Gå til innhold

Samboerskap

Anbefalte innlegg

Gjest intejag
Skrevet

Hvordan blir man samboere? Flytter man bare sammen og registrer samme adresse hos folkeregisteret? Skal flytte sammen med kjæresten min og er overlykkelig, men har aldri bodd sammen med noen før.

Skrevet

Det er ikke en definisjon på samboere, noen er samboere uten å være registrert i folkeregisteret, andre har sameieavtaler, testamente osv..

Men å melde flytting til folkeregisteret og sende flyttemelding til venner, familie og forretningsforbindelser er en fin start.

Sett dere sammen og se på det økonomiske, slik at ikke den ene bor hos den andre, og ikke eier noe av leiligheten hvis det tar slutt etter noen år. Like greit å lage gode avtaler med en gang, og ikke vente til man får barn osv.

Pass på at begge investerer like mye (eller etter evne) i mer eller mindre "varige" verdier (eiendom, møbler, bil), og like mye i forbruk (mat, elektrisitet, abonnement, bensin, vaskepulver..)

http://www.dinside.no/php/art.php?id=30018&=katnav

http://www.dinside.no/php/art.php?id=33715&=katnav

http://www.dinside.no/php/art.php?id=25416&=katnav

Gjest ex-bridget
Skrevet

Jeg anbefaler dere å skrive en samboeravtale hvor alt det "tips" her skriver, kommer frem i skriftlige former, slik at det er enkelt ved et evt. brudd. Utkast til samboeravtale får du hos de fleste banker og forsikringsselskaper.

Hvis dere har gjeld, vil jeg anbefale å tegne livsforsikring hvor dere "eier" hverandres forsikringer, dvs. at det står i forsikringen hvem som skal motta pengene dersom den ene faller fra.

Skrevet

Dersom dere har mulighet vil jeg anbefale å eie leiligheten/huset 50-50. Dvs begge "spytter" inn like mye egenkapital og begge har like mye lån. Da får begge like mye ved et evt brudd uansett verdistigning/tap.

Skrevet

Anbefaler dere også å opprette en felles konto med kort/nettbank som går til handling av mat og betaling av regninger. Sett inn like mye hver hver mnd så er det et kranglingsmoment mindre.

Skrevet

Anbefaler dere også å opprette en felles konto med kort/nettbank som går til handling av mat og betaling av regninger. Sett inn like mye hver hver mnd så er det et kranglingsmoment mindre.

Hvis dere har veldig ulik inntekt, kan det være like rettferdig at den som tjener mest setter inn mest.

Men uansett er jeg enig i at en felles konto (med hvert deres kort til), er lurt. Sett opp automatisk trekk fra deres kontoer til denne, slik at det alltid er matpenger osv på denne kontoen. Lurt også når man kjøper andre fellesting (som ikke er så dyrt at man må avtale det på forhånd), som kjøkkenhåndklær, stearinlys, en skjøteledning eller andre forbruksting som de ikke nødvendigvis har på rema.

mil1365380270
Skrevet

Samboerkontrakt med en gang. Jo lenger dere bor sammen, jo vanskeligere blir det å sette seg ned og skrive den.

Utgifter deles 50/50. Samme med boligen om dere skal kjøpe, hvis det ikke blir for dyrt for den ene. Da setter dere opp kontrakt med hvor stor andel dere eier.

Gjest lille rosinen
Skrevet

Jeg og samboeren har diskutert litt og kommet fram til at en felles konto med et kort hver er en løsning som passer for oss. Men finner ikke noe på nettsidene til banken min om at dette går an....

Hvilke banker tilbyr dette? Og hva koster det?

Skrevet

Jeg og samboeren har diskutert litt og kommet fram til at en felles konto med et kort hver er en løsning som passer for oss. Men finner ikke noe på nettsidene til banken min om at dette går an....

Hvilke banker tilbyr dette? Og hva koster det?

Dere må få lønningen inn på hver deres konto, tror det er lovbestemt at lønn skal inn på konto som står i ens eget navn. Og man får ikke opprettet konto i mer enn en persons navn.

Så en av dere må opprette en ekstra konto (lønnskonto om man skal bruke kort på den), men be om å få utstedt kort til dere begge.

Vi har følgende løsning:

* Hver vår lønnskonto (med tilhørende Visa/minibankkort)

* Felles regningskonto, begge har fast trekk fra lønnskonto til regningskonto. Alle felles regninger belastes denne (lån, strøm, mobil & fast-tlf, bensinkort, osv).

* "Matkonto" (en vanlig lønnskonto) - med hvert vårt minibankkort (uten Visa). Også denne har vi fast overførsel til. Vi belaster kun mat og andre dagligvarer, samt mat til hunden, på denne kontoen.

og i tillegg sparekonti.

Dermed er det enkelt å se hvor mye vi disponerer til privat forbruk uten å måtte sjekke med den andre om vi har råd.

Noen synes dette er altfor detaljert, mens vi synes det gir grei struktur og oversikt, samt mindre krangling om pengeforbruk.

Skrevet

Dere må få lønningen inn på hver deres konto, tror det er lovbestemt at lønn skal inn på konto som står i ens eget navn. Og man får ikke opprettet konto i mer enn en persons navn.

Så en av dere må opprette en ekstra konto (lønnskonto om man skal bruke kort på den), men be om å få utstedt kort til dere begge.

Vi har følgende løsning:

* Felles regningskonto, begge har fast trekk fra lønnskonto til regningskonto. Alle felles regninger belastes denne (lån, strøm, mobil & fast-tlf, bensinkort, osv).

* "Matkonto" (en vanlig lønnskonto) - med hvert vårt minibankkort (uten Visa). Også denne har vi fast overførsel til. Vi belaster kun mat og andre dagligvarer, samt mat til hunden, på denne kontoen.

og i tillegg sparekonti.

Dermed er det enkelt å se hvor mye vi disponerer til privat forbruk uten å måtte sjekke med den andre om vi har råd.

Noen synes dette er altfor detaljert, mens vi synes det gir grei struktur og oversikt, samt mindre krangling om pengeforbruk.

Neida, vi får lønningene inn på samme konto, vi.

Det er ikke noe problem.

Har hvert vårt visa-kort til denne kontoen, så den fungerer som både felles lønns-, mat- og regningskonto.

Vi har en sparekonto (felles) i tillegg, og har hatt hver vår BSU, og hvert vårt kredittkort.

Gjest lille rosinen
Skrevet

Vi har følgende løsning:

og i tillegg sparekonti.

Syns det høres kjempesmart ut! Skal høre med samboer'n jeg, hva han syns. Tror nok han også syns det høres ut som en bra løsning. Sånn som det er nå betaler vi "når det passer". For alt vi vet kan den ene ha betalt mange tusen mer enn den andre... Vi teller ikke kroner og deler likt. Så felles konto hadde nok vært supert!

Men, koster det dere noe å ha disse to felles kontoene? Det er vel noe gebyrer eller noe? Og, den regningkontoen som dere ikke har bankkort til, har dere bare nettbank på den da eller?

Skrevet

Syns det høres kjempesmart ut! Skal høre med samboer'n jeg, hva han syns. Tror nok han også syns det høres ut som en bra løsning. Sånn som det er nå betaler vi "når det passer". For alt vi vet kan den ene ha betalt mange tusen mer enn den andre... Vi teller ikke kroner og deler likt. Så felles konto hadde nok vært supert!

Men, koster det dere noe å ha disse to felles kontoene? Det er vel noe gebyrer eller noe? Og, den regningkontoen som dere ikke har bankkort til, har dere bare nettbank på den da eller?

Ja, vi har tilgang til alle konti via nettbanken, også regningskontoen. Betaler jo alle regninger over nettet.

Vi har en "totalpakke" i banken som inkluderer et fast gebyr på pakken lønns-, regnings- og sparekonto, samt enkelte andre banktjenester, lån osv. Da får vi ikke ekstra gebyr ved kortbruk, om vi tar ut/belaster minst 300 kr. Matkontoen betaler vi littegranne ekstra gebyr på, siden den faller utenfor, men det er ikke noen stor utgiftspost.

Gjest lille rosinen
Skrevet

Ja, vi har tilgang til alle konti via nettbanken, også regningskontoen. Betaler jo alle regninger over nettet.

Vi har en "totalpakke" i banken som inkluderer et fast gebyr på pakken lønns-, regnings- og sparekonto, samt enkelte andre banktjenester, lån osv. Da får vi ikke ekstra gebyr ved kortbruk, om vi tar ut/belaster minst 300 kr. Matkontoen betaler vi littegranne ekstra gebyr på, siden den faller utenfor, men det er ikke noen stor utgiftspost.

Kan jeg spørre hvilken bank du bruker...?

Skrevet

Kan jeg spørre hvilken bank du bruker...?

DnB Nor :-)

Gjest lille rosinen
Skrevet

DnB Nor :-)

Flott! Det er en av våre aktuelle banker å bruke :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...