Gå til innhold

Har lyst til å flytte

Anbefalte innlegg

Gjest Er så usikker
Skrevet

Sitter og tenker og regner litt her. Blir så provosert av disse bomringene. Både jeg og gubben jobber i en annen kommune enn der vi bor, så nå ser jeg at vi må ut med ca 500kr mnd i bompenger MED brikke, når vi begge skal kjøre til jobb.

Jeg har lyst til å flytte nær jobben min, slik at vi slipper unna med en bil og en som må gjennom bommen.

Men vi bor veldig greit nå, særlig fordi vi har GODE leie inntekter på 8 000 kr mnd (!)

Vi sitter med et lån på ca 1,1 mill idag, og altså disse leieinntektene. Nå har jeg et hus i kikkerten, mindre enn vårt, men en PERFEKT beliggenhet slik jeg ser det i dag. Også her kan vi få leieinntekter, men "bare" 3 500 kr. Men vi vil muligens sitte med et lån på ca 600 000 om vi får den prisen vårt er taksert til og får det nye huset for den prisen det er taksert til. (privat avtale, får det til litt over takst slik at selger slipper mekler utgifter.)

Noen med god økonomisk sans, som kan si litt om hvordan dette regnestykke ser ut for dem? Gjør vi noe dumt ved å selge huset vårt med de gode utleie mulighetene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sitter ikke med egnet programvare for detaljert utregning her, men en grovkladd kan kanskje gi noen svar.

Kladden innebærer følgende parametre: Dere har 20 års betalingstid på huslånene, og rentefoten settes til 5% (mest realistisk på sikt, samt enklere å regne med.

Dagens situasjon:

Utgifter:

Avdrag huslån årlig: 55000

Rentekostnad fratrukket skattefradrag: 40000

Bompenger: 6000

Totalt: 101000,-.

Inntekter:

Husleie: 96000,-.

Netto kostand pr. i dag: 5000 årlig.

Ny bolig:

Utgifter:

Avdrag huslån: 30000

Rentekostnad huslån (fratrukket skattefradrag): 22000

Totalt: 52000,-.

Inntekter:

Husleie: 42000

Netto kostnad årlig i ny bolig: 10000,-.

Veldig cirka dette her, kun kjapp grovkladd i hodet.

Men gir vel dog en viss indikasjon.

Gjest HeidiKlum
Skrevet

Sitter ikke med egnet programvare for detaljert utregning her, men en grovkladd kan kanskje gi noen svar.

Kladden innebærer følgende parametre: Dere har 20 års betalingstid på huslånene, og rentefoten settes til 5% (mest realistisk på sikt, samt enklere å regne med.

Dagens situasjon:

Utgifter:

Inntekter:

Ny bolig:

Utgifter:

Inntekter:

på dinside.no har de kalkulatorer for alt mulig, prøv der :)

Gjest Er så usikker
Skrevet

Dagens situasjon:

Utgifter:

Inntekter:

Ny bolig:

Utgifter:

Inntekter:

TUSEN TAKKK!! Akkurat noe sånn var det jeg trengte. Ser jo vi kommer dårligerer ut i kroner å øre ved å flytte, mer enn jeg hadde trodd.

Hm.. Men så er det jo en trivselsfaktor oppi dette her også. Ikke lett å bestemme seg i alle fall.

Skrevet

TUSEN TAKKK!! Akkurat noe sånn var det jeg trengte. Ser jo vi kommer dårligerer ut i kroner å øre ved å flytte, mer enn jeg hadde trodd.

Hm.. Men så er det jo en trivselsfaktor oppi dette her også. Ikke lett å bestemme seg i alle fall.

En faktor til - i fall denne skulle ha betydning:

Hvor mye mer/mindre vil det kjøres bil ved nytt bosted?

Det skal ikke mye mindre kjøring til før det utgjør mange tusen kroner i året - med bensinpenger, dekkslitasje og bilslitasje.

Regn cirka 1,50 i kostnad pr. kjørte kilometer - og finn fram kalkisen ;-)

Gjest Er så usikker
Skrevet

Dagens situasjon:

Utgifter:

Inntekter:

Ny bolig:

Utgifter:

Inntekter:

Jo, takk for tipset. Jeg ser jo, etter at jeg har tenkt meg om, så er det jo ikke så mye som skiller heller. Mindre enn 500 kr mnd, og en ekstra bil med bensin vil jo koste oss mer enn det.

Blir ikke den store forskjellen i kjøring på den ene bilen da, men noen få kilometer blir det.

Skrevet

Jo, takk for tipset. Jeg ser jo, etter at jeg har tenkt meg om, så er det jo ikke så mye som skiller heller. Mindre enn 500 kr mnd, og en ekstra bil med bensin vil jo koste oss mer enn det.

Blir ikke den store forskjellen i kjøring på den ene bilen da, men noen få kilometer blir det.

Et annet moment som er til fordel for flytting; er at dere på det nye stedet vil være mindre sårbare for svingninger i leiemarkedet.

Blir det overflod i utleiemarkedet, og leieprisene justeres ned med 10-20%, vil konsekvensene bli mindre på nytt sted enn på nåværende.

Samme situasjon om leieboere flytter ut, og det tar litt tid å få inn nye.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...