Gå til innhold

trett og sliten... igjen, til lege og gjerne andre også

Anbefalte innlegg

jeg har i ulike perioder følt meg skikkelig utbrent, har ikke overskudd til noe, trett og sliten, føler at det alltid feilier meg noe, føler meg så uendelig ferdig bestandig, har nå siden midten av november følt at det går rette veien, har ikke vært syk og selv om jeg til tider har vært trett så har jeg liksom fått litt av den gamle energien min tilbake, men nå kjenner jeg på meg at jeg er på vei til "gamle synder" igjen, føler meg igjen enormt trett, kan ligge på sofaen hele dagen hvis jeg hadde kunnet, føler meg liksom ikke frisk, selv om det ikke feiler meg noe spesielt, i allefall ikke som jeg vet om.

Hva kan slikt komme av?, kan slike symptomer komme av lavt stoffskifte?, har vært inne på tanken om å be om en lengere sykemelding, hvordan vil en lege stille seg til dette tro?

har jeg lavt/høyt stoffskifte finer vel legen dette på en blodprøve, men hva hvis det er en form for depresjon jeg har, hvordan kan man finne ut dette?

og kan jeg be om sykemelding på dette grunnlaget?

Fortsetter under...

Gjest Nina Lindstad, spesialist i allmennmedis

Først bør kroppslige årsaker utelukkes, som f.eks lavt stoffskifte, lavt jernlager eller sukkersyke m.fl. Depresjon kan absolutt være en årsak, dette kan legen finne ut av ved å samtale med deg. Du må prøve å være åpen. Sykmelding kan være en god løsning, men dette må du snakke med legen din om. Det er viktig å finne årsak til problemene, og hindre at du stadig "faller tilbake".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...