Gå til innhold

Astma/allergi og graviditet

Anbefalte innlegg

Hei!Jeg ble mer eller mindre født med astma og allergi og har gjennom store deler av livet blitt akutt innlagt på sykehus med astmaanfall eller allergisk reaksjon. Vanligvis utløst ved fysisk aktivitet, støv, melkeprodukter, skalldyr, pollen og egg. Jeg ble betydelig verre under puberteten, men har i de siste årene vært ganske stabil, med god kontroll på helsen. Tetter til en gang i blant med elveblest anfall og enorm kvalme, som vanligvis er et tegn på kommende stort astma anfall. Men det er sjelden at jeg ender på sykehuset som tidligere. Er i dag 26 år og ønsker barn om ikke lenge. Vet at mange gravide får forverrede plager under og etter graviditet ettersom hormonene forandrer seg så mye. Er sjansen stor for at dette skjer meg når det var så tydelig at jeg ble verre under puberteten som også skyldes hormonsvinginger? Hva om jeg skulle få store anfall under graviditet? Hva da med medisinering og behandling? Og hva slags belastning vil dette være på fosteret?Jeg går for tiden på Ventolin ved tetthet og før trening, samt Zyrtec fast og Pumlicort i perioder med forkjølelse/tetthet.Takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/172504-astmaallergi-og-graviditet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wenke Lunde, Sykepleier

Det viktige her er at du er fulgt opp tett av din lege. Astmaen skal behandles som før, du skal være veldig nøye på medisineringen. Det er viktig som sagt at du følges opp av en lege som kan dette med astma og graviditet, så det hadde kanskje vært en ide å be om å få bli kontrollert av en lungelege. Astmatikere generelt har ingen problemer under graviditet så lenge de medisinerer seg skikkelig som foreskrevet. Siden du har hatt alvorlig astma og føler at slik kan det lett bli igjen, bør du følges opp.

Det viktige her er at du er fulgt opp tett av din lege. Astmaen skal behandles som før, du skal være veldig nøye på medisineringen. Det er viktig som sagt at du følges opp av en lege som kan dette med astma og graviditet, så det hadde kanskje vært en ide å be om å få bli kontrollert av en lungelege. Astmatikere generelt har ingen problemer under graviditet så lenge de medisinerer seg skikkelig som foreskrevet. Siden du har hatt alvorlig astma og føler at slik kan det lett bli igjen, bør du følges opp.

Dette synes jeg var et daarlig svar for hundre kroner. Du svarer ikke en gang paa alt jeg sper om!

Jaja.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...