Gjest skjevhet Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Hei jeg har utvilket scoliose fra jeg var liten på grunn av benlengdeforskjell. Jeg er velig lei meg fordi det ikke er noe å gjøre med det, jeg tenker at jeg er misdanna, fordi skjevheten har forplanta seg oppover i rygg og nakke. Har en s-forma ryggsøyle og foroverbøyd holdning pga dette. Er også velidig stiv i ryggen. Føler meg stygg på grunn av holdninga og har smerter i korsryggen og skuldre, også plaget med mye stivhet i nakke og slitenhet. Jeg prøver å trene, men når jeg trener tenker jeg mye på det jeg ikke får til, og hvor stiv jeg er og blir trist over det. Tenker mye på det og lurer på om det er noen som kan si noe om hva de har gjort for å forebygge, og kan gi litt oppmuntring? Ser for meg at det kommer til å bli verre og at jeg får mye smerter når jeg blir eldre. (er ganske ung). Det er så klart mye som kunne vært verre, men akkurat nå er jeg så trist. Lurer på om det kommer til å gå ut over funksjonsevne og arbeidsevne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/172518-noen-andre-her-med-scoliose/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiliti Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Hei Hos meg ble scoliosen (lettgradig) oppdaget da jeg var 17 år. Jeg ble først satt på en "kur" med muskelavslappende for å bli kvitt muskelknutene jeg hadde i ryggen, deretter ble jeg sendt til fysioterapi i 6-12 mnd for opparbeiding av støttemuskler i ryggen og innlæring av trening tilpasset ryggen min. Fysioterapeuten bestemte ut fra røngtenbildene at jeg skulle ha innleggs-såle i skoen, og størrelsen på denne. Treningen hjalp en god del, men aller mest hjalp sålen. Anbefaler å få en skikkelig undersøkelse med røngten+fysioterapi. Selv endte jeg med attføring (tar en utdannelse jeg kan jobbe med i fremtiden), men jeg har også tilleggsproblemer (blind på et øye, kronisk senebetennelse i en skulder, lett overbevegelige ledd). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/172518-noen-andre-her-med-scoliose/#findComment-1137668 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest skjevhet Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Hei Hos meg ble scoliosen (lettgradig) oppdaget da jeg var 17 år. Jeg ble først satt på en "kur" med muskelavslappende for å bli kvitt muskelknutene jeg hadde i ryggen, deretter ble jeg sendt til fysioterapi i 6-12 mnd for opparbeiding av støttemuskler i ryggen og innlæring av trening tilpasset ryggen min. Fysioterapeuten bestemte ut fra røngtenbildene at jeg skulle ha innleggs-såle i skoen, og størrelsen på denne. Treningen hjalp en god del, men aller mest hjalp sålen. Anbefaler å få en skikkelig undersøkelse med røngten+fysioterapi. Selv endte jeg med attføring (tar en utdannelse jeg kan jobbe med i fremtiden), men jeg har også tilleggsproblemer (blind på et øye, kronisk senebetennelse i en skulder, lett overbevegelige ledd). Hos meg ble det oppdaga da jeg var 12, fikk fysioterapi og det var snakk om korsett og innleggsåle, men så ble det glemt. De sa bare at jeg kom til å få vondt i ryggen når jeg ble 20. Fikk innleggsåle igjen da jeg var 24 (nå nettopp) og var få ganger hos en fysioterapeut. Tok røntgnebildet som viste at det hadde utvikla seg til en modrat skjevhet og forplanta seg vidre til nakken. Jeg er så trist for at det liksom føles for sent å gjøre noe. Kanskje gå til fysioterapeut igjen. Vet ikke hva slags yrker jeg må unnå. Blir fort sliten i ryggen når jeg står og tåler lite belastning. Huff, nei, jeg må bare komme over det, er bare så trist nå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/172518-noen-andre-her-med-scoliose/#findComment-1137708 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiliti Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Hos meg ble det oppdaga da jeg var 12, fikk fysioterapi og det var snakk om korsett og innleggsåle, men så ble det glemt. De sa bare at jeg kom til å få vondt i ryggen når jeg ble 20. Fikk innleggsåle igjen da jeg var 24 (nå nettopp) og var få ganger hos en fysioterapeut. Tok røntgnebildet som viste at det hadde utvikla seg til en modrat skjevhet og forplanta seg vidre til nakken. Jeg er så trist for at det liksom føles for sent å gjøre noe. Kanskje gå til fysioterapeut igjen. Vet ikke hva slags yrker jeg må unnå. Blir fort sliten i ryggen når jeg står og tåler lite belastning. Huff, nei, jeg må bare komme over det, er bare så trist nå. En fysioterapeut kan hjelpe det med hvilke yrker du bør unngå. Dersom du sliter med å finne deg et yrke du kan ha har du mulighet til å iallefall søke attføringshjelp fra aetat, penger til å få deg yrkeserfaring eller utdannelse (men utdannelse gies vel sjelden på attføring før 26 år). Du skal ikke avskrive at det retter seg opp sakte men sikkert når du har såle. Hos meg merket jeg stor forskjell etter 1/2 år, og det ble gradvis bedre etterhvert. Nå er det utrolig bra i forhold til hva det var, vel og merke dersom jeg ikke herjer alt for mye med ting som anstrenger ryggen. Såvidt jeg forsto fysioterapeuten var det muligheter for at ryggen rettet seg når man fikk rett såle, men det tar jo en stund - selvfølgelig. Jeg ville iallefall bedt om å få henvisning til en fysioterapeut for å øves opp i øvelsene som må til for å stabilisere j*velskapen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/172518-noen-andre-her-med-scoliose/#findComment-1137884 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest skjevhet Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 En fysioterapeut kan hjelpe det med hvilke yrker du bør unngå. Dersom du sliter med å finne deg et yrke du kan ha har du mulighet til å iallefall søke attføringshjelp fra aetat, penger til å få deg yrkeserfaring eller utdannelse (men utdannelse gies vel sjelden på attføring før 26 år). Du skal ikke avskrive at det retter seg opp sakte men sikkert når du har såle. Hos meg merket jeg stor forskjell etter 1/2 år, og det ble gradvis bedre etterhvert. Nå er det utrolig bra i forhold til hva det var, vel og merke dersom jeg ikke herjer alt for mye med ting som anstrenger ryggen. Såvidt jeg forsto fysioterapeuten var det muligheter for at ryggen rettet seg når man fikk rett såle, men det tar jo en stund - selvfølgelig. Jeg ville iallefall bedt om å få henvisning til en fysioterapeut for å øves opp i øvelsene som må til for å stabilisere j*velskapen. Tusen takk for svarene dine! Det hjalp mye:) Håper det retter seg ut igjen etter jeg har brukt såle en stund. Har de bare i uteskoene, da, men får bruke de mest mulig. Skal komme meg til fysioterapeut igjen snart når jeg får bedre råd og trene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/172518-noen-andre-her-med-scoliose/#findComment-1142300 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest midia Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 Tusen takk for svarene dine! Det hjalp mye:) Håper det retter seg ut igjen etter jeg har brukt såle en stund. Har de bare i uteskoene, da, men får bruke de mest mulig. Skal komme meg til fysioterapeut igjen snart når jeg får bedre råd og trene. Hos meg oppdaget de det da jeg var 8 år,men kunne ikke gjøre noe med det før jeg var helt utviklet. De tok hånd røntgen for å sjekke utviklingen ei tid og jeg fikk såle. Sålen var så ubehagelig å bruke at jeg heiv den i søpla.Skoen bare falt av meg når jeg brukte sålen. Var på hyppige kontroller i barneårene men så plutselig ble det helt taust fra sykehuslegen. Har prøvd å komme meg inn i systemet igjen, men det er for tiden håpløst med den fastlegen jeg har. Merket ikke noe til scoliosen i barneårene ,men det er blitt værre etterhvert. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/172518-noen-andre-her-med-scoliose/#findComment-1142402 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini Skrevet 4. februar 2005 Del Skrevet 4. februar 2005 Hvis scoliosen er svært plagsom og/eller utvikler seg, slik at det er fare for at indre organer tar skade, eller at man får sterke smerter, så kan det hende at man kan få behandling med Botox. I alle fall gjøres dette med noen funksjonshemmede barn i USA som jeg kjenner til. Med Botox får man muskulaturen (og søylen?) til å slappe av, og så må man korrigere med et type korsett, som stiver opp og hjelper kroppen å motvirke scoliosen, rett og slett prøver å rette opp. Leste om dette på et lukket forum for noen dager siden, men antar at du kan finne mer om dette om du søker på nettet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/172518-noen-andre-her-med-scoliose/#findComment-1142459 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.