Ollakongen Skrevet 28. januar 2001 Del Skrevet 28. januar 2001 Hei! Jeg har et spørsmål angående hodepine som oppstår når jeg er ute og flyr. Det er ikke alltid jeg får hodepine, men enkelte ganger. Det er bare når flyet starter nedstigningen og skal lande jeg får vondt. Smerten sitter over øynenene (bihulene?) og føles som verk og små stikk, slik at jeg ikke klarer å holde øynene åpne. Det varierer i fra hvilken side smerten oppstår på. Av og til er det venstre side av hodet andre ganger høyre. Det føles som om den kommer bakfra bakhodet / nakken. Smerten er til dels sterk og det føles som om hodet skal "eksplodere". Merk at smerten ikke er like sterk hver gang den oppstår. Rett etter landingen er overstått forsvinner stikkene og jeg blir litt ør i hodet resten av dagen. Jeg var hos kiropraktor pga av smerter i nakken som gjorde at jeg fikk hodepine i stresssituasjoner. Det hjalp og jeg er kvitt det problemet nå. Var hos kiropraktor en gang før jeg skulle reise og forklarte problemet. Fikk beskjed om at jeg skulle ta kontakt med lege hvis det oppstod igjen. Når jeg reiste tilbake til mitt studeiested etter juleferien var siste gang jeg opplevde smerten. Ellers så har jeg hørt om at det skal finnes noen medisiner som en kan ta før en reiser. Noe slik som dykkere bruker. Stemmer det? Har prøvd alt fra nesedråper til peppermynteolje. Håper du kan svare på dette, da flyturene føles veldig ubehagelige og jeg reiser jevnlig med fly. På forhånd takk! :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/17220-hodepine-ved-flyreiser/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rolf Salvesen, spesialist i nevrologi Skrevet 29. januar 2001 Del Skrevet 29. januar 2001 Kjære ollakongen ! Årsaken til disse smertene er sannsynligvis at passajen mellom bihulene og nesehulen er såvidt trang at det ikke finner sted en normal trykkutlikning mellom omgivelser / nesehulen på den ene siden og bihuler på den andre siden når trykket under nedstigningen øker. Dermed blir det relative undertrykk i bihulene så stort at slimhinnene i passasjen sveller opp og kanalene blokkeres. Behandlingen består i slimhinneavsvellende midler, de fleste bruker lokalt virkende midler i form av nesedråper. Der finnes også slike midler i tablettform, Rinexin, men dette medikament er muligens på tur ut etter en del rapporter fra USA om økt forekomst av hjerneblødning. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/17220-hodepine-ved-flyreiser/#findComment-78279 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Psyduck Skrevet 30. januar 2001 Del Skrevet 30. januar 2001 Hei! Jeg har hatt akkurat det samme problemet i mange år. Rhinexin er et godt forslag, uten det kunne ikke jeg reist noe sted. Jeg tror ikke det stemmer at det er på vei ut, det har alltid vært slik at noen leger ikke liker det og ikke vil gi det ut. Men det er som oftest de samme legene som påstår at det ikke er noen sammenheng mellom flyreiser og tette bihuler. Rhinexin er reseptbelagt, så du må gå til en lege. Det står på pakningen at man skal ta en morgen og kveld, men i denne sammehengen bør du ta den like før du skal gå på flyet. Hvis du mellomlander bør du ta det hver gang du går på et fly. Stryrken på tablettene varierer, men du kan ta begynne med 50 mg og øke til 100 hvis det ikke hjelper. Hvis du fremdeles fortsetter å være tett kan du bruke det etter at du har kommet frem også. Du er antagelig en mann, men hvis ikke er det må du ikke bruke Rhinexin under graviditet - eller i hvert fall høyst om 50 mg om dagen en sjelden gang i en absolutt krisesituasjon. Det er visst også farlig hvis man har høyt blodtrykk eller hjerteproblemer. Jeg vil fraråde deg å bruke nesedråper eller nesespray. Hos et voksent menneske vil dette bare gjøre situasjonen verre fordi nesesprayen blir bare liggene i nesen og tette for enda mer og kommer aldri opp til bihulene. Rhinox nesespary er fint for barn opp til 8 - 10 år. Et annet produkt du kan bruke i tillegg er Trihistan. Dette er et middel mot reisesyke, og er etter mine erfaringer det eneste reisesykemiddelet som hjelper for denne typen reisesyke. Det virker ved å bedøve balansenerven, og hindrer på den måten svimmelhet og hodepine. Dette er et reseptfritt middel som også kan brukes av gravide. Følg doseringen på pakken. I tillegg bør du unngå å drikke følgende ting den dagen du skal reise: Kaffe, melk, juice av appelsin eller grapefrukt, vin med høyt syreinnhold (det vil i praksis si ung & billig vin). Det er lurt å spise og drikke eller prate på flyet. Fordi du utligner trykk når du bruker kjevemusklene. Med ønske om god reise fra Psyduck 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/17220-hodepine-ved-flyreiser/#findComment-79291 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.