Gå til innhold

Diabetes 1??????

Anbefalte innlegg

Jeg ble innlagt på sykehus 02012001 med blodsukker 32,??.

Fikk både insulatard og humalog.

Etter ca 1,5 uke sluttet jeg med insulin. Gikk ned på doser til 2, og kuttet så ut. Klarte ikke å holde blodsukker oppe. Har nå gått i 11 dager uten insulin og føler meg bra. Verdier ligger på ca 5,0 - 5,6 om morgenen, og det samme ut over dagen og kvelden. Noen ganger går jeg ned til 4,8, 4,5 på ettermiddagen. Prøven som ble tatt 04012001 og som var sendt til Oslo konkluderte med diabetes 1. Jeg er f 47 år.

jeg har ikke problem med mage/tarm funksjon. Jfr. innlegg.

Er dette typisk for diabetes 1 ????

Hilsen Eccho

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/17260-diabetes-1/
Del på andre sider

Fortsetter under...

HEI

Mannen min fikk diagnosen diabetes 1 for 5 år siden. Han var da 26 år.

Han ble også innlakt på sykehus med 32 i bludsukker. Etter noen dager stabiliserte bludsukkeret seg til bortimot det normale.

Han gikk i lange perioder uten behov for insulin.

Dette fikk vi forklart i en forenklet versjon som jeg syntes var ganske grei.

-Bukspyttkjertelen din er "ødelagt", den hangler bare litt før den takker helt for seg.

Tror nok dette er ganske vanlig.

Lykke til

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/17260-diabetes-1/#findComment-78351
Del på andre sider

Gjest Windsong

HEI

Mannen min fikk diagnosen diabetes 1 for 5 år siden. Han var da 26 år.

Han ble også innlakt på sykehus med 32 i bludsukker. Etter noen dager stabiliserte bludsukkeret seg til bortimot det normale.

Han gikk i lange perioder uten behov for insulin.

Dette fikk vi forklart i en forenklet versjon som jeg syntes var ganske grei.

-Bukspyttkjertelen din er "ødelagt", den hangler bare litt før den takker helt for seg.

Tror nok dette er ganske vanlig.

Lykke til

Hei!

Når diabetes 1 gjør seg gjeldende, regner man med at ca.80% av de insulinproduserende cellene i bukspyttkjertelen er ødelagt. De gjenlevende cellene går i en slags viletilstand når blodsukkeret er blitt veldig høyt. Når det så normaliseres med insulininjeksjoner, kan de gjenværende cellene begynne å virke så pass at de klarer å produsere nok insulin for en periode. Derfor opplever mange som får diabetes at insulinbehovet synker dramatisk etter en stund. Jeg opplevde ikke selv å måtte kutte helt ut insulin da jeg fikk diabetes, men behovet for det var forholdsvis lavt det første året.

Det er fint at du holder øye med blodsukkeret ditt, i og med at sannsynligheten for at du må ha insulininjeksjoner etter hvert er meget stor.

Håper dette var litt til hjelp :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/17260-diabetes-1/#findComment-78645
Del på andre sider

Det kan være ganske vanlig at dette sker med det samme du får diagnosen (kan også skje etter måneder og kanskje år).

Du er inne i det som kalles "hvetebrødsdagene". Det som skjer er at bukspyttkjertelen din fremdeles produserer litt insulin. Når du har fått blodsukkeret ditt ned til et tilnærmet normalt niva så vil de cellene som fremdeles virker klare å holde blodsukkeret ditt på et tilnærmet normalt nivå i en periode.

Sansynligheten for at dette vil vare veldig lenge tør ikke jeg si noe om. Det gikk veldig i rykk og napp for meg til å begynne med. Jeg har ikke hatt mer enn 1 1/2 dag uten insulin etter jeg fikk diagnose for litt over 2 år siden, men jeg har hatt perioder hvor jeg har brukt veldig lite insulin.

På en måte er det litt godt å ha det slik for da får du en litt mykere overgang til sykdommen. Det blir mye måling av bl.s. til tider, men det blir fort en vane.

Skal ikke narre deg og si at dette kan være en permanent løsning, men siden du nå ikke bruker insulin så vil det være lurt av deg og spise små og flere måltider som ikke inneholder for mye sukker og fett samtidig som du trener/mosjonerer. Mosjon fører i alle fall til at insulinet virker bedre. Og flere måltider (4 -5 om dagen)hjelper til å holde blodsukkeret mer stabilt.

Ønsker deg lykke til videre!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/17260-diabetes-1/#findComment-78659
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...