Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser dere sier jeg må bite meg i det.

Javel, tenk på det neste gang en nabo, for sin egen forlystelse har fest kl 04.00 på en onsdag. Hans rett til å hygge seg går fremfor dine behov for å ha det rolig.

Å sammenligne med pollen og vepseallergi er helt dustete i mine øyne. Veps kan drepes, polen kan man ikke gjøre noe med, men katter er INNFØRT og EID av andre mennesker, og det er alment akseptert at disse kan herje som de vil.

Ser også at dere mener det er jeg som må tilpasse meg, flytte i blokk, bruke tiden til å forholde meg til ANDRES dyr.

Det hadde ikke vært noe problem hvis jeg var typen som hadde hatt rett (og moral) til å skyte dem, da hadde katteproblemet vært borte på to dager. Det er et svært begrenset antall av disse.

"Javel, tenk på det neste gang en nabo, for sin egen forlystelse har fest kl 04.00 på en onsdag. Hans rett til å hygge seg går fremfor dine behov for å ha det rolig."

Det er ikke sammenlignbart i det hele tatt. For det første er det ulovlig med forstyrrende støy, og for det andre så påvirker det flertallet av folk rundt, og ikke bare noen utvalgte (som i ditt tilfelle).

"Det hadde ikke vært noe problem hvis jeg var typen som hadde hatt rett (og moral) til å skyte dem, da hadde katteproblemet vært borte på to dager. Det er et svært begrenset antall av disse."

Vi lever heldigvis i et samfunn som har en del lover og regler, så hvorfor du i det hele tatt nevner det der skjønner jeg ikke.

"........................."

Skrevet

"Hvordan du i det hele tatt kan tro at du kan leie inn rengjøringsfirma på katteeieres regning hvis *du* lar vinduer/dører stå åpne sånn at kattene slipper inn er for meg e

en gåte."

Fordi du som eier er ansvarlig for dyret ditt.

Om min unge går inn til ditt hus og ødelegger tvn din erstatter jeg den, selv om du ikke har boltet igjen hele huset ditt.

Problemet er bare at du kan ikke bevise at det er akkurat den katten, eid av akkurat den naboen, som har vært innom. Å gjøre rent og sende regning i ettertid vil derfor sansynligvis ikke ha noen juridisk støtte.

"............................"

mil1365380270
Skrevet

"Javel, tenk på det neste gang en nabo, for sin egen forlystelse har fest kl 04.00 på en onsdag. Hans rett til å hygge seg går fremfor dine behov for å ha det rolig."

Det er ikke sammenlignbart i det hele tatt. For det første er det ulovlig med forstyrrende støy, og for det andre så påvirker det flertallet av folk rundt, og ikke bare noen utvalgte (som i ditt tilfelle).

"Det hadde ikke vært noe problem hvis jeg var typen som hadde hatt rett (og moral) til å skyte dem, da hadde katteproblemet vært borte på to dager. Det er et svært begrenset antall av disse."

Vi lever heldigvis i et samfunn som har en del lover og regler, så hvorfor du i det hele tatt nevner det der skjønner jeg ikke.

"For det første er det ulovlig med forstyrrende støy, og for det andre så påvirker det flertallet av folk rundt, og ikke bare noen utvalgte (som i ditt tilfelle)."

Er ikke bare de med allergi som misliker kattedritt, tissing, hylig og ubedte katter inn i huset.

Skrevet

"For det første er det ulovlig med forstyrrende støy, og for det andre så påvirker det flertallet av folk rundt, og ikke bare noen utvalgte (som i ditt tilfelle)."

Er ikke bare de med allergi som misliker kattedritt, tissing, hylig og ubedte katter inn i huset.

Før jeg fikk barn syntes jeg det var stas med nabolagets katter, fordi de av og til kom på besøk på terrassen, og vi kunne klappe og kose dem uten å ha alt bryderiet med å ha husdyr selv. Naboens bikkje derimot var en psykose i pels som sto og bjeffet og ulte.

Så flyttet vi, fikk barn, og plutselig var nabolagets katter noen som kom og dreit i sandkassa til ungen min!! ;-)

Da fikk pipen en annen lyd gitt! *S*

Det er som en kollega sa det: "Jeg skjønner ikke hvorfor folk synes det er så stas å ha katt når den allikevel bare er borte hos naboen hele tiden!" ;-))

mil1365380270
Skrevet

Før jeg fikk barn syntes jeg det var stas med nabolagets katter, fordi de av og til kom på besøk på terrassen, og vi kunne klappe og kose dem uten å ha alt bryderiet med å ha husdyr selv. Naboens bikkje derimot var en psykose i pels som sto og bjeffet og ulte.

Så flyttet vi, fikk barn, og plutselig var nabolagets katter noen som kom og dreit i sandkassa til ungen min!! ;-)

Da fikk pipen en annen lyd gitt! *S*

Det er som en kollega sa det: "Jeg skjønner ikke hvorfor folk synes det er så stas å ha katt når den allikevel bare er borte hos naboen hele tiden!" ;-))

He-he! :-)

Skrevet

"Er ikke bare de med allergi som misliker kattedritt, tissing, hylig og ubedte katter inn i huset."

Kattedritt finner man i sand (sankasser etc, og blomsterbed). Det virker som om noen tror at de går rundt og driter på trappa til folk, noe de ikke gjør.

Tissing - jeg regner med at du mener markering? og hyling er noe annet. Det er katteeiers ansvar å kastrere både hunkatter og hankatter som går ute. Hyling i større utstrekning kommer stort sett av to ting: slossing og parring. Noe lyd vil det være uansett, men hvis alle katteeiere var ansvarsfulle ville det vært mye mindre av det.

Ubedte katter inn i huset er lite annet å gjøre med enn å sørge for at de ikke kommer inn. De fleste vet at eieren ikke kan si til kattene at de ikke får lov til slikt. Og hvis man ikke er villig til å sørge for at de ikke kommer seg inn, og evt. skysse dem ut hvis de en gang i blant skulle gjøre det, så har man et problem (er man alergisk, så er det desto viktigere å sørge for at det ikke er fritt leide inn).

Å ha katter gående ute i byen er i beste fall vanskelig å gjøre samtidig som man tar hensyn til både kattene og naboene.

".........................."

skorpionfisken
Skrevet

Skal gi deg litt støtte.

Jeg elsker katter (og hunder) og ønsker meg det av hele mitt hjerte.

Men jeg bor i ett borettslag så av hensyn til mine naboer har jeg ikke skaffet katt. Mest med tanke på sandkasser til barna, som ville kunne bli brukt som toalett.

Hunden har jeg ikke helt gitt opp da. Men min samboer ønsker seg en labrador, men vi er enige om at det blir ikke før vi kan bo på landet og den (og katta) kan være ute fritt.

Jeg vil ha en liten byhund, (dverghund), men det synes sambo blir for pinglete, da kan vi heller være uten hund. Så der står saken.

Men katt i by, nei takk, både får katta og naboenes del.

Skrevet

"Det er ikke sammenlignbart i det hele tatt."

For deg, kanskje. For meg er det fullt sammenlignbart. Noen andre mennesker, i kraft av noe de har lyst til å gjøre, er til sjeanse for andre mennesker.

"For det første er det ulovlig med forstyrrende støy,"

Vet ikke helt hvor lov det er å ha dyr som er til sjenanse for andre heller.

"og for det andre så påvirker det flertallet av folk rundt, og ikke bare noen utvalgte (som i ditt tilfelle)."

Så da tar du det for gitt at alle andre syns det er greit å ha katter som ikke er deres tråkkende inn i huset ? Pussig, de fleste jeg snakker med som har opplevd lignende syns ikke spesielt om det de heller.

"Vi lever heldigvis i et samfunn som har en del lover og regler,"

Og noen av disse lovene og reglene gjør at naboen ikke har adgang til å føre et dyrehold som er til betydelig problem for meg.

"så hvorfor du i det hele tatt nevner det der skjønner jeg ikke."

Det er fordi du er ute av stand til å se min side av saken.

mil1365380270
Skrevet

"Det er ikke sammenlignbart i det hele tatt."

For deg, kanskje. For meg er det fullt sammenlignbart. Noen andre mennesker, i kraft av noe de har lyst til å gjøre, er til sjeanse for andre mennesker.

"For det første er det ulovlig med forstyrrende støy,"

Vet ikke helt hvor lov det er å ha dyr som er til sjenanse for andre heller.

"og for det andre så påvirker det flertallet av folk rundt, og ikke bare noen utvalgte (som i ditt tilfelle)."

Så da tar du det for gitt at alle andre syns det er greit å ha katter som ikke er deres tråkkende inn i huset ? Pussig, de fleste jeg snakker med som har opplevd lignende syns ikke spesielt om det de heller.

"Vi lever heldigvis i et samfunn som har en del lover og regler,"

Og noen av disse lovene og reglene gjør at naboen ikke har adgang til å føre et dyrehold som er til betydelig problem for meg.

"så hvorfor du i det hele tatt nevner det der skjønner jeg ikke."

Det er fordi du er ute av stand til å se min side av saken.

Ikke så vanskelig å gjette seg til hvem som har katt i sånne tråder ;-)

Skrevet

Problemet er bare at du kan ikke bevise at det er akkurat den katten, eid av akkurat den naboen, som har vært innom. Å gjøre rent og sende regning i ettertid vil derfor sansynligvis ikke ha noen juridisk støtte.

Jo det kan jeg.

Den smetter inn, gjerne i forbindelse med at naboen har ringt på for å spørre om noe. Ved et par anledninger har den blitt låst inne hos meg i mange timer, for den har sneket seg inn uten av noen så det, pisset på gulvet etc.

Alle, inkludert naboen som har hentet katten inne hos oss ørten ganger vet jævla godt at akkurat den katten går inn til akkurat oss.

Men i stedenfor all denne synsingen fant jeg ut selv det jeg spurte om, vilke _rettigheter_ jeg hadde.

Og den fant jeg !

Jeg har rett til ikke plages av andres dyrehold.

Skrevet

Jo det kan jeg.

Den smetter inn, gjerne i forbindelse med at naboen har ringt på for å spørre om noe. Ved et par anledninger har den blitt låst inne hos meg i mange timer, for den har sneket seg inn uten av noen så det, pisset på gulvet etc.

Alle, inkludert naboen som har hentet katten inne hos oss ørten ganger vet jævla godt at akkurat den katten går inn til akkurat oss.

Men i stedenfor all denne synsingen fant jeg ut selv det jeg spurte om, vilke _rettigheter_ jeg hadde.

Og den fant jeg !

Jeg har rett til ikke plages av andres dyrehold.

Spørsmål: hva forlanger du at naboen skal gjøre, da?

Og uansett så kommer du ikke bort fra det faktum at katten må ha en åpen dør, vindu etc. for å komme inn.

Skrevet

Ikke mye peiling, men mener å ha hørt det finnes 'katteskremmere' man kan dysse rundt i hagen (lukt eller noe som skal virke støtende på katter tror jeg det var)? Kan ihvertfall kanskje hjelpe til å redusere problemet ditt noe..

Skrevet

skjønner at du synes det er plagsomt, men det er nok lite du kan gjøre for dine rettigheter i form av å sende rengjøringsregninger osv. slikt duger bare om katten faktisk ødelegger noe. det du kan gjøre er å "beskytte" eiendommen din. det finnes en rekke midler som brukes for å holde katter unna visse steder. dette er for eksempel ille-luktende stener (ikke ille-luktene for deg, men for katten) osv. ved å legge dette i ytterkanten av eiendommen din vil du redusere antallet katter som kommer inn til deg betydelig. det finnes også noen produkter, sprayer osv, som heter stay away, som er for både katter og hunder. enkelt og greit.

ellers er det bare å si at hvilken som helst utekatt kan havne hvor som helst, i hvem som helst sitt hjem, så sant man ikke tar forbeholdom å sperre dem ute. selv har jeg innekatter, nettopp av den grunn at de ikke skal plage andre

Gjest '!-o-!'
Skrevet

"Hvordan du i det hele tatt kan tro at du kan leie inn rengjøringsfirma på katteeieres regning hvis *du* lar vinduer/dører stå åpne sånn at kattene slipper inn er for meg e

en gåte."

Fordi du som eier er ansvarlig for dyret ditt.

Om min unge går inn til ditt hus og ødelegger tvn din erstatter jeg den, selv om du ikke har boltet igjen hele huset ditt.

Hvis du argumenterer med unger som eksempler kan jeg godt skjønne du tror du kan vinne frem med å leie inn rengjøringsbyrå. Det er ikke sånn at katter og unger stiller i samme kategori hva "herverk" angår.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...