Gå til innhold

Nok å dusje hver 2. uke..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste at bølgene gikk høye i Drammen fordi hjemmetjenesten hadde latt eldre vente fire - 4 - uker med å dusje. Selvfølgelig er det helt jævlig. Men hadde det vært ok med to uker? Er det noen som vet hvilke standarder som gjelder for eldre hjelpetrengende, og hva de egentlig må finne seg i? Hvor ofte kan de få hjelp til reingjøring for eksempel? Finnes det noen nedre terskel, og står det noe om det noe sted? Jeg kjenner jeg er så forbanna på gamle folks vegne. Noen som vet noe om dette?

Fortsetter under...

Skrevet

Huff, det er helt nedverdigende!

For ikke å snakke om hvor mye tid mange eldre pleietrengende må tilbringe i senga fordi de ikke har kapasitet til å komme å stelle dem senere på kvelden.

Skrevet

Det er jo ikke sikkert de gikk uvasket selv om de ikke fikk dusjet.

Gjest altfor sjelden!
Skrevet

Herregud, det hadde jeg aldri orket. Jeg må ihvertfall dusje to ganger i uka, og vaske håret annenhver dag (det blir så fort fett). Og selvsagt vasket meg grundig de andre dagene.

Det burde absolutt nedsettes et minstekrav når det gjelder dette.

Gjest lille rosinen
Skrevet

Jeg har jobbet både på sykehjem og hjemmetjeneste. Virker som at man mener dusjing annehver uke er tilfredssstillende. Det er hvertfall det som stort sett har blitt praktisert.

Min opplevelse er at mange av de eldre jeg har jobbet med ikke ØNSKET å dusje så mye som annenhver uke en gang. Jeg har opplevd å måtte manipulere mer enn jeg ønsker for å få enkelte til å dusje i det hele tatt.

Der jeg har jobbet har det også vært vanlig å vaske nedentil, beina, ansiktet og overkroppen hver dag. Brukerne har gjort dette selv med hjelp når det trengs. Så jeg følte hygienen var ivaretatt tross alt.

Men, jeg er helt enig, for dem som ønsker å dusje og vaske håret oftere enn hver 14. dag, så burde det være mulighet for det. Det er noen år siden jeg jobbet i hjemmetjenesten og på sykehjem, men jeg hadde mulighet til å ta hensyn til ønsker utenom det som var fastsatt innimellom. Hendte jeg hjalp til slik at noen fikk et bad hvis de ønsket det, en tur ut i "finværet" hvis de ønsket det, på cafe eller senteret osv. Men det er ikke sikkert de har mulighet til dette i dag, de som jobber med eldre. Jeg vet det har vært omlegging i kommunen der jeg jobbet i hjemmetjenesten, slik at jeg vil tro de har mindre tid til å ta hensyn til spesielle ønsker og behov nå enn da jeg jobbet der...

Gjest LucySky
Skrevet

Herregud, det hadde jeg aldri orket. Jeg må ihvertfall dusje to ganger i uka, og vaske håret annenhver dag (det blir så fort fett). Og selvsagt vasket meg grundig de andre dagene.

Om jeg hadde bleie, ville jeg kanskje ønske å dusje hver dag ...

Men ellers syns jeg jo at det kan ha noe med generasjonene å gjøre. De som er (ordentlig) gamle nå, pleide ikke å dusje hver dag.

De vasket seg hver dag, og badet en gang i uka, om de hadde badekar.

På hytta vasker jeg meg (føttene, ansiktet, overkroppen, mellom beina) hver dag. Men så kommer jeg vel hjem med veldig skitne legger, gud veit. Jeg savner ikke dusjing/bading på hytta.

Så vasker jeg håret (på hodet i vaskebalja) når jeg har lyst.

Stort sett syns jeg folk dusjer for mye, og er blitt temmelig hysteriske i forhold til egne kroppslukter og hår.

Men så har jeg alltid luktet naturlig godt, jeg da ...

Annonse

Skrevet

Det er nokså vanlig med dusj/bad annen hver uke.

Det ideelle hadde kanskje vært hver uke, det kommer helt an på hvor aktiv personen er, om det er en stor og svett person, liten og "tørr" person, om h*n er inkontinent osv.

Man blir jo stelt på andre måter også. Ofte får man stelt hår én dag, fotpleie en annen dag osv.

Hvis eldre mennesker skulle dusja en, av og til to ganger om dagen som mange unge mennesker gjør i dag, hadde de nok ikke hatt hud igjen etter en stund. Det er stor forskjell på ung hud og gammel hud, på veldig mange måter.

(Tørr og sår hud er det faktisk ganske mange unge voksne som sliter med også - vi vasker oss i filler...)

Gjest Vinteren
Skrevet

Jeg har jobbet på sykehjem/ gamlehjem, og der ble de dusjet hver 14. dag, men de ble godt stelt hver morgen og kveld. Det er ganske vanlig, og jeg tror ikke det er någe galt i det. Spesielt kan det være en stor belastning for dem å dusje så ofte dersom de er demente eller fysisk dårlige.

Skrevet

Jeg jobber i hjemmesykepleien, og våre brukere får tilbud om dusj hver eneste uke. Nekter de, kan vi ikke tvinge dem. Er det stort behov for en ekstra dusj i løpet av uka, tar vi oss litt bedre tid og hjelper dem med det.

Men, dersom de nekter, må de vente ei uke. Det er mange brukere vi må hjelpe, og i løpet av ei vakt på hverdager er det ikke uvanlig med tre dusjinger.

Ang. vasking så var det hjemmesykepleien sitt ansvar tidligere, men nå er det et eget firma (hjemmehjelp) som kommer ca annenhver uke for å vaske. Det kommer an på hva brukeren har avtalt med dem.

Skrevet

Hei

Jeg jobber ekstra på et gamlehjem.

Der har alle beboerne fast dusjedag, en gang i uken. Imidlertid har noen dusjedag annenhver uke..

Alle beboerne har egen leilighet som blir vasket når det er dusjedag. Da blir det skiftet sengetøy også.

Gjest Gruer meg til å bli gammel
Skrevet

Der jeg jobbet dusjet vi de eldre en gang i uka, enten de ville eller ikke! Noen ville dusje hver dag, de fikk ikke det. Andre ville dusje hver annen uke, de måtte dusje hver uke. Snakk om å være firkanta!

Alle må spise på likt, slappe av på likt. Nei fy, for et liv. Du må stå opp når det passer i stellet for de ansatte, og legge deg når de har tid. Må du på do, må du ringe for å få hjelp. Bleie får du ikke alltid byttet selv om det trengs. Og mange har et fremmed menneske på rommet. Et menneske de kanskje ikke kan utstå. Som kanskje snorker, snakker i søvne eller roper i villelse. Nei, jeg ble sjokkert over forholda!

For ikke å snakke om spiserutinene. Noen satt der med maten uten å kunne spise selv. De fikk ei skje nå og da når en ansatt fløy forbi. Ikke rart de blir underernært!

Skrevet

Svaret er at det er individuelt og varierer fra sted til sted.

Det finnes ingen minstestandarder/ normer.

Skrevet

Problemet er bare at folk på 'gamlehjem' nå for tiden er så dårlige at de ikke kan stelle seg selv. Da ville de vært i omsorgsbolig. De fleste brukerne på 'gamlehjemmet' bruker også bleier. Jeg har jobbet med dem, og vet litt om dette. Har aldri opplevd at å vaske med såpe og vann i fat 'nedentil' (som det kalles...) fjerner urinlukt. Blir å putte ny bleie på gammel lukt. Tenk bare med deg selv hvis du har mensen og bruker bind, og ikke skulle fått dusjet! Har aldri klart å få vekk underlivslukt på meg selv heller jeg hvis jeg ikke får spyla skikkelig med dusjen. Føler meg urein hvis jeg vasker med nedentil bare med klut. Og den lukta fra de gamle den glemmer jeg aldri!

Annonse

Skrevet

Om jeg hadde bleie, ville jeg kanskje ønske å dusje hver dag ...

Men ellers syns jeg jo at det kan ha noe med generasjonene å gjøre. De som er (ordentlig) gamle nå, pleide ikke å dusje hver dag.

De vasket seg hver dag, og badet en gang i uka, om de hadde badekar.

På hytta vasker jeg meg (føttene, ansiktet, overkroppen, mellom beina) hver dag. Men så kommer jeg vel hjem med veldig skitne legger, gud veit. Jeg savner ikke dusjing/bading på hytta.

Så vasker jeg håret (på hodet i vaskebalja) når jeg har lyst.

Stort sett syns jeg folk dusjer for mye, og er blitt temmelig hysteriske i forhold til egne kroppslukter og hår.

Men så har jeg alltid luktet naturlig godt, jeg da ...

Da er du heldig! Som lukter naturlig godt. SElv er jeg av den menneskesorten som utsondrer mye både her og der. Ergo har jeg stort behov for å dusje. Blir fort lukt fra underlivet. Svetter mye på føttene. De er jo greie å vaske i servanten forresten. Men så lenge en ikke har bidet så er det ikke mulig å få bort lukt på underlivet uten dusj. Ikke for meg iallefall.

Men noen heldige,som deg, svetter lite og lukter godt. Noen kan jo kle på seg og gå ut i dagen rett fra senga hvis de har dårlig tid. Det ville være utenkelig for meg. Jeg svetter mye om natta også. Så vi er forskjellige

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...