Gå til innhold

Er det håp for meg? (om rot)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en rotekopp. Begge mine foreldre er ekstreme rotekopper, og de blir verre og verre jo eldre de blir.

Jeg vil gjernde ha det fint og ryddig, men jeg klarer ikke å holde orden!

Eksempel 1)

Jeg skulle rydde kjøkkenet nå i stad. Ikke mye rot, men oppvaskmaskinen var full av rent, og litt skittent lå i vasken. Jeg begynner å tømme maskinen og sette på plass. Bestemmer meg for bare å tømme den, og sette inn det skitne seinere. Vil heller rydde sammen klær og leker i stua. Nå tok jeg meg selv i nakken og ryddet alt på kjøkkenet. Flink?

Eksempel 2)

For tre uker siden brukte jeg en fin bluse som jeg vasket for hånd og hang opp på badet nede (den skulle ikke sentrifugeres). Den skal strykes. Den henger der fremdeles. Knallrød. Midt på badet.

Eksempel 3)

Jeg ryddet i storejentas sokkeskuff i dag. Fant 27 enslige sokker. Tør ikke rydde min sokkeskuff...

Jeg gjør ofte bare halvparten av en ryddejobb, og da ser det jo ikke ryddig ut etterpå, selv om det egentlig er bedre enn før jeg ryddet.

Når noe har ligget oppå mikrobølgeovnen i et par måneder (f.eks. fire rammer som jeg skal sette bilder i og henge opp på veggen), så tenker jeg ikke lenger over at de egentlig ikke hører hjemme der.

Mannen min er frustrert over meg. Og jeg ønsker ikke å ha et rotehus som barna skjemmes over (slik jeg i perioder gjorde).

Noen gode råd?

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mil1365380270

3

• Zarine

2

• skorpionfisken

2

• Trulterufsa

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

En ryddig mann er det eneste som hjelper :-) (I know)

Jeg har en ryddig mann :-) Men i og med at det er jeg som er hjemme og han jobber mye og er forholdsvis lite hjemme, er det jo jeg som bør lære å rydde!

Han er jo mer frustrert enn meg over rotet VÅRT!

Skrevet

Bestem deg for å sette av akkurat en halvtime (en time?) hver kveld til å rydde. Du skal ikke bruke mindre tid enn det som er bestemt! Gjør du det slik, vil du kanskje oppleve at du tar styringa over rotet før rotet tar styringa over deg ;o)

Skrevet

Ingen gode råd.

Kan bare si at vi har noe til felles... Og her er vi to av omtrent samme ulla...

Dvs jeg irriterer meg over hans rot og han over mitt da. Så sammen klarer vi ta et skippertak en sjelden gang...

Men grøss og gru hvordan det skal bli om vi får barn også... ;-)

Skrevet

Bestem deg for å sette av akkurat en halvtime (en time?) hver kveld til å rydde. Du skal ikke bruke mindre tid enn det som er bestemt! Gjør du det slik, vil du kanskje oppleve at du tar styringa over rotet før rotet tar styringa over deg ;o)

Ja, en får gjort mye hvis en holder på uavbrutt i en halvtime. Må vel øve meg på det da :-)

Men når jeg f.eks. skal legge en genser som slenger i stua på plass i skuffen i ganga, ser jeg at det er mye i ganga som må ryddes. Og så begynner jeg med et nytt rom før jeg er ferdig med det første... Eller jeg slenger meg ned i TV-stolen og glor, eller klarer ikke å gå forbi PC'en uten å trykke på 100 nyeste på DOL....

Skrevet

Ingen gode råd.

Kan bare si at vi har noe til felles... Og her er vi to av omtrent samme ulla...

Dvs jeg irriterer meg over hans rot og han over mitt da. Så sammen klarer vi ta et skippertak en sjelden gang...

Men grøss og gru hvordan det skal bli om vi får barn også... ;-)

Vi er kjempeflinke på skippertak når vi skal ha gjester! Da gjør jeg grovryddingen og han finishen - og så ser det helt strøkent ut!

Ja, grøss og gru om vi klarer å overføre mine rote-gen til barna...

Skrevet

www.flylady.com

Morsomt. Men dog, litt for fargesprakende og amerikansk for meg til at jeg orket å lese det skikkelig.

Takk likevel.

Kanskje jeg skal rydde gangen og pakke barnehagesekkene før min kjære kommer hjem og før jeg legger meg?

Skrevet

Ja, en får gjort mye hvis en holder på uavbrutt i en halvtime. Må vel øve meg på det da :-)

Men når jeg f.eks. skal legge en genser som slenger i stua på plass i skuffen i ganga, ser jeg at det er mye i ganga som må ryddes. Og så begynner jeg med et nytt rom før jeg er ferdig med det første... Eller jeg slenger meg ned i TV-stolen og glor, eller klarer ikke å gå forbi PC'en uten å trykke på 100 nyeste på DOL....

Viljestyrke er alfa og omega, prust ;o)

Skrevet

Meld deg på hos flylady.com Da får du daglige program med påminninger. :o)

Skrevet

Meld deg på hos flylady.com Da får du daglige program med påminninger. :o)

Ja, trulterufsa gav meg link til det, men det var litt for mye farger og amerikansk glitter og stash. Orker ikke lese så mye engelsk når jeg ikke må, skjønner du :-)

Skrevet

Tja.. mitt problem er at jeg gjør de tingene jeg gjør FOR nøye (tar kjempelang tid og jeg går lei etterhvert). Har begynt å rydde litt mer effektivt, papirene trenger ikke ligge sååå organisert, og cd'ene må ikke stå alfabetisk. På den måten får jeg tid til å få det til å se fint ut, så kan jeg heller ta pirket når/hvis jeg har tid.

Skrevet

Morsomt. Men dog, litt for fargesprakende og amerikansk for meg til at jeg orket å lese det skikkelig.

Takk likevel.

Kanskje jeg skal rydde gangen og pakke barnehagesekkene før min kjære kommer hjem og før jeg legger meg?

Det er vel verdt litt lesing på tross av den amerikanske stilen, det er faktisk noen gode tips å hente der.

Skrevet

Det er vel verdt litt lesing på tross av den amerikanske stilen, det er faktisk noen gode tips å hente der.

OK. Skal gi det en sjanse seinere. Nå pusser jeg tenner. Skal på jobb i morgen, så NA MÅ jeg legge meg!

Skrevet

Tja.. mitt problem er at jeg gjør de tingene jeg gjør FOR nøye (tar kjempelang tid og jeg går lei etterhvert). Har begynt å rydde litt mer effektivt, papirene trenger ikke ligge sååå organisert, og cd'ene må ikke stå alfabetisk. På den måten får jeg tid til å få det til å se fint ut, så kan jeg heller ta pirket når/hvis jeg har tid.

Mi beste venninne er sånn. Så vi prøver å lære hverandre litt, begge to :-)

Skrevet

Et øyeblikk lurte jeg på om det var jeg som hadde skrevet innlegget...

Skrevet

Jeg har en ryddig mann :-) Men i og med at det er jeg som er hjemme og han jobber mye og er forholdsvis lite hjemme, er det jo jeg som bør lære å rydde!

Han er jo mer frustrert enn meg over rotet VÅRT!

...og den situasjonen kjenner jeg meg godt igjen i gitt.

Oh boy...

skorpionfisken
Skrevet

Et øyeblikk lurte jeg på om det var jeg som hadde skrevet innlegget...

Jeg tenkte det samme...

skorpionfisken
Skrevet

Vi er kjempeflinke på skippertak når vi skal ha gjester! Da gjør jeg grovryddingen og han finishen - og så ser det helt strøkent ut!

Ja, grøss og gru om vi klarer å overføre mine rote-gen til barna...

Ja for det er virkelig gener og ikke hva vi lærer oss til.

Jeg er en rotekopp, min sønn er en rotekopp, mens min adopterte datter hadde med seg andre gener. Hun har panikk når det er rotete. Hun har det blåst på rommet sitt, og rydder i skjul i resten av huset for at det ikke skal se for ille ut. Hun blir glad når vi ber henne tømme oppvaskmaskinen eller støvsuge. Men kan jo ikke utnytte ryddigheta hennes heller da, hun er jo bare 8 år ennå....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...