Gå til innhold

Behandling av akne med antiandrogener

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er 33 år og har problemer med akne. Er det mulig å behandle dette uten at jeg går på p-piller? Hvordan er det med medikamenter som Sporonolactone og Androcur? Er dette ting som foreskrives av norske leger? Jeg har god erfaring med f.eks p-pillen Diane som jo inneholder cyproteronacetat. Jeg vil tro at problemene mine kommer av høyt androgen-nivå. Jeg har nettopp vært hos en annen lege og er overrasket over at jeg får gode, gamle Ery-max anbefalt som for ti år siden, det må da finnes noe bedre? Jeg har god erfaring med kombinasjon av p-pillen Yasmin og Hydradermie-behandling, men ønsker å unngå p-pille. Er det mulig å bruke et antiandrogen og samtidig holde muligheten åpen for å bli gravid? Mvh Cecilia

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/172734-behandling-av-akne-med-antiandrogener/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Per Helsing, hudspesialist

Hei,

jo akne kan behandles uten at du bruker p-piller. Du har selvsagt muligheter gjennom kombinasjoner av lokalmidler, hvor valget vanligvis vil være en kombinasjon av lokalmiddel med antibiotisk virkning og et komedolytisk (letter talgflyten fra kjertel til hudoverflaten) virkende preparat som Differin eller Aberela.

Ingen norske leger bruker meg bekjent Spironolacton eller Androcur i aknebehandlingen, og du skal ikke bruke disse under graviditet. Antibiotika er som du har erfart fortsatt "god medisin" og oftest brukes tetracycliner eller erytromycin. Tetracyclin er ikke aktuelt om du planlegger graviditet.

Retinoidet Roaccutan er nok det mest effektive, men brukes kun ved alvorlig akne, alternativt moderat akne som synes langvarig med regelmessig behov for antibiotikabehandling som tablett. Dette medikamentet kan ikke kombiners med graviditet, da det er svært fosterskadelig.

Lykke til, og ta gjerne en titt på http://avd.rikshospitalet.no/hps/pasientinformasjon/akne.asp !

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...