Gå til innhold

NHD/Andre - Abilify


natolars

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

det var det medikamentet som kom på markedet i år? (i sommer?).

Vet svært lite annet enn at bivirkningene er dårlig dokumentert. De bivirkn. man foreløpig kjenner til er "de vanlige" som ved andre antipsykotikum preparater.

men dette visste du nok allerede.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kristiansund1365380625

det var det medikamentet som kom på markedet i år? (i sommer?).

Vet svært lite annet enn at bivirkningene er dårlig dokumentert. De bivirkn. man foreløpig kjenner til er "de vanlige" som ved andre antipsykotikum preparater.

men dette visste du nok allerede.

mvh

Det du sier er ikke helt riktig: når du sier at bivirkningene er dårlig dokumentert impliserer du at dette preparatet har ukjente bivirkninger. Faktum er at bivirkningsstatus for Abilify er like godt dokumentert som andre medikamenter, og det er dokumentert at Abilfy har relativt få bivirkninger. Den vanligste er akatisi (indre uro). Fordi Abilify overhodet ikke virker sederende, føler enkelte at de sover dårlig når de starter med medikamentet, eller at de kan få mer angst. Dette er ikke fordi at man blir syk av medisinen som sådan, men fordi man kanskje har sluttet med andre medisiner som virket sederende. Mange vil jo se nettopp dette som en fordel: man sløves ikke. Ellers er det ikke vist vektøkning, påvirkning av blodsukker, påvirkning av prolaktin eller andre hormoner, og heller ikke påvirkning av beinmarg/blodbilde|. Det virker altså som et "snilt" preparat. Akatisien som jeg nevnte over er vel å betrakte som en ekstrapyramidal ("parkinsonistisk") bivirkning (EPS), men det er får andre EPS. Negative sider? Effektivt nok, men kanskje ikke like effektivt som fx Zyprexa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du sier er ikke helt riktig: når du sier at bivirkningene er dårlig dokumentert impliserer du at dette preparatet har ukjente bivirkninger. Faktum er at bivirkningsstatus for Abilify er like godt dokumentert som andre medikamenter, og det er dokumentert at Abilfy har relativt få bivirkninger. Den vanligste er akatisi (indre uro). Fordi Abilify overhodet ikke virker sederende, føler enkelte at de sover dårlig når de starter med medikamentet, eller at de kan få mer angst. Dette er ikke fordi at man blir syk av medisinen som sådan, men fordi man kanskje har sluttet med andre medisiner som virket sederende. Mange vil jo se nettopp dette som en fordel: man sløves ikke. Ellers er det ikke vist vektøkning, påvirkning av blodsukker, påvirkning av prolaktin eller andre hormoner, og heller ikke påvirkning av beinmarg/blodbilde|. Det virker altså som et "snilt" preparat. Akatisien som jeg nevnte over er vel å betrakte som en ekstrapyramidal ("parkinsonistisk") bivirkning (EPS), men det er får andre EPS. Negative sider? Effektivt nok, men kanskje ikke like effektivt som fx Zyprexa.

Da er kanskje ikke dette preparatet førstevalget hvis man plages med angst fra før...?

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du sier er ikke helt riktig: når du sier at bivirkningene er dårlig dokumentert impliserer du at dette preparatet har ukjente bivirkninger. Faktum er at bivirkningsstatus for Abilify er like godt dokumentert som andre medikamenter, og det er dokumentert at Abilfy har relativt få bivirkninger. Den vanligste er akatisi (indre uro). Fordi Abilify overhodet ikke virker sederende, føler enkelte at de sover dårlig når de starter med medikamentet, eller at de kan få mer angst. Dette er ikke fordi at man blir syk av medisinen som sådan, men fordi man kanskje har sluttet med andre medisiner som virket sederende. Mange vil jo se nettopp dette som en fordel: man sløves ikke. Ellers er det ikke vist vektøkning, påvirkning av blodsukker, påvirkning av prolaktin eller andre hormoner, og heller ikke påvirkning av beinmarg/blodbilde|. Det virker altså som et "snilt" preparat. Akatisien som jeg nevnte over er vel å betrakte som en ekstrapyramidal ("parkinsonistisk") bivirkning (EPS), men det er får andre EPS. Negative sider? Effektivt nok, men kanskje ikke like effektivt som fx Zyprexa.

Jeg er skeptisk til alt som går under tittelen: The new "wonder" drug.

Det foreligger ikke tilstrekkelig dokumentasjon til å si at Abilify har en bedre/dårligere virkning enn andre antispyk. Så vidt meg bekjent står Aripiprazol på Legemiddelverkets liste over legemidler under særlig overvåking (slik nyere antipsyk. gjør).

Med tanke på bivirkningene tror jeg ikke jeg ville betegnet dette medikamentet som spesiellt "snillt", (jeg tenker spes på NMS).

men for all del, har man fått en alvorlig diagnose som schizofreni- er det forstålig at klienter ønsker å forsøke dette medikamentet.

Jeg har og hørt at det brukes hos bipolare med psykotiske episoder, men det aner jeg ikke.

Men et spennede medikament er det, uten tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest abily try

Da er kanskje ikke dette preparatet førstevalget hvis man plages med angst fra før...?

Mvh

Jeg ble fryktelig urolig i kroppen av det. Hadde problemer med å sitte rolig. Men fikk ingen angst. Brukte det for bipolar lidelse. Men ble mer oppgira enn godt var, så jeg sluttet da uroen var ubehagelig. Jeg startet på "høy" dose 15 mg, så kanskje det var årsaken. Mulig at jeg prøver det igjen. Har fått godkjent fritak (blå resept) på trygdekontoret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kristiansund1365380625

Jeg er skeptisk til alt som går under tittelen: The new "wonder" drug.

Det foreligger ikke tilstrekkelig dokumentasjon til å si at Abilify har en bedre/dårligere virkning enn andre antispyk. Så vidt meg bekjent står Aripiprazol på Legemiddelverkets liste over legemidler under særlig overvåking (slik nyere antipsyk. gjør).

Med tanke på bivirkningene tror jeg ikke jeg ville betegnet dette medikamentet som spesiellt "snillt", (jeg tenker spes på NMS).

men for all del, har man fått en alvorlig diagnose som schizofreni- er det forstålig at klienter ønsker å forsøke dette medikamentet.

Jeg har og hørt at det brukes hos bipolare med psykotiske episoder, men det aner jeg ikke.

Men et spennede medikament er det, uten tvil.

Når jeg omtaler Abilify som sannsynligvis relativt snilt mhp bivirkninger, sammeligner jeg det med andre antipsykotika. Malignt nevroleptikasyndrom (MNS evt NMS) kan sees på samtlige antipsykotika, gamle som nye; sjeldnere på Seroquel og Leponex, men ikke usannsynlige på disse heller. Det faktun at Abilify står under spesiell overvåkning av Statens legemiddelkontroll skyldes som thinkerbell påpeker at det er noe samtlige nye antipsykotika gjør. Fordelen med det er at en raskt kan se tendensene om det skulle dukke opp alvorlige bivirkninger på et antipsykotikum.

Hva angår effekt så foreligger det OK effektstudier på Abilify, ellers hadde det ikke blitt godkjent.

Hva angår natolars' spørsmål om han bør la være å begynne med Abilify pga angst, så bør han vel helst spørre sin lege om det. Nå er det vel ikke vist at Abilify gir angst som sådan; mitt poeng er at hvis en tidligere har tatt sederende medikasjon som erstattes med Abilify, så kan noe av angsten komme tilbake når man slutter med den første medisinen. Et annet viktig poeng er at akatisi (indre uro) til forveksling kan være likt angst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble fryktelig urolig i kroppen av det. Hadde problemer med å sitte rolig. Men fikk ingen angst. Brukte det for bipolar lidelse. Men ble mer oppgira enn godt var, så jeg sluttet da uroen var ubehagelig. Jeg startet på "høy" dose 15 mg, så kanskje det var årsaken. Mulig at jeg prøver det igjen. Har fått godkjent fritak (blå resept) på trygdekontoret.

"Jeg startet på "høy" dose 15 mg,"

Er ikke 15 mg startdosen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest abily try

"Jeg startet på "høy" dose 15 mg,"

Er ikke 15 mg startdosen?

Jo, for schizofrene med alvorlig psykose ; )

I mitt tilfelle var denne dosen for høy. Det lønner seg å starte opp forsiktig. Det gjelder vel de fleste medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kristiansund1365380625

Jo, for schizofrene med alvorlig psykose ; )

I mitt tilfelle var denne dosen for høy. Det lønner seg å starte opp forsiktig. Det gjelder vel de fleste medisiner.

Tror produsenten nå anbefaler 10 mg startdose; det er i hvert fall tilgjengelig 10 mg tabletter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...