Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, Jeg har en sönn pà litt over 2 är, han sliter med törr hud dvs: röde flekker med en dia pä ca 1-3 cm. Vi har brukt kortison salve og det ser ut til og fungere när vi bruker den, men sä fort vi slutter kommer utslettene tilbake. Vi har hvert hos legen og tatt en blodpöve for og teste for allergier og fant ut at hav var allergisk mot eggehvite. Vi har nà gitt ham man uten egg i over en mnd men utslettene er verre en noen gang for tiden. Jeg sà pà lappen i gra labben at de tested for melke allergi, samt mel og egg. Vi har ogsà problemer med og fà han til og spise skikkelig og han veier bare 12,2 kilo 2 àr og 3 mnd gammel. I natt vàknet han kl 2:30 og kom til meg for og bli klödd pà ett av utslettene, han er veldig aktiv og jeg tror dette kan vere litt pga at det klör mye. Jeg setter stor pris pà ràd da jeg er ganske sà fortvilet.

Vennlig hilsen

Lasse Isaksen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/172493-r%C3%B6de-flekkvise-t%C3%B6rr-utslett/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Immunologi

Kjære deg

Flekkvise tørre utslett som klør er mest sannsynlig et atopisk eksem. Atopisk eksem kan hos små barn ha sammenheng med allergi, f.eks. mot egg, men det er meget sjelden at bare det å fjerne egg fra kosten gjør eksemet bra. Det er mange andre ting som forværrer eksemet enn mat, som f.eks. varme, tørr luft, ull eller kunstfiber nærmest kroppen. Det viktigste ved behandlingen er å holde huden fuktig med en god fuktighetskrem som skal brukes i store mengder minimum morgen og kveld. Dessuten må flekkene smøres med kortisonkremer og da er det viktig å bruke sterke nok kremer lenge nok. Når eksemet/flekkene begynner å bli borte er det viktig å ikke slutte og smøre, men fortsette med en litt svakere krem i en ukes tid. Kortisonkrem skal smøres tynt på morgen og kveld og det lønner seg å vente en 10 minutters tid etter kortisonkremen før man smører med fuktighetskrem. Du kan lese mer om atopisk eksem i Doktor Onlines artikkelserie.

Når det gjelder allergitesting så er det ikke tilstrekkelig med bare en blodprøve. Allergidiagnosen krever en helhetsvurdering og det er slett ikke sikkert at det er riktig å holde barnet borte fra mat som det testes positivt på i en blodprøve. Hvordan dere skal forholde dere videre må dere diskutere med legen. I mange tilfeller av plager som atopisk eksem kan det være riktigst å få en henvisning til barnelege.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...