Gå til innhold

Fortvilet mor med sønn med mye vondt i magen

Anbefalte innlegg

Min sønn er 9 år og han klager for mye vondt i magen - jeg vet aldri om jeg kan sende ham på skolen og sender jeg ham hender det jeg må hente ham hjem. Han har mye løs avføring som lukter sterkt og det er ikke alltid han klarer å kontrollere den - det hender det "styrter" ut og da kommer han gjerne for sent til toalettet. Vi har tidligere undersøkt ham hos lege og de mener han ikke feiler noe. Men det er ikke foretatt noen allergitester og jeg har en mistanke til at det kan være noe slikt siden vi er en familie plaget med forskjellige allergier.

Han "liker" ikke noe mat og er uhyre kresen på alt han putter i seg... det er fortvilende. Læreren hans mener det kan være noe psykisk men jeg er hans mor og føler ikke at det er problemet. Han har et trygt og godt hjem, søsken, kamerater, er skoleflink men er veldig rolig og følsom. Det eneste han savner er en valp og han gråter gjerne tårer fordi vi ikke har det. Jeg holder igjen for jeg er så allergisk.

Jeg vet virkelig ikke hva jeg kan gjøre jeg føler jeg stanger hodet hele tiden. Har hørt om glutenintoleranse kan det være noe sånt?

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære mamma

Jeg forstår din fortvilelse over å ikke finne ut av hva som feiler sønnen din, men du må nok gjøre et nytt fremstøt til legen din.

Cøliaki må man alltid tenke på i et slikt tilfelle, men hvis han vokser normalt og har normal blodprosent er det ikke veldig sannsynlig. Laktose- eller melkesukkerintoleranse er en annen mulighet som legen din sikkert har vurdert.

Det er et faktum at mange barn kan ha litt ømfindtlig tarmsystem uten at man finner noe direkte galt - diagnosen er vanskelig og stille og må helst være en eksklusjonsdiagnose, dvs der alle andre muligheter er vurdert.

Det er sjelden at en allergi gir slike symptomer uten andre tegn til allergi. Det man bør gjøre med hensyn til kosten er å prøve å gå igjennom hva han spiser og hvordan måltidsrytmen er. Av og til kan man med små justeringer komme litt videre og hjelpe på plagene.

Hvis legen din ikke finner noe galt ved ny undersøkelse hvor alle muligheter blir vurdert kunne du kanskje be om time hos en ernæringsfysiolog eller dietetiker hvis det er noen i nærheten der du bor. De kan ofte gi gode råd og tips om kosthold og måltider hos en som plages med magen.

Lykke til videre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...