Gå til innhold

søke jobb


Gjest browneyed girl

Anbefalte innlegg

Gjest browneyed girl

Er ei jente på 23 år som har gått sykemeldt/på rehabilitering i litt over ett år.Har ikke hatt noen arbeidsgiver under denne perioden.Har planer om å søke på jobb igjen nå snart,men mitt store dilemma er hvordan jeg skal gå fram når jeg skal søke på en jobb.Vedkommende vil jo sikkert vite hvorfor j ik har jobbet på over et år!Kan jeg bare være ærlig å si det som det er da?føler meg så mislykket pga dette.......!!!noen i samme situasjon??

med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det ikke like greit å si det som det er: at du har vært sykemeldt, men nå føler du deg bra igjen. Mange som er sykemeldte. Alternativet er å si at du ønsket et friår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *ikkjesåsint*

Er det ikke like greit å si det som det er: at du har vært sykemeldt, men nå føler du deg bra igjen. Mange som er sykemeldte. Alternativet er å si at du ønsket et friår.

eg er i samme situasjon, vil gjerne begynne å jobbe igjen..og eg tror ærlighet varer lengst, men ikkje alle er like forståelsesfull..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo nesten bare si det som det er, men du kan jo velge dine ord med omhu. Du kan f.eks. fokusere på hvor motivert du er for å jobbe, nå som du virkelighar hatt tid til å komme deg/bli frisk. Du kan si at du etter et år med lediggang har innsett hvor verdifullt det er å ha en jobb å gå til hver dag.

Med andre ord, fokuser på det som er positivt. At du er FRISK nok til å jobbe, og at du er MOTIVERT.

Dersom du hadde bare sittet hjemme i 20 år, hadde det vært verre. Men det er jo bare snakk om en kort stund, og jeg tviler på at en arbeidsgiver vil bry seg så mye om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør neppe snakke usant ved evt. jobbintervjuer - men dersom du kan unngå å fortelle at du har vært sykemeldt så kan det være lettere å få jobb, dessverre.

Noen ganger kan sannheten omgås...

Hvis du blir nødt til å fortelle at du har vært sykemeldt over en lengre periode, så er jeg enig med de som sier at du bør fokusere på at du nå faktisk er bra og motivert for å jobbe - og at du har fått god hjelp i forhold til de problemene du hadde.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg er i samme situasjon, vil gjerne begynne å jobbe igjen..og eg tror ærlighet varer lengst, men ikkje alle er like forståelsesfull..

En arbeidsgiver kan ikke forlange at du forteller hvorfor du har vært sykemeldt.Du kan selv si at du har hatt en alvorlig sykdom, som krevde behandling, om den var psykisk eller fysisk, har han ingen rett på og vite. Hovedsaken er at du var arbeidsufør fordi du ble syk, og måtte han behandling. Du kan jo legge vekt på at du syntes det var tøft for deg og ikke kunne gå på jobb, fordi du vanligvis er en aktiv jente med mange jern i ilden, som trives best i jobb.Og at du nå er glad denne tøffe perioden er over, og at du er frisk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest all hope is gone

Du bør neppe snakke usant ved evt. jobbintervjuer - men dersom du kan unngå å fortelle at du har vært sykemeldt så kan det være lettere å få jobb, dessverre.

Noen ganger kan sannheten omgås...

Hvis du blir nødt til å fortelle at du har vært sykemeldt over en lengre periode, så er jeg enig med de som sier at du bør fokusere på at du nå faktisk er bra og motivert for å jobbe - og at du har fått god hjelp i forhold til de problemene du hadde.

Lykke til!

en jeg som er 22, ikke har hatt en jobb i mitt liv, og ikke har fullført videregående enda pga bipolar lidelse. Er nå helt frisk når jeg tar litium.

Er ikke håp for meg. Får aldri jobb pga dette!Selv om jeg er helt frisk og oppegående.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *ikkjesåsint*

En arbeidsgiver kan ikke forlange at du forteller hvorfor du har vært sykemeldt.Du kan selv si at du har hatt en alvorlig sykdom, som krevde behandling, om den var psykisk eller fysisk, har han ingen rett på og vite. Hovedsaken er at du var arbeidsufør fordi du ble syk, og måtte han behandling. Du kan jo legge vekt på at du syntes det var tøft for deg og ikke kunne gå på jobb, fordi du vanligvis er en aktiv jente med mange jern i ilden, som trives best i jobb.Og at du nå er glad denne tøffe perioden er over, og at du er frisk igjen.

takk for gode tips:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest august283

takk for gode tips:)

Er helt uenig i at du skal være rælig om det. Det burde selvfølgelig være sånn at en evnt arbeidsgiver ikke bryr seg om at du har vært psykisk syk, men i den virkelige verden tror jeg ikke det er sånn. Jeg hadde sagt jeg hadde tatt et friår med reising el.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *ikkjesåsint*

Er helt uenig i at du skal være rælig om det. Det burde selvfølgelig være sånn at en evnt arbeidsgiver ikke bryr seg om at du har vært psykisk syk, men i den virkelige verden tror jeg ikke det er sånn. Jeg hadde sagt jeg hadde tatt et friår med reising el.

oki, takk for tilbakemelding:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki, takk for tilbakemelding:)

Den føste jobben er den viktigste, at du har en jobb en lenger periode, og kan vise til dette, gjør det utrolig mye lettere å få en ny og bedre jobb. Så ikke sikt mot den jobben du nødvendigvis skal ha resten av livet når du søker jobb nå, men få feks et vikariat gjennom Mapower. Npr du har hatt en jobb et halvt år eller et år, og er i jobben mens du søker andre jobber, stiller du mye sterkere. Og "huller" lenger tilbake i tid spiller mye mindre rolle, hvis du har en referanse i en arbeidsgiver som kan si at du nå fungerer helt fint i jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en jeg som er 22, ikke har hatt en jobb i mitt liv, og ikke har fullført videregående enda pga bipolar lidelse. Er nå helt frisk når jeg tar litium.

Er ikke håp for meg. Får aldri jobb pga dette!Selv om jeg er helt frisk og oppegående.!

Joda, det er håp for deg - men erfaring viser at det å komme seg inn i arbeidslivet kan være noe vanskeligere for mennesker som har slitt med sykdom eller funksjonshemninger enn det er for de som har sluppet slike hindringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er vel å få en jobb gjennom attføring f.eks. en praksisplass hvor du ser hvordan du fungerer og du slipper å stresse med andres forventninger til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den føste jobben er den viktigste, at du har en jobb en lenger periode, og kan vise til dette, gjør det utrolig mye lettere å få en ny og bedre jobb. Så ikke sikt mot den jobben du nødvendigvis skal ha resten av livet når du søker jobb nå, men få feks et vikariat gjennom Mapower. Npr du har hatt en jobb et halvt år eller et år, og er i jobben mens du søker andre jobber, stiller du mye sterkere. Og "huller" lenger tilbake i tid spiller mye mindre rolle, hvis du har en referanse i en arbeidsgiver som kan si at du nå fungerer helt fint i jobb.

Nettopp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...