Gå til innhold

For lavere bilavgifter - signer på denne linken


Anbefalte innlegg

Skrevet

Du snakker om avgifter på 50 milliarder.

Om disse intektene ble kuttet med kun 20%, så vil det allikevel representere et større beløp en det uenighetene ved det forrige statsbudsjettet dreide seg om.

Uansett, du har ikke svart på spørsmålet:

Skal du øke skatter og avgifter?

Skal du kutte i skoler, sykehus og eldrehjem?

Gjennom å redusere engangsavgiften vil dette utløse en høyst påkrevet utskifting av den norske bilparken. Dette vil kompensere for det som i utgangspunktet kan se ut som bortfall av statlige inntekter.

For øvrig er det en rekke poster på statsbudsjettet som burde kuttes, og en rekke som burde økes.

Generelt sett gjelder at statens inntekter og utgifter bør være så små som mulig, dog slik at viktige fellesoppgaver kan ivaretas.

Skrevet

Gjennom å redusere engangsavgiften vil dette utløse en høyst påkrevet utskifting av den norske bilparken. Dette vil kompensere for det som i utgangspunktet kan se ut som bortfall av statlige inntekter.

For øvrig er det en rekke poster på statsbudsjettet som burde kuttes, og en rekke som burde økes.

Generelt sett gjelder at statens inntekter og utgifter bør være så små som mulig, dog slik at viktige fellesoppgaver kan ivaretas.

*ler*

Hadde du noe annet svar enn generell mumling?

Er det skolene du vil kutte i? Forsvaret? Eldreomsorgen?

Skrevet

Skattesatsen for høye lønnsinntekter er 77% (inkl. arbeidsgiveravgift) over 800.000 kroner. Hvor høy synes du den skal være?

Jo, men likevel klarer svært mange av dem å være null-skatte-ytere.

Skrevet

Jo, men likevel klarer svært mange av dem å være null-skatte-ytere.

Det blir vanskelig å diskutere med deg når du er så upresis.

Utgangspunktet var et innlegg fra Gemini om bedriftsledere. Disse er oftest lønnstakere og da gjelder de satsene som jeg fremla. Kapitalinntekter behandles på annen måte.

Synes du maksimal, marginal skattesats på 77% bør økes?

Skrevet

*ler*

Hadde du noe annet svar enn generell mumling?

Er det skolene du vil kutte i? Forsvaret? Eldreomsorgen?

Vi får ta det med teskje:

Hvis engangsavgifter på 100.000 biler i dag innbringer 10 mrd kroner, vil et priskutt på 30.000 kroner trolig utløse et mersalg av nye biler som kompenserer for dette. Vanskelig? Bare spør.

I tillegg vil man ha effekten av sikrere biler, færre personskader, bedre miljø...og bedre økonomi for de som trenger bil.

Skrevet

Vi får ta det med teskje:

Hvis engangsavgifter på 100.000 biler i dag innbringer 10 mrd kroner, vil et priskutt på 30.000 kroner trolig utløse et mersalg av nye biler som kompenserer for dette. Vanskelig? Bare spør.

I tillegg vil man ha effekten av sikrere biler, færre personskader, bedre miljø...og bedre økonomi for de som trenger bil.

Hvor mange kilometer må man kjøre før man inntjener miljø-effekten, sammenlignet med hvor mye det koster miljøet å produsere en ny bil?

Skrevet

Det blir vanskelig å diskutere med deg når du er så upresis.

Utgangspunktet var et innlegg fra Gemini om bedriftsledere. Disse er oftest lønnstakere og da gjelder de satsene som jeg fremla. Kapitalinntekter behandles på annen måte.

Synes du maksimal, marginal skattesats på 77% bør økes?

Nei, men de fleste bedriftsledere er mer enn bare vanlige arbeidstakere.

Skrevet

Hvor mange kilometer må man kjøre før man inntjener miljø-effekten, sammenlignet med hvor mye det koster miljøet å produsere en ny bil?

Det har du sikkert mer greie på enn meg. Det viktige er at folk får råd til sikre biler for seg og sin familie.

Skrevet

Det har du sikkert mer greie på enn meg. Det viktige er at folk får råd til sikre biler for seg og sin familie.

Tja - jeg vil tippe at man skal kjøre *svært* mange kilometer i året, før *forskjellen* i drivstoff-forbruk med ny bil, oppveier det enorme energi og råmaterialforbruket til å produsere en bil.

Skrevet

Nei, men de fleste bedriftsledere er mer enn bare vanlige arbeidstakere.

Du tar nok feil. En del bedriftsledere har riktignok eierinteresser i bedriften i varierende grad, men neppe de fleste.

Dessuten er jo slik da, at aksjer ikke alltid fører velstand med seg. Det vet de fleste av oss som har vært med både under ups and downs.

...

Som du kjenner til, er skattesats for kapitalinntekter på 28%. Relativt gunstig, men det må det da også være i et land som ikke akkurat er så attraktivt når det gjelder andre rammebetingelser for næringslivet.

Gjest melkeruta
Skrevet

Har du råd til bil har du vel råd til det som følger med også? Jeg fatter ikke at folk i Oslo-gryta gidder å stå i kø i timevis hver dag. Det må da være bedre å kjøre buss, trikk, tog eller T-bane.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...