Gå til innhold

Basslyder og hjernen


Gjest s928

Anbefalte innlegg

Hei,

Der jeg bor er det veldig lytt. En nabo spiller mye musikk, typisk slik med mye dunkende bass. Disse dype tonene ser ut til å nærmest vandre uhindret igjennom vegger. Jeg det irriterer meg veldig. Føler at jeg blir stresset og mister konsentrasjon. Jeg vil ikke si at det er veldig høyt, men en hører tydelig basslinjen.

Det jeg lurer på er om der er noe alarmsystem i hjernen som kobles inn av slike dype lyder (rovdyr lager jo ofte slike) eller om det er jeg som har psykiske problemer? Noen som har greie på dette med lyder og når det blir helseskadelig?

Hva kan jeg uansett gjøre med det. Er flytte det lureste eller vil det bli slik som noen kaller det "å rømme ifra problemene"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Flytting må være siste utvei!

Går det an å snakke med vedkommende, eller skrive et lite brev? Forklare hvor lytt det er. Foreslå head-sett for naboen? Komme frem til en tidsgrense; stilt etter kl........? Finnes det husregler, andre naboer som også er plaget?

I påvente av bedring, kan jeg anbefale "Sov-i-ro" (rosa kuler i gul boks - fåes på noen apotek). Det tar tre netter å vende seg til disse, men etter det er disse kulene redningen i enhver støyende situasjon. Jeg har alltid med meg slike på tur, på trening eller når jeg skal overnatte andre steder.

Det er helt urimelig at din konsentrasjon skal forstyrres. Slike irritasjonsmoment i hverdagen tærer på helsen! Lykke til, og husk: det er ikke deg det er noe galt med! Vi er mange som ville reagert akkurat på samme måte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bergensis

Flytting må være siste utvei!

Går det an å snakke med vedkommende, eller skrive et lite brev? Forklare hvor lytt det er. Foreslå head-sett for naboen? Komme frem til en tidsgrense; stilt etter kl........? Finnes det husregler, andre naboer som også er plaget?

I påvente av bedring, kan jeg anbefale "Sov-i-ro" (rosa kuler i gul boks - fåes på noen apotek). Det tar tre netter å vende seg til disse, men etter det er disse kulene redningen i enhver støyende situasjon. Jeg har alltid med meg slike på tur, på trening eller når jeg skal overnatte andre steder.

Det er helt urimelig at din konsentrasjon skal forstyrres. Slike irritasjonsmoment i hverdagen tærer på helsen! Lykke til, og husk: det er ikke deg det er noe galt med! Vi er mange som ville reagert akkurat på samme måte!

Basslydane har lengst bølgelengde, og når derfor ut enn dei kortare diskanbølgene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytting må være siste utvei!

Går det an å snakke med vedkommende, eller skrive et lite brev? Forklare hvor lytt det er. Foreslå head-sett for naboen? Komme frem til en tidsgrense; stilt etter kl........? Finnes det husregler, andre naboer som også er plaget?

I påvente av bedring, kan jeg anbefale "Sov-i-ro" (rosa kuler i gul boks - fåes på noen apotek). Det tar tre netter å vende seg til disse, men etter det er disse kulene redningen i enhver støyende situasjon. Jeg har alltid med meg slike på tur, på trening eller når jeg skal overnatte andre steder.

Det er helt urimelig at din konsentrasjon skal forstyrres. Slike irritasjonsmoment i hverdagen tærer på helsen! Lykke til, og husk: det er ikke deg det er noe galt med! Vi er mange som ville reagert akkurat på samme måte!

Svarer kansje seint. Jeg har klaget til alle som jeg kan klage til tror jeg. (HVPU, kommunen, boligeier. Både skriftelig og muntelig.) Det som er er at HVPU (tror jeg det heter) leier boligen, for meg så er det litt vanskelig å kommunisere med personen som bor der (jeg er sjenert og engstelig). Når jeg har klagd så har det jo blitt bedre for en periode, dvs. noen dager dersom jeg er heldig, men så er det på igjen. Det å klage så mye og alt det rundt dette sliter meg helt ut, nå har det pågått i såpass lang tid at jeg egentlig tror at jeg blir nødt til å flytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bass bærer godt gjennom materialer og samler seg i hjørnene. (høres best i hjørner og utvikler mest lyd fra hjørner. Etter det jeg har hørt skal mennesker reagere på frekvenser rundt 38Hz, virkningen vet jeg ingenting om. Selv opplever jeg gjerne en lykkefølelse av høy lavfrekvent bass (under 100Hz). Lyder som sentrifuger som setter ting i resonans fanger oppmerksomheten min, uten at det plager meg. Ellers liker jeg godt å la basselementene i bilen spille såpass at det virkelig kjennes i kroppen. Lavfrekvent lyd er lite skadelig for hørselen, det er de lysere lydene som ved høy lyd er skadelig. Spesiellt rundt 3,5kHz der vanlige stemmer ligger.

Uansett bør du gi beskjed om at musikken plager deg, det er ikke uvanlig å irritere seg over slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...