Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er på jakt etter et bra speilreflekskamera innenfor rimelig pris. (maks 5000)

Er helt grønn på dette, og lurer derfor på om det er noen som har noen gode tips/råd, vet hva som kan være greit å ha/ikke ha. Tenker å bruke det til hobbyfotografering, litt natur og en del hverdagslige ting.

Har selv ordinære kamera, både digitalt og vanlig, og av disse synes jeg klart at bildene fra vanlig kamera (med film) er best. Gjelder det samme med speilrefleks?

Har fått høre litt i butikker, men er alltid litt skeptisk i og med at de er selgere og jeg uviten.

Anbefalinger? Erfaringer?

Gjest kjøp brukt
Skrevet

Jeg vil så absolutt anbefale deg å kjøpe brukt! Det er så mange ubrukte / nesten nye speilreflekskameraer til salgs, enten privat eller i butikk, fordi "alle" bare bruker digitalt kamera, og har lagt bort filmkameraene sine.

Skrevet

Vi kjøpte brukt kamera og gjorde eit kupp der.

Kikk deg litt rundt på aKamera: http://www.akam.no/ der kan du finne både masse info, testar, anbefalingar, bruktmarknad osv.

Skrevet

Det er "en haug" med bra kameraer for film i speilreflekskategorien. Prøv å finne ett forholdsvis moderne på bruktmarkedet. Nikon og Canon er "safe" merker. Hvis du bor i Oslo, eller nær Oslo, har de brukte kameraer (og peiling) hos Lømork Foto i Torggate (midt i sentrum). Se http://www.lomorks.no/om.php.

Du kan også få veldig bra digitale speilreflekskameraer, men ikke til den prisen du angir. Da må du i så fall være heldig på bruktmarkedet.

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Hvorfor må det være et speilreflekskamera?

Fordelen med speilrefleks er at du kan benytte utskiftbar opptikk og at du får tilgang til RAW.

Noen av de dyreste kompaktameraene har det,(RAW) så sitter du ikke på en fin objektivsamlig bør du vurdere et godt kompaktkamera.

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)
Skrevet

Fordelen med speilrefleks er at du kan benytte utskiftbar opptikk og at du får tilgang til RAW.

Noen av de dyreste kompaktameraene har det,(RAW) så sitter du ikke på en fin objektivsamlig bør du vurdere et godt kompaktkamera.

litt enig ... har VELDIG god erfa med et enkelt digi-kamera, og nå kan du sikkert få til den prisen med muligheter for manuelle innstillinger. Det jeg savner på mitt digi, er at jeg kan ikke gjøre noe med dybdeskarpheten (dvs. blenderåpningen på speilrefleks)

Kjappheten er en kjempefordel hvis det er personer med på bildet (at motiver 'forsvinner' hvis du må fikle litt). Og redigeringsmulighetene. Mens hvis du vektlegger naturbilder uten dyr/fugler, er det jo kjempegøy å komponere på 'gamlemåten'...

hmm... fortell hva du finner ut, da?

:)

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

litt enig ... har VELDIG god erfa med et enkelt digi-kamera, og nå kan du sikkert få til den prisen med muligheter for manuelle innstillinger. Det jeg savner på mitt digi, er at jeg kan ikke gjøre noe med dybdeskarpheten (dvs. blenderåpningen på speilrefleks)

Kjappheten er en kjempefordel hvis det er personer med på bildet (at motiver 'forsvinner' hvis du må fikle litt). Og redigeringsmulighetene. Mens hvis du vektlegger naturbilder uten dyr/fugler, er det jo kjempegøy å komponere på 'gamlemåten'...

hmm... fortell hva du finner ut, da?

:)

"hmm... fortell hva du finner ut, da?"

Skulle den til meg?:-)

Men - har du ingen manuelle innstillinger?

Skrevet

"hmm... fortell hva du finner ut, da?"

Skulle den til meg?:-)

Men - har du ingen manuelle innstillinger?

nei den skulle ikke til deg.

jo jeg har noen få valg, over/undereksponering osv. osv, men kan ikke gjøre noe med dybdeskarphet. Ofte ville jeg ha slur'et bakgrunnen.

godnatt *S*

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

nei den skulle ikke til deg.

jo jeg har noen få valg, over/undereksponering osv. osv, men kan ikke gjøre noe med dybdeskarphet. Ofte ville jeg ha slur'et bakgrunnen.

godnatt *S*

Ok-ok, jeg skal ikke spørre mer jeg.

Skrevet

Ok-ok, jeg skal ikke spørre mer jeg.

vel, jeg har stått opp igjen nå, da...?

Skrevet

hei, hvis du leser tråden ser du at jeg etterlyser hva du kommer frem til, hvis du får undersøkt mere.

Kom til å poste innlegg til deg under "ingen-lurer-denne-gutten" sitt innlegg

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

vel, jeg har stått opp igjen nå, da...?

Fint - da er du i fin form. Du virka litt overeksponert i går:-)

Skrevet

Jeg ville gjerne ha speilrefleks fordi pappa hadde et da jeg var mindre. De bildene som han tok med det var så fantastiske i forhold til de jeg får tatt idag med mine "vanlige" kamera. Har i grunnen ikke noe peiling, og har hørt fra flere at kompaktkamera kan være like gode. Men heldig som jeg er, så har det seg slik at jeg fikk snakket med min far og han har gravd frem sitt kamera til meg. Problem løst. :-) Takk allikevel.

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Jeg ville gjerne ha speilrefleks fordi pappa hadde et da jeg var mindre. De bildene som han tok med det var så fantastiske i forhold til de jeg får tatt idag med mine "vanlige" kamera. Har i grunnen ikke noe peiling, og har hørt fra flere at kompaktkamera kan være like gode. Men heldig som jeg er, så har det seg slik at jeg fikk snakket med min far og han har gravd frem sitt kamera til meg. Problem løst. :-) Takk allikevel.

Det er filmbasert? Ja - det er det selvfølgelig:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...