allenickhereribruk Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Hei. Jeg er en gutt på 20 som har ømme og hovne brystvorter. Dette gjør at brystvortene, i alle fall den ene, ser hoven, utstående og rar ut. Dette er jo kjipt nok i seg selv, men det er også ømt og vondt. Hvis jeg trykker på/klemmer på brystvorten er det veldig vondt og jeg kan kjenne klumper. Det begynte for 2-3 år siden, og jeg regnet da med at det kom til å gå vekk raskt. Har hatt veldig sent pubertet og trodde da som 17-18-åring at det var en pubertetsgreie. Det er tydeligvis ikke dette siden jeg nå er 20 år. Har tatt det opp med lege for et halvt år siden. Han sa det var noen slags fettklumper og at det sannsynligvis kom til å forsvinne. Det har det ikke gjort siden det, tvert imot blitt større og ømmere. Legen nevnte noe om at det kan fjernes kirurgisk men anbefalte meg å vente og se. Dersom det er mulig å operere det vekk, er det noe jeg er svært interessert i å gjøre. Hva sier du? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/172444-%C3%B8mme-og-hovne-brystvorter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 Det er ganske sikkert hormonelt betinget. Faktik ganske vanlig at gutter i sen-puberteten får litt hovning av melkekjertlene. Dersom det "bare" hadde vært fettkuler ville det ikke vært ømt. Det går over hos nesten alle, svært individuelt hvor lang tid det tar. Kanskje kan det være en ide at legen din måler hormonverdier, noen ganger kan det være forskyvninger som gir slike plager som du har. Men dersom du ellers er normalt utviklet, så er det neppe grunn til bekymring. En svært sjelden gang kan det være svulster som burde vært undersøkt med ultralyd. Mest sannsynlig blir plagen borte etter noen år. Trolig er det ikke så mange som legger merke til hevelsen. Et arr KAN bli mer skjemmende. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/172444-%C3%B8mme-og-hovne-brystvorter/#findComment-1143120 Del på andre sider Flere delingsvalg…
allenickhereribruk Skrevet 8. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2005 Det er ganske sikkert hormonelt betinget. Faktik ganske vanlig at gutter i sen-puberteten får litt hovning av melkekjertlene. Dersom det "bare" hadde vært fettkuler ville det ikke vært ømt. Det går over hos nesten alle, svært individuelt hvor lang tid det tar. Kanskje kan det være en ide at legen din måler hormonverdier, noen ganger kan det være forskyvninger som gir slike plager som du har. Men dersom du ellers er normalt utviklet, så er det neppe grunn til bekymring. En svært sjelden gang kan det være svulster som burde vært undersøkt med ultralyd. Mest sannsynlig blir plagen borte etter noen år. Trolig er det ikke så mange som legger merke til hevelsen. Et arr KAN bli mer skjemmende. Takk for svar. Så det er altså ingenting som kan gjøres, og jeg kan regne med at det varer enda noen år? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/172444-%C3%B8mme-og-hovne-brystvorter/#findComment-1147074 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.