Gå til innhold

Skjoldbukskjertelen/ Struma

Anbefalte innlegg

Heisann... Jeg har en venninde som har hoven skjoldbukskjertel, og legene tror d muligens kan våre at hun har struma. Det som er problemet er at hun vet ingenting om hverken hoven skjoldbukskjertel eller struma og har i tillegg dødsangst, og sliter nå med dette. Har alltid følt at hun er hoven i halsen og ikke får puste, men nå er det jo mye verre. Prøver å roe henne ned så godt jeg kan, men jeg vet jo ingenting om dette selv, derfor lurte jeg bare på om det var noen som kunne fortelle meg litt om skjoldbukskjertelen og struma, om det er farlig, hva man kan gjøre med det o.s.v. mest mulig informasjon. Håper på svar. Hilsen tullemor :o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/172181-skjoldbukskjertelen-struma/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Been there - done that (jeg var visst ikke hypkonder likevel...)

på www.stoffskifte.org kan hun finne noe, men gjør et søk på stoffskifte+struma, så finner du en del.

Leser hun/du engelsk gjør et søk på thyroid+goitier at dere kan sette av de nærmeste ukene til lesing.

Det vanlige ved struma er høyt stoffskifte, men noen med lavt kan også utvikle det fordi kjertelen vokser i et forsøk på å øke en for liten produksjonen av hormoner.

Hun trenger absolutt ikke være redd for å dø, men pustebesværet kan være plagsomt, sammen med problemer med svelging, heshet osv.

Hun skal henvises til endokrinolog som vil ta ultralyd av kjertelen og kanskje scintigrafi (røntgen med radioaktiv jod som kontrastvæske, høres skummelt ut men er helt greit). Da vil de se om hun har knuter i kjertelen. Finner man knuter sjekkes de for kreftvev ved hjelp av finnålsbiopsi (man tar ut litt vev ved hjelp av en sprøyte, det er litt ubehagelig men ikke veldig vondt).

Typen knuter vil bestemme videre behandling. Noen får tabletter som skal dempe stoffskiftet sammen med tyroxin for å få et stabilt nivå, andre blir operert eller får radiaktivt jod. De to siste vil sannsynligvis føre til at hun får lavt stoffskifte og må ta tyroxin resten av livet.

Tablettbehandling er vanligvis kortvarig (opp til to år), er hun ikke stabil etterpå blir det altså operasjon eller radiojod.

Dessuten er dere velkomne til å besøke www.toreolsen.com/forum for hjelp, råd og informasjon.

Bare husk at det er de "vanskelige" tilfellene som vanker der, så alt som skrives der gjelder absolutt ikke for alle. Men det er greit å vite mer om dette hvis alt skulle vise seg å gå ikke helt på skinner.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...