Gå til innhold

smerte under foten

Anbefalte innlegg

Hei! jeg har vært i arbeidslivet i 4-5 år nå. For to år siden begynte jeg å jobbe i en bedrift som har betongdekke som gåunderlag. Jeg begynte samtidig med vernesko. Etter ca et et halvt år merket jeg smerter under foten. som om dempeefekten i foten var borte. Det var slik at hvis jeg vippet føttene opp på langs slik at innersiden løftes, så verket det ikke så mye. Det ble også bedre hvis jeg gikk på tåå. Jeg gikk til bedriftslegen som anbefalte meg ny type sko og innleggsåler av silikon. Det ble noe bedre etter dette. men ikke helt borte.Så har problemet kommet å gått litt etter hvor mye jeg har stått. Jeg står ikke stille, men går en del frem og tilbake på arbeid. det har vært slik av og til at jeg heller har holdt meg hjemme enn å være ute da det verket under føttene. etter som jeg gikk med dette spredte smertene seg også til hælen og putene fremme bak tærne. med andre ord under hele fotenfor nesten et år siden flyttet jeg inn i ny leilighet. der er det også betong underlag med tynt belegg på. etter dette har smertene kommet litt tilbake igjen. akkurat som om føttene ikke får hvile lengre.denne uken begynte jeg i ny jobb og fikk utlevert nye vernesko av ukjent merke. Jeg merket med en gang at dette ville ikke gå i lengden.så mitt spørsmål er egentlig hva jeg bør gjøre, og hva som sansynligst er galt?Jeg er 22 år, 179 og 85 kg.kansje jeg har et problem jeg bare må leve med? da vil jeg ivertfall skaffe meg skikkelige sko, både til arbeid, fritid og til å gå med hjemme.men håper dere har noen gode råd til meg!på forhand takk!Cato

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/172637-smerte-under-foten/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Det er flere mulige diagnoser. Plantar fasceitt er den mest sannsynlige. Hele "seneplaten" som strekker seg fra forside/underside av hælbenet mot tærne er irritert. Ortopediske såler kan hjelpe, likeledes cortisonsprøyte. Noen må opereres. Noen har også faktisk en "nedtråkket" hælpute. Smerten sitter lokaliser rett under hælen, men kan stråle fremover. Gode innesandaler eller spsial-lagede såler kan hjelpe. årsaker kan være nerver som ligger i klem, eller senebetennelser. Synes det er rimelig at du får en henvisning til en ortoped. Birckenstock-sko er behagelig for mange med ulike fot-smerter.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/172637-smerte-under-foten/#findComment-1143541
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...