Gå til innhold

Er det håp for meg? (om rot)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenkte det samme...

Det ser ut til at det er fleire av oss :-D

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mil1365380270

3

• Zarine

2

• skorpionfisken

2

• Trulterufsa

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg synes ikke det høres så ille ut, jeg. En skjorte, noen rammer og litt skittent i vasken. Der har du meg. ;o) Det skal jo synes at man lever, og at det er levende prosesser i heimen.

Jeg våger meg likevel på et tips som funker her. En ikea-kasse som samler opp alt smått og stort som skal opp til barnerommene står i et tilliggende rom i hovedetasjen. Kassen ryddes kun ut ved behov, og jeg slipper småting og ikke minst, jeg slipper å rydde det hele tiden. Innimellom tar jeg et krafttak og tømmer kassen.

Gjest Ta det med ro
Skrevet

Det der hørtes ikke så ille ut synes jeg. Har vært mye verre her i perioder da umgene var små og dagene gikk i ett. Mitt triks den gangen hvis jeg ventet folk og ikke rakk rydde (det ville tatt minst et par, tre timer) var å slenge et kjøkkenhåndkle over rotet på kjøkkenbenken (div. papirer og duppedingser og litt småleker jeg ikke orket fly opp i annen etasje med) samt at jeg rakset sammen det meste av rotet i stua og danderte et lekkert pledd over det. hehe... Nød lærer naken kvinne å spinne!

hadde nesten glemt hvordan jeg hadde det jeg. I dag er ungene store, de kanhjelpe til og det er rent og ryddig hele veien. Nesten da. Og nå kan jeg oppleve at det ringer på døra uten å få hjertet i halsen.

Alt til sin tid her i livet!

Ellers kan jeg anbefale en bok om å få det ryddig rund seg, tro kanskje den het 'Mitt ryddige jeg', men ikke helt sikker. Mange gode tips og råd, men jeg klarte ikke å gjennomføre dem den gangen. Som sagt,forholda må ligge til rette for å kunne holde orden. Nok tid, nok overskudd, nok skapplass.

Skrevet

Det der hørtes ikke så ille ut synes jeg. Har vært mye verre her i perioder da umgene var små og dagene gikk i ett. Mitt triks den gangen hvis jeg ventet folk og ikke rakk rydde (det ville tatt minst et par, tre timer) var å slenge et kjøkkenhåndkle over rotet på kjøkkenbenken (div. papirer og duppedingser og litt småleker jeg ikke orket fly opp i annen etasje med) samt at jeg rakset sammen det meste av rotet i stua og danderte et lekkert pledd over det. hehe... Nød lærer naken kvinne å spinne!

hadde nesten glemt hvordan jeg hadde det jeg. I dag er ungene store, de kanhjelpe til og det er rent og ryddig hele veien. Nesten da. Og nå kan jeg oppleve at det ringer på døra uten å få hjertet i halsen.

Ellers kan jeg anbefale en bok om å få det ryddig rund seg, tro kanskje den het 'Mitt ryddige jeg', men ikke helt sikker. Mange gode tips og råd, men jeg klarte ikke å gjennomføre dem den gangen. Som sagt,forholda må ligge til rette for å kunne holde orden. Nok tid, nok overskudd, nok skapplass.

Jeg må virkelig le :-)

Min mor gjør akkurat som du - legger en duk eller teppe OPPÅ alt rotet på bordet eller golvet eller kjøkkenbenken! Det synes jeg er fælt, og der går grensen!

Boka du snakker om, kjøpte jeg faktisk til min mor til jul eller bursdag, og den går på rundgang mellom oss to :-) Mye fornuftig der, men det sklir ut. Det jeg husker best, er i alle fall at hver minste lille ting skal ha SIN plass, slik at det er mulig å rydde den på plass. Vanskelig, men jeg prøver jo innimellom i alle fall.

Skrevet

Evangeliet lyder Gjør Det Nå. For mange ting som har hopet seg opp gjør jobben tyngre og mindre oversiktlig. F.eks. feilplasserte ting som etter hvert blir en del av omgivelsene slik du nevner.

Men altså, det er lett å bli litt stressa hvis man praktiserer denne regelen og kommer hjem til utbombet hus. Jeg tror det er der de genetiske forskjellene kommer inn. Noen av de jeg bor sammen med, blir ikke det minste stressa av rot, men det blir jeg. Forsøk å se for deg at alt feilplassert rot er neonfarget, så vet du hvordan mannen din har det :-)

Skrevet

Evangeliet lyder Gjør Det Nå. For mange ting som har hopet seg opp gjør jobben tyngre og mindre oversiktlig. F.eks. feilplasserte ting som etter hvert blir en del av omgivelsene slik du nevner.

Men altså, det er lett å bli litt stressa hvis man praktiserer denne regelen og kommer hjem til utbombet hus. Jeg tror det er der de genetiske forskjellene kommer inn. Noen av de jeg bor sammen med, blir ikke det minste stressa av rot, men det blir jeg. Forsøk å se for deg at alt feilplassert rot er neonfarget, så vet du hvordan mannen din har det :-)

Det var en god idé. Du har nok rett i den forskjellen. Jeg KAN jo se rotet hvis jeg går inn for det, men jeg kan også helt fint la være å se det. Hvis alt rotet er neonfarget, blir det månelyst hjemme hos oss, ja!

Lurt. Veldig lurt å tenke på den måten!

Skrevet

Ja, en får gjort mye hvis en holder på uavbrutt i en halvtime. Må vel øve meg på det da :-)

Men når jeg f.eks. skal legge en genser som slenger i stua på plass i skuffen i ganga, ser jeg at det er mye i ganga som må ryddes. Og så begynner jeg med et nytt rom før jeg er ferdig med det første... Eller jeg slenger meg ned i TV-stolen og glor, eller klarer ikke å gå forbi PC'en uten å trykke på 100 nyeste på DOL....

Akkurat dette hørtes ut som meg. *highfive*

mil1365380270
Skrevet

Hvis de eksemplene dine er representative for hele huset, hele tiden, skjønner jeg deg.

Hvis ikke synes jeg du skal skru av den dårlige samvittigheten din. Folk er forskjellige, og bra er det. Er det ryddig nok til å få vasket, ser jeg ikke problemet. Finnes større problemer i verden :-)

Dårlig samvittighet = vegring = enda mindre gjort.

Skrevet

"Som sagt,forholda må ligge til rette for å kunne holde orden. Nok tid, nok overskudd, nok skapplass."

Der har du ein viktig faktor til at det ser bomba ut her hos oss.

I tillegg til manglande personlege eigenskapar...

Det hadde heilt klart vore lettare å halde orden dersom ein hadde visst kor ein skulle gjere av alt saman. =sukk=

Skrevet

Hvis de eksemplene dine er representative for hele huset, hele tiden, skjønner jeg deg.

Hvis ikke synes jeg du skal skru av den dårlige samvittigheten din. Folk er forskjellige, og bra er det. Er det ryddig nok til å få vasket, ser jeg ikke problemet. Finnes større problemer i verden :-)

Dårlig samvittighet = vegring = enda mindre gjort.

Ja, de er representative for hele huset. Innimellom kan vi ha det fint noen dager, i alle fall på noen rom, f.eks. badene og soverommet vårt, eller barnerommene når de er i barnehagen.

Men altfor fort blir det rotete etter at det har vært ryddig, delvis fordi ikke alle ting har faste plasser, og fordi jeg rett og slett ikke SER rotet. Lurt som en skrev her å tenke på rotet som neonfarget - da får en kanskje øye på det!

Så det er ikke det at jeg overdriver, er bare så livredd for å ende opp som mine foreldre. Min mor bruker ALL energi på å rydde, og det blir aldri bedre.

Skrevet

Ja for det er virkelig gener og ikke hva vi lærer oss til.

Jeg er en rotekopp, min sønn er en rotekopp, mens min adopterte datter hadde med seg andre gener. Hun har panikk når det er rotete. Hun har det blåst på rommet sitt, og rydder i skjul i resten av huset for at det ikke skal se for ille ut. Hun blir glad når vi ber henne tømme oppvaskmaskinen eller støvsuge. Men kan jo ikke utnytte ryddigheta hennes heller da, hun er jo bare 8 år ennå....

Hehe, det høres ut som mamma. Hun prøver å smugrydde når hun er her - men diskret, for hun vil jo ikke trenge seg på.

Hvis det er gener det går på, forklarer jo det en hel del. Da er det kanskje håp for nestemann her i familien også. ;o)

mil1365380270
Skrevet

Ja, de er representative for hele huset. Innimellom kan vi ha det fint noen dager, i alle fall på noen rom, f.eks. badene og soverommet vårt, eller barnerommene når de er i barnehagen.

Men altfor fort blir det rotete etter at det har vært ryddig, delvis fordi ikke alle ting har faste plasser, og fordi jeg rett og slett ikke SER rotet. Lurt som en skrev her å tenke på rotet som neonfarget - da får en kanskje øye på det!

Så det er ikke det at jeg overdriver, er bare så livredd for å ende opp som mine foreldre. Min mor bruker ALL energi på å rydde, og det blir aldri bedre.

Mye er nok gjort om alt får faste plasser og alle blir vant til å legge tilbake tingene sine.

Enkelte ting har ingen naturlig plass, men da kan man ha en div-plass. En roteskuff/ roteskap altså. Eller så må man slutte å ha så mange ting :-)

Skrevet

Mye er nok gjort om alt får faste plasser og alle blir vant til å legge tilbake tingene sine.

Enkelte ting har ingen naturlig plass, men da kan man ha en div-plass. En roteskuff/ roteskap altså. Eller så må man slutte å ha så mange ting :-)

Hvor mange roteskuffer er det lov å ha da?

Vi har ...skal vi se... 2 små på kjøkkenet, 3 i kommoden i ganga, en skuff på badet nede, et stort roteskrivebord oppe, alle nattbordskuffene, to store roterom (skal blir soverom og bod) + diverse rotehyller i noen av skapene.

Dette er vel kanskje litt i overkant?

Skrevet

Vi har ...skal vi se... 2 små på kjøkkenet, 3 i kommoden i ganga, en skuff på badet nede, et stort roteskrivebord oppe, alle nattbordskuffene, to store roterom (skal blir soverom og bod) + diverse rotehyller i noen av skapene.

Tips:

1) Ikke vær redd for å kaste ting.

2) Systematiser rotet. Legg papirer i skuffer. Dersom det er mange typer papirer, får hver type sin eske. Barnas tegninger får en.

ALT "kategoriseres" (ting med felles relevans samles for seg) og legges i esker, bokser, skuffer, skap.

Hilsen ryddeglad og minimalistisk

mil1365380270
Skrevet

Ikke hvis du har plass til det ;-)

Skrevet

:)

Konsentrer deg om én ting ad gangen. Sett på musikk når du skal rydde.

Når du selv har lært deg å bli litt mer ryddig, prøv så å overføre din nye kunnskap til barna ved å la dem få faste ryddeoppgaver.

Skrevet

Tja, vi har det nok som deg - eller antageligvis verre. Og det verste (eller kanskje beste for husfreden) er at mannen min heller ikke er særlig ryddig ;-)

Når vi rydder skikkelig spør ungene: Hvem er det som kommer på besøk...

Skrevet

He, he, jeg fikk inkassovarsel fra biblioteket fordi jeg ikke hadde levert inn boka "endelig ryddig". Den var borte i rotet. Fant den til slutt, så jeg slapp inkasso, så vidt.

Skrevet

Høres ut som meg det...begynner med gode intensjoner men finner alltid noe annet jeg "må" gjøre også..feks et halvlest blad jeg skal rydde/kaste men må bare lese ferdig..eller jeg legger tilbake en ting til stua og ser at oi der trengtes det å ryddes litt og så pusler jeg i stua istedetfor i feks kjøkkenet der jeg egentlig begynte... og så gidder jeg ikke mere og har to halvferdige rom....

Og forøvrig, kjøkkenet er et *håpløst* område, blir bare rotete der innen halvtime *garantert*. *sukk*

Vi tar som regel skippertak før besøk vi, ellers en mengde halvferdige ting i løpet av uka...

Skrevet

Høres ut som meg det...begynner med gode intensjoner men finner alltid noe annet jeg "må" gjøre også..feks et halvlest blad jeg skal rydde/kaste men må bare lese ferdig..eller jeg legger tilbake en ting til stua og ser at oi der trengtes det å ryddes litt og så pusler jeg i stua istedetfor i feks kjøkkenet der jeg egentlig begynte... og så gidder jeg ikke mere og har to halvferdige rom....

Og forøvrig, kjøkkenet er et *håpløst* område, blir bare rotete der innen halvtime *garantert*. *sukk*

Vi tar som regel skippertak før besøk vi, ellers en mengde halvferdige ting i løpet av uka...

Er det virkelig ikke bare oss?

Synes vi er veldig rotete av oss jeg, og ingen i huset her er bedre enn andre. Før vi skal få besøk, er et full "panikkrydding", og som regel ender det med at masse rot blir kastet inn på soverommet vårt - dit ingen skal få komme inn...

Verste jeg vet er når folk kommer 20 min-halvtime FØR de er invitert - da er jeg som regel i full gang med støvsugeren (med de ungee som bor her i huset, er det ikke noe poeng i å gjøre det tidligere, for da er det like ille igjen før gjestene rekker å komme..), svett og panisk, og alt for ofte rekker jeg aldri den dusjen jeg venta med til slutt...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...