Gå til innhold

Problem med nyre eller lever?

Anbefalte innlegg

Hei,Har vært litt bekymret den siste tiden. Har opplevd murring, stikking etc. i mageregion, høyre side, ca til høyre for navle. Merker også til tider noe murring på baksiden av ryggen, høyre side, rett over belteregion. Er det her nyre ligger, eller kommer dette fra lever?Ved blodprøve/årssjekk for noe tid tilbake ble det kommentert at leververdi var noe høy. Jeg har en stressende jobb, er 37 år, og har vell alltid vært litt glad i en fest. Er sosial, så både i jobbsammenheng og privat sammenheng kan det fort bli litt alkohol, er redd det har blitt litt for mye de siste 20 årene og at nyre/lever kan være skadet?Er det noen spesielle tegn jeg bør se etter, bør dette undersøkes nærmere, er det noe jeg kan gjøre (bortsett fra å redusere alkohol inntaket)? Noen fortalte meg at tran og olivenolje smører kroppen, så nå tar jeg en spiseskje tran to spiseskjeer olivenolje pr. dag? Er dette ok? Takker for svar!Med vennlig hilsen:bekymret.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/172540-problem-med-nyre-eller-lever/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør sjekke leververdiene dine igjen. Det kan også tas prøver, både blodprøve og urinprøve, som sier noe om nyrefunksjonen din.

Ta gjerne med en urinprøve til legekontoret.

Smerter fra nyrene kjennest ofte bak i ryggen, på sidene.

Dersom leververdiene dine er forhøga, bør du i tillegg til å unngå alkohol, unngå å bruke medisin som inneholder Paracetamol (Paracet, Paracetamol, Pinex (Forte), Paralgin Forte, Pamol)

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Smerter i lever/galle sitter jerne rett under ribbebuen på høyre side. Gallesmerter er ofte værre ca 30minn e måltider. Kan gi lys avføring og mørk urin. Leversmerter er oftest med murrende. Nyresmerter sitter baktil i flakene. Synes du bør be om en helsesjekk med blodprøver og urinprøve. Tran/olje-tilskudd er greitt mtp sunt tilskudd av omega-3 og sunne fettsyrer, men noen direkte smørende effekt kan man ikke snakke om.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...