Gå til innhold

Om fete damer som blir mobbet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jaja sier nå jeg.

Hvor lett det er å stigmatisere. Jeg kastet bare et blikk på klagen sendt inn av en forsmådd kvinne og registrerte:

-3 whipplashskader og migrene, uføredrygdet i 10 år, 'prøvde' medikamenter for slanking, arbeidsledig kjæreste, visjoner om å studere interiørarkitektur og fryktelig tykk.

Kombinert med et elendig språk i en formell klage tviler jeg ikke et eneste sekund på at legen hadde rett i hvert eneste utsagn, og sa bare det noen burde sagt før.

Men nå skal vel ikke leger si slikt, da. Tenker han var drittlei dumme, halvhysteriske kvinnfolk som satt på ræva og klagde over mangel på hjelp fra 'systemet'. Utaksomt, kanskje.- Æreskrenkelse ? Det tror jeg denne kvinnen har klart å gjøre helt på egenhånd.

Med usympatiske hilsner

Red

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjermund O
Skrevet

Jeg er enig med deg, bortsett fra at jeg vet om like mange menn som er slik, og at der dermed var undøvendig å påpeke hennes kjønn i hver setning.

men hvis legen ikke får lov til å si til en tykk person at hun / han er tykk, så har man et problem.

Alt kan ikke pakkes inn med silkehansker heller, da kommer ikke budskapet frem.

Skrevet

Gud bedre meg for en sympatisk og godt oppdratt type du må være!!

Jeg undrer meg stadig over at folk virkelig er så sure,grinete og frekke i påstandene sine her på dol.

Jeg håper da virkelig at alle ikke er slik-men at noen bare er ute for å provosere.

Man kan mene mye og mangt om andre mennesker,men man sier ikke alt man tenker.

Viss man har en person man ser virkelig er ute på tur-ja da hjelper man dem inn på rett spor ved å veilede og støtte dem!

Ikke ved å rakke ned på dem og påpeke alle feilene(spesiellt ikke i legeyrke!!)

Skrevet

Jeg er enig med deg, bortsett fra at jeg vet om like mange menn som er slik, og at der dermed var undøvendig å påpeke hennes kjønn i hver setning.

men hvis legen ikke får lov til å si til en tykk person at hun / han er tykk, så har man et problem.

Det er vel ikke det at han påpeker at hun er tykk som er problemet.Det vet sikkert denne kvinnen selv også.Men det handler om måten man sier ting på og ordlaget man bruker.

Det er forskjell på å kalle en person for tjukk(konstruktivt)en å si feit(nedsettende).

Enig i at man ikke skal pakke ting inn i bomull-men for all del bruk en respektfull måte å gjøre det på likevel!

Skrevet

Det er vel ikke det at han påpeker at hun er tykk som er problemet.Det vet sikkert denne kvinnen selv også.Men det handler om måten man sier ting på og ordlaget man bruker.

Det er forskjell på å kalle en person for tjukk(konstruktivt)en å si feit(nedsettende).

Enig i at man ikke skal pakke ting inn i bomull-men for all del bruk en respektfull måte å gjøre det på likevel!

Skriver under på denne, jeg.

Skrevet

Hvor har du sett dette hen? Avis, blad eller her på dol?

Skrevet

Hun var tydeligvis kommet i en ond sirkel - hun var ikke "ovenpå" nok til å gripe fatt i livet sitt, det var da tydelig? -

Det er ikke lett å gjøre noe med sitt eget liv når man syns man tynges ned av økonomiske problemer - smerter og kanskje en mann som også er frustrert?

Jeg gidder ikke sette nesa i sky før jeg har prøvd å være henne.

Skrevet

Hva betyr "utaksomt"?

ja, utakk er verdens lønn.

Utaksomt blir da fravær av takk på noe man burde ha takk på. Men ble en k for lite.

Skrevet

Gud bedre meg for en sympatisk og godt oppdratt type du må være!!

Jeg undrer meg stadig over at folk virkelig er så sure,grinete og frekke i påstandene sine her på dol.

Jeg håper da virkelig at alle ikke er slik-men at noen bare er ute for å provosere.

Man kan mene mye og mangt om andre mennesker,men man sier ikke alt man tenker.

Viss man har en person man ser virkelig er ute på tur-ja da hjelper man dem inn på rett spor ved å veilede og støtte dem!

Ikke ved å rakke ned på dem og påpeke alle feilene(spesiellt ikke i legeyrke!!)

"men man sier ikke alt man tenker."

Nei. Men det gjør ikke ting midre sant.

Må ofte en frekk og usympatisk kar til for å kalle en spade en spade.

Skrevet

Hun var tydeligvis kommet i en ond sirkel - hun var ikke "ovenpå" nok til å gripe fatt i livet sitt, det var da tydelig? -

Det er ikke lett å gjøre noe med sitt eget liv når man syns man tynges ned av økonomiske problemer - smerter og kanskje en mann som også er frustrert?

Jeg gidder ikke sette nesa i sky før jeg har prøvd å være henne.

Som jeg sa, jeg stigmatiserer lett og fort.

Denne damen er sikkert en kjemperessurs (mye mer enn jeg er) for alle rundt seg.

Skrevet

Hvor har du sett dette hen? Avis, blad eller her på dol?

vg

Skrevet

ok da. Menn som er slik er også pain in the arse.

Min helt personlige referanseramme tilsier dog at menn er mer 'late' og gir blaffen, mens kvinner i denne situasjonen oftere legger skylden på alle rundt seg.

Men det er utifra min horisont.

Gjest '!-o-!'
Skrevet

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=102460

Hvis det er denne saken du sikter til, så er det et gedigent overtramp fra legen selv om dama er aldri så feit. Men du skal vel være ondskapsfull i forhold til feite personer fordi naboens katter plager deg. Hørt om empati?

Skrevet

Hvis det er denne saken du sikter til, så er det et gedigent overtramp fra legen selv om dama er aldri så feit. Men du skal vel være ondskapsfull i forhold til feite personer fordi naboens katter plager deg. Hørt om empati?

Nei den der var for grov. Stakkars menneske, som kommer for å få hjelp og blir møtt av en sånn kødd.

En lege som prøver å knuse håpet for de som prøver å få til noe, er ikke verdt fem flate øre.

Skrevet

Det er kattene som har skylden :)

Poenget mitt var ikke at hun var tykk, men at kvinnen som helhet nok har litt å ta tak i _med seg selv_

At legen ikke skulle ha sagt mange av disse tingene er helt riktig, man kan jo ikke gjøre det. Å kommentere hennes visjoner var også totalt unødig og uprofesjonelt.

Skrevet

Som jeg sa, jeg stigmatiserer lett og fort.

Denne damen er sikkert en kjemperessurs (mye mer enn jeg er) for alle rundt seg.

jeg bare vet hvordan hun har det.

Skrevet

ok da. Menn som er slik er også pain in the arse.

Min helt personlige referanseramme tilsier dog at menn er mer 'late' og gir blaffen, mens kvinner i denne situasjonen oftere legger skylden på alle rundt seg.

Men det er utifra min horisont.

Legen skulle vært så proff at han så at denne damen ikke hadde mulighet til å begynne å nøste i eget liv. Han skulle hjulpet henne med det. Først skulle han funnet ut om hun kanskje led av stoffskifteproblemer, for det gjør at man ikke ORKER NOE SOM HELST! - man står opp om morgene og ser lengtende bort på sofaen - man håper at man kun må lage mat i en kjele - for man orker ikke finne fram to -ja, sånn er det - og man føler seg helt gal! -

Jeg fikk tilbud om antidepressiva men blånektet og skiftet lege i stedet. Han tok blodprøver og fant at jeg hadde lavt stoffskifte - nå er jeg frisk! -og skjønner først nå hvor syk jeg var - for man skal ikke som 40-åring lengte etter pensjonisttilværelsen, det gjorde jeg - da.

Feit? - jeg tror vel ikke man behøver å bli feit selv om man lider av stoffskifteproblemer - men heller fordi man ligger eller sitter hele tiden - for man makter ikke å reise seg før man må. Og man får ulvehunger. Helt jævlig. Jeg lo av sånne damer som skyldte på stoffskifte før jeg også......

Noe annet rart - man mister hukommelsen og konsentrasjonsevnen. Jeg fikk ikke varene ut av bilen en gang - skjønte ikke hvordan jeg skulle få det til - - for jeg smelte den igjen FØR jeg tok ut varene. hadde jeg ikke vært meg (som er ukuleig optimist og tror jeg har evnen til å se det komiske i sånt) - så hadde jeg vel bare satt meg ned og grini.

Gjest '!-o-!'
Skrevet

Det er kattene som har skylden :)

Poenget mitt var ikke at hun var tykk, men at kvinnen som helhet nok har litt å ta tak i _med seg selv_

At legen ikke skulle ha sagt mange av disse tingene er helt riktig, man kan jo ikke gjøre det. Å kommentere hennes visjoner var også totalt unødig og uprofesjonelt.

Virker jo som ho ville ta tak, men at legen var generelt kritisk og skeptisk til det meste. Hjelper ikke å tråkke på det en selv foreslår for å komme i gang med noe, snakk om å bryte ned.

Skrevet

"men man sier ikke alt man tenker."

Nei. Men det gjør ikke ting midre sant.

Må ofte en frekk og usympatisk kar til for å kalle en spade en spade.

Men i dette tilfellet kalte han ikke en spade en spade - han kalte det et møkkagreip.

Hadde han kalt det en spade, ville han på en saklig måte sagt at hun var overvektig, og at overvekten var en helserisiko.

Deretter ville han ha tatt tak i problemene hennes for å få henne igang, for eksempel ved hjelp av den nye "helse på grønn resept"-ordningen, hvor pasienten inngår et forpliktende samarbeid med legen for å komme i form.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...