Grip Skrevet 31. januar 2005 Forfatter Skrevet 31. januar 2005 Du snakker om avgifter på 50 milliarder. Om disse intektene ble kuttet med kun 20%, så vil det allikevel representere et større beløp en det uenighetene ved det forrige statsbudsjettet dreide seg om. Uansett, du har ikke svart på spørsmålet: Skal du øke skatter og avgifter? Skal du kutte i skoler, sykehus og eldrehjem? Gjennom å redusere engangsavgiften vil dette utløse en høyst påkrevet utskifting av den norske bilparken. Dette vil kompensere for det som i utgangspunktet kan se ut som bortfall av statlige inntekter. For øvrig er det en rekke poster på statsbudsjettet som burde kuttes, og en rekke som burde økes. Generelt sett gjelder at statens inntekter og utgifter bør være så små som mulig, dog slik at viktige fellesoppgaver kan ivaretas. 0 Siter
Sør Skrevet 31. januar 2005 Skrevet 31. januar 2005 Gjennom å redusere engangsavgiften vil dette utløse en høyst påkrevet utskifting av den norske bilparken. Dette vil kompensere for det som i utgangspunktet kan se ut som bortfall av statlige inntekter. For øvrig er det en rekke poster på statsbudsjettet som burde kuttes, og en rekke som burde økes. Generelt sett gjelder at statens inntekter og utgifter bør være så små som mulig, dog slik at viktige fellesoppgaver kan ivaretas. *ler* Hadde du noe annet svar enn generell mumling? Er det skolene du vil kutte i? Forsvaret? Eldreomsorgen? 0 Siter
Sør Skrevet 31. januar 2005 Skrevet 31. januar 2005 Skattesatsen for høye lønnsinntekter er 77% (inkl. arbeidsgiveravgift) over 800.000 kroner. Hvor høy synes du den skal være? Jo, men likevel klarer svært mange av dem å være null-skatte-ytere. 0 Siter
Grip Skrevet 31. januar 2005 Forfatter Skrevet 31. januar 2005 Jo, men likevel klarer svært mange av dem å være null-skatte-ytere. Det blir vanskelig å diskutere med deg når du er så upresis. Utgangspunktet var et innlegg fra Gemini om bedriftsledere. Disse er oftest lønnstakere og da gjelder de satsene som jeg fremla. Kapitalinntekter behandles på annen måte. Synes du maksimal, marginal skattesats på 77% bør økes? 0 Siter
Grip Skrevet 31. januar 2005 Forfatter Skrevet 31. januar 2005 *ler* Hadde du noe annet svar enn generell mumling? Er det skolene du vil kutte i? Forsvaret? Eldreomsorgen? Vi får ta det med teskje: Hvis engangsavgifter på 100.000 biler i dag innbringer 10 mrd kroner, vil et priskutt på 30.000 kroner trolig utløse et mersalg av nye biler som kompenserer for dette. Vanskelig? Bare spør. I tillegg vil man ha effekten av sikrere biler, færre personskader, bedre miljø...og bedre økonomi for de som trenger bil. 0 Siter
Sør Skrevet 31. januar 2005 Skrevet 31. januar 2005 Vi får ta det med teskje: Hvis engangsavgifter på 100.000 biler i dag innbringer 10 mrd kroner, vil et priskutt på 30.000 kroner trolig utløse et mersalg av nye biler som kompenserer for dette. Vanskelig? Bare spør. I tillegg vil man ha effekten av sikrere biler, færre personskader, bedre miljø...og bedre økonomi for de som trenger bil. Hvor mange kilometer må man kjøre før man inntjener miljø-effekten, sammenlignet med hvor mye det koster miljøet å produsere en ny bil? 0 Siter
Sør Skrevet 31. januar 2005 Skrevet 31. januar 2005 Det blir vanskelig å diskutere med deg når du er så upresis. Utgangspunktet var et innlegg fra Gemini om bedriftsledere. Disse er oftest lønnstakere og da gjelder de satsene som jeg fremla. Kapitalinntekter behandles på annen måte. Synes du maksimal, marginal skattesats på 77% bør økes? Nei, men de fleste bedriftsledere er mer enn bare vanlige arbeidstakere. 0 Siter
Grip Skrevet 31. januar 2005 Forfatter Skrevet 31. januar 2005 Hvor mange kilometer må man kjøre før man inntjener miljø-effekten, sammenlignet med hvor mye det koster miljøet å produsere en ny bil? Det har du sikkert mer greie på enn meg. Det viktige er at folk får råd til sikre biler for seg og sin familie. 0 Siter
Sør Skrevet 31. januar 2005 Skrevet 31. januar 2005 Det har du sikkert mer greie på enn meg. Det viktige er at folk får råd til sikre biler for seg og sin familie. Tja - jeg vil tippe at man skal kjøre *svært* mange kilometer i året, før *forskjellen* i drivstoff-forbruk med ny bil, oppveier det enorme energi og råmaterialforbruket til å produsere en bil. 0 Siter
Grip Skrevet 31. januar 2005 Forfatter Skrevet 31. januar 2005 Nei, men de fleste bedriftsledere er mer enn bare vanlige arbeidstakere. Du tar nok feil. En del bedriftsledere har riktignok eierinteresser i bedriften i varierende grad, men neppe de fleste. Dessuten er jo slik da, at aksjer ikke alltid fører velstand med seg. Det vet de fleste av oss som har vært med både under ups and downs. ... Som du kjenner til, er skattesats for kapitalinntekter på 28%. Relativt gunstig, men det må det da også være i et land som ikke akkurat er så attraktivt når det gjelder andre rammebetingelser for næringslivet. 0 Siter
Gjest melkeruta Skrevet 31. januar 2005 Skrevet 31. januar 2005 Har du råd til bil har du vel råd til det som følger med også? Jeg fatter ikke at folk i Oslo-gryta gidder å stå i kø i timevis hver dag. Det må da være bedre å kjøre buss, trikk, tog eller T-bane. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.