Gjest Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Jeg er en kvinne på 34år og fikk for flere år siden påvist et stort prolaps i L4/L5. For to år siden skjedde det aktuelle:Jeg hadde moderate ryggsmerter, og skulle gå meg en tur. Plutselig opplevde jeg at kraft og følelse blir borte fra underlivet og nedover i begge beina. Jeg klarte så vidt å komme meg hjem. Jeg ringte sykehuset og fikk beskjed om å komme med en gang. Det virket som om symptomene lettet i sittende stilling, og ved ankomst sykehuset er kraft og sensibilitet nærmest normalt men ryggsmerter.Dagen etter har jeg store ryggsmerter og sensibilitets og kraftsnedsettelse i venstre side, fra låret/leggen og ned. Tiltagende store ishias-smerter. Et par dager etter merker jeg tegn til urinveisinfeksjon fordi jeg har vansker med å få latt vannet. I to uker blir det vurdert operasjon, og jeg blir operert etter tre uker. Det ble funnet et meget stort midstilt prolaps i L4-L5.Operasjonen var vellykket, jeg ble smertefri men jeg sliter fortsatt med lammelse og nedsatt sensibilitet i det ene benet. Dette har medført store problemer ift. jobb.Det jeg lurer på er om det skulle ha blitt mistenkt et Cauda Equina syndrom ut fra mine debutsymptomer og etterfølgende store ishias smerter og lammelse i beinet samt vannlatningsproblemer.Etter det jeg har lest i Tidskriftet for legeforeningen skal det mistenkes og opereres akutt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/172197-cauda-equina-syndrom/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 "Bare" smerter og sensisbilitetsendringer i huden går oftest over av seg selv. Når muskelene blir lammet, og særlig når kontrol over vannlating blir nedsatt er det grunn til akutt operasjon. Cauda-eqiuna er nedsatt kontroll lukemuskler i bekkenbunn, følelses-nedsattelse i "ridebukse-område", og beggesidig refleks-bortfall eller kraftnedsettelse. Testet legene dette? Det du beskriver er jo ganske typisk. Imidlertid høres det ut som du hadde et "ustabilit" prolaps som innimellom ikke gav så mye plager; kan være vanskelig å vurdere hvor raskt man da skal operere. De fleste med såpass store prolapser som deg vil få litt rest-plager. vanskelig å si om det hadde gått annerledes om du hadde blitt operert før..Du må nesten be fastlegen din om å gå gjennom epikrisene, og eventuelt diskutere med legene som gjorde vurderingen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/172197-cauda-equina-syndrom/#findComment-1136721 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.