Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en mann som har bestemt meg for å slanke meg. Jeg har meldt meg på et nasjonalt opplegg, som kalles EasyLife, i regi av et treningssenter. I den første fasen av dette opplegget går vi på en VLCD pulverkur som gir 500 kalorier per dag. Hensikten med denne lavkaloridietten er å komme i ketose. Er ikke 500 kaloer veldig lavt for en voksen mann, i forhold til et minimumsbehov for energi? Hvor lenge kan en gå på en slik diett, uten at det gir helseskader? I informasjonen om opplegget står det at vi kan kun gå på pulver i 3-9 uker, avhengig av hvor mye vi skal ned i vekt. Jeg har forstått det slik at en stillesittende voksen trenger ca 1 g proteiner per dag per kilo kroppsvekt. Pulverkuren gir kun 51 g proteiner per dag, mens jeg veier over 100 kilo. Hva kan konsekvensene være av en slik lav proteintilførsel?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/172451-lavkaloridiett/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Dette høres ikke riktig ut. Det å "gå i ketose" betyr at tilførsel av kalorier er langt under daglig minstebehov. De fleste blir veldig slappe, noen deprimerte. 1000/dag bør man ikke under, gjør man det, vil kroppen stille seg inn på å "lagre" alle kalorier som taes inn, stiller seg inn på lavt stoffskifte. Men er man veldig målrettet, vil de fleste kurer virke midlertidig. Faren med den kuren du nevner er hva som skjer den dagen kuren er ferdig. Har du da lagt deg til nye sunne livsvaner som du kan benytte daglig videre, eller er opplegget såpass ekstremt at du raskt faller tilbake til ditt vanlige, kanskje usunne regime? Kosthold med lite, men langtidsforbrennbare karbohydrater ( skul til Lindbergdietten), riktig fett og økt mosjon er fremdeles fellesnevneren. Spiser man "normalt" så er det sjelden nødvnendig å tenke på proteinene, men lave mengder som i enkelte dietter gir kun slappghet og muskelsvakhet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/172451-lavkaloridiett/#findComment-1143126
Del på andre sider

Jeg har skjønt det som at ketose er når du spiser veldig lite karbohydrater, men mye proteiner. Da tvinger du kroppen til å bruke av fettreservene. Det påstås også at man mister sultfølelsen.

For å komme i denne tilstanden kan man bare spise rent kjøtt, egg, cottage cheese, og noen grønnsaker, og skal altså ikke være nødt til å gå på pulver. Bare søk på nettet om Ketose så finner du mer ut om dette. Om det funker vet jeg dog ikke. Men det er velmange som har prøvd Atkins.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/172451-lavkaloridiett/#findComment-1143492
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...