er "deprimert" lenger.

Godt. De er forskjellig fra de verdiene jeg husker, men det var i utlandet.

Med vennlig hilsen

De siste to årene har det skjedd en endring også i utlandet.

Før var holdningen at av lavt stoffskifte blir man litt trett og sliten og ganske tykk, enkelt å finne ved hjelp av blodprøve, en liten pille om dagen resten av livet og vips! er man frisk som en fisk.

Det er ikke så enkelt for veldig mange, og det har man etterhvert begynt å skjønne, også her hjemme, selv om ting tar tid.

Per Egil Hegge (redaktør i Aftenposten) holdt på å miste sin kone pga dette, og har skrevet boken "Og så må du ikke stille spørsmål" hvor han går i rette med norsk helsevesen og opplæringen medisinstudentene får.

Verdt å lese også hvis man ikke har lavt stoffskifte.

(forresten er det slett ikke unormalt at man ikke blir tykk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De siste to årene har det skjedd en endring også i utlandet.

Før var holdningen at av lavt stoffskifte blir man litt trett og sliten og ganske tykk, enkelt å finne ved hjelp av blodprøve, en liten pille om dagen resten av livet og vips! er man frisk som en fisk.

Det er ikke så enkelt for veldig mange, og det har man etterhvert begynt å skjønne, også her hjemme, selv om ting tar tid.

Per Egil Hegge (redaktør i Aftenposten) holdt på å miste sin kone pga dette, og har skrevet boken "Og så må du ikke stille spørsmål" hvor han går i rette med norsk helsevesen og opplæringen medisinstudentene får.

Verdt å lese også hvis man ikke har lavt stoffskifte.

(forresten er det slett ikke unormalt at man ikke blir tykk).

takk for svar til dere alle. har ikke lest de før nå, men takk allikevel. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...